تدبر و عمل به قرآن سبب به فعلیت رسیدن تقوا در وجود انسان میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشیم این است که معنای تقوا چیست؟ در آیه «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِین» می خوانیم که قرآن هدایت کننده متقین است؛ تقوا از نظر لغت یعنی شخص خود را از چیزهایی که مضر است، حفظ میکند.
وی به تقوا در اصطلاح اشاره کرد و اظهار داشت: در جامعه دیدهاید کسانی که مواردی برای آنها ضرر دارد یا احتمال ضرر را در آن می بینند، از آن پرهیز میکنند؛ گروه دیگری هستند که از مضر پرهیز نکرده و به جوانب آن توجه نمیکنند؛ در تمام جوانب دنیا، این گروهها وجود دارند؛ تقوا در اصطلاح یعنی کسانی که خود را از چیزهایی که عقلا و شرعا برایشان مضر است، حفظ میکنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره هدایت کننده بودن قرآن تصریح کرد: قرآن هدایت کننده متقین است؛ در این جا سؤالی پیش میآید که متقین اگر تقوا دارند، که هدایت شده هستند، پس چرا قرآن آنها را هدایت میکند؟ آیا قرآن هدایت کننده متقین بوده یا هدایت کننده همه مردم است که در قرآن به هر دو مطلب اشاره شده است؟
آیتالله فقیهی افزود: در بیان این مطلب سه احتمال و نظریه مهم مورد توجه است نظریه اول این که برخی از بزرگان درباره هدایت، هدایت تشریعی و تکوینی را مطرح کردهاند؛ قرآن هدایتکننده متقین است، یعنی متقین را ایصال الی مطلوب میکند.
وی با اشاره به هدایت متقین به وسیله قرآن گفت: هدایت تشریعی به این معنا است که راهنمایی کرده و احکام را بیان میکند؛ هدایت تکوینی یعنی این که دست او را گرفته و به مطلوب میرساند؛ متقین غیر از هدایت تکوینی، یک هدایت تشریعی هم دارند و آنها یک قدم به سوی خدا برمیدارند و خداوند صد قدم کمک شان میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نظریه دوم درباره هدایت متقین اشاره و خاطرنشان کرد: نظر دوم این است که آن هدایت عقلی، هدایت شرعی میشود، یعنی کسانی که از مضر عقلی دوری کرده، از مضر شرعی هم دوری میکنند و به وسیله قرآن هدایت میشوند.
استاد رجسته حوزه علمیه قم افزود: افرادی در جامعه وجود که معمولا محافظه کارند و از مشتبهات دوری میکنند و شارع مقدس این افرادی که خود را از ضررهای احتمالی دور میکنند به مسیر شرعی نیز هدایت میکند؛ خدا اینها را هدایت میکند، به نحوی که هم از ضررهای دنیوی و هم از ضررهای اخروی دوری میکند.
آیتالله فقیهی اظهار داشت: احتمال سوم این است که متقین یعنی کسانی که تقوا دارند یا تقوا پیدا میکنند؛ آیه شریفه بعدی میفرماید «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ» یعنی(پرهیزکاران) کسانى هستند که به غیب ایمان مىآورند و نماز را برپا مىدارند؛ یعنی کسانی که در آینده یقیمون الصلاه و یؤتون الزکات میشوند و تلبس به تقوا پیدا میکنند؛ منظور از تقوا در این آیه شریفه همان معنای لغوی است که در آینده هدایت میشوند و از بالقوه به بالفعل میرسند؛ به عنوان مثال میگویید که فلان بچه در آینده از مراجع و شخصیتها میشود.
وی در پایان تصریح کرد: آن کسانی که دارای تقوای عقلی هستند، بالقوه تقوا دارند که در اثر خواندن، تدبر و عمل به قرآن تقوای شان به فعلیت میانجامد؛ در هر صورت انسانها باید از قرآن استفاده کرده و در آن تدبر کنند؛ روایت است کسی که سوره بقره را بخواند، مجاهد فی سبیل الله است؛ این ثواب برای کسی است که قرائت اش همراه با تدبر بوده و تصمیم بر عمل نیز داشته باشد./822/پ202/ف