۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۷۸۳۷۹
روزنامه الاخبار گزارش داد؛

خاندان آل سعود درآستانه فروپاشی قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه الاخبار نوشت: آل سعود به دلیل به‎کار گرفتن سیاست‎های غیرعقلانی در منطقه و سیطره وهابیت بر این کشور و انباشت ثروت‎های رویایی در خاندان حاکم و فقر و بیکاری مردم عربستان، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه لبنانی الاخبار روز دوشنبه در مقاله ای با عنوان «فروپاشی آل سعود.. چرا برخی قدرتهای جهانی و منطقه ای برای نجات آنها تلاش می کنند»، وضع سعودی ها را بسیار شکننده و لرزان توصیف کرد و افزود: آل سعود در پشت صحنه نتوانسته زیرساخت های اقتصادی عربستان را ارتقا دهد و یا نظام اجتماعی مناسبی برای توزیع ثروت بنا کند. همچنین نظام سیاسی آنها بر نظام موسساتی و نظم داخلی استوار نیست و از شیوه ای عقب مانده ای پیروی می کند.


الاخبار اضافه کرد: در عرصه فرهنگ نیز وهابیت بر عربستان سیطره دارد و سقف افکار و گفت و گوها را تعیین می کند و با این شیوه، بستر مناسبی برای تایید گروه های تروریستی - تکفیری و در راس آنها داعش فراهم می کند.


به نوشته روزنامه الاخبار، همه این عوامل مانع از تشکیل هویت ملی در کشوری شده که دچار دو دستگی های عمیقی است. از یک سو اقلیت منتسب به خاندان و قبیله ای خاص از ثروت های رویایی بهره مند شده و از سوی دیگر گروه های وسیعی از مردم از فقر و بیکاری رنج می برند، به گونه ای که باور آن برای کشور نفتی ثروتمندی همچون عربستان دشوار است.


این روزنامه نوشت: در بعد دیگر، شاهد دو دستگی در بافت اجتماعی این کشور هستیم. نخبگان و صاحبان اندیشه های لیبرالی دچار گوشه گیری و یاس و ناامیدی هستند و شیعیان ، اسماعیلی ها، زیدی ها و قبایل دیگر تحت ظلم و استبداد قرار دارند و هیچ گامی در جهت اجرای برنامه های توسعه محور برای آنها برداشته نمی شود. در چنین شرایطی، جنگ افروزی علیه یمن باعث شده تا هویت یمنی در سه استان مرزی نجران، جیزان و عسیر بیدار شود.


این روزنامه افزود: سعودی ها باید از سال 1990 به مشکلات بزرگی که پیشرفت این کشور و حتی اصل وجود نظام را با خطر مواجه کرده، آگاه شوند، اما این اتفاق نیفتاد. در طول 25 سال با ارزش، حکومت سعودی از تحولات جهانی و منطقه ای که موجب ظهور اقتصادهای قوی و نیروهای محرک تازه ای در جهان شد، برکنار ماند.


روزنامه لبنانی اضافه کرد: در همین منطقه خاورمیانه، ایران توانست پیروزی های اقتصادی، علمی، فناوری، سیاسی و دفاعی مهمی کسب کند. تجربه اقتصادی ترکیه اگرچه در ارتباط با خارج کشور رقم خورد، با این وجود ترک ها توانستند وضع اقتصادی و رقابتی کشور را بهبود ببخشند. در تمام این مدت، سعودی ها غرق در جمود داخلی بودند و دست به اقدام خطرناک الحاق به نظام سرمایه داری جهان از طریق بذل اموال کشور کردند. این کار به آنها فرصت داد تا با همکاری راست گرایان آمریکایی و لابی صهیونیستی، برنامه های ویرانگری را در منطقه دنبال کنند و جبهه ای را در ضدیت با کشورهای مترقی منطقه به ویژه ایران به راه اندازند.


الاخبار نوشت: با توجه به همین سستی پایه های حکومت، سعودی ها پی به مخاطر جدی ناشی از ضعف خود در برابر افزایش روزافزون قدرت ایران بردند. این مساله بیش از اینکه مربوط به اقدامات ایران در منطقه باشد، به مشکلات داخلی سعودی ها مربوط است. اینجا است که می توان نصیحت ناشی از دلخوری باراک اوباما به سعودی ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را درک کرد که آنها را توصیه به حل مشکلات داخلی شان کرده بود.


روزنامه لبنانی ادامه داد: در همین رابطه روس ها نیز پیشنهاد اصلاح سیاست خارجی این کشورها را دادند که اتفاقا مورد قبول سعودی ها قرار گرفت./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات