۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۷۱۶۲۴
عضو جامعه مدرسین:

سکوت در هنگامی که باید موضع‌گیری کرد گناهی نابخشودنی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این­که کتمان کنندگان حق، مجرم­اند گفت: تا زمانی که برخی حق­السکوت می گیرند، مملکت درست نمی­شود.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به اهمیت سوره حمد پرداخت و خاطرنشان کرد: سوره حمد سوره ای با محتوای خاص و شاید بتوان گفت که از بالاترین سور قرآن است. اهمیت سوره به محتوای و معنای آن است.

 

وی افزود: اهمیتی که برای این سوره وجود دارد، در رابطه با فهمیدن این سوره است؛ باید دید که این سوره چه محتوایی دارد که خداوند خواندن آن را در روز 10 بار واجب کرده است؛ محتوای این سوره باید در ذهن هر مؤمنی باشد و لازم است که آن را فهمید و به آن عمل کرد وگرنه خواندن آن واجب نمی­شد.

 

آیت­الله فقیهی اظهار داشت: سوره حمد، تابلوی زندگی یک انسان مؤمن است؛ کسانی که از خدا و رسول(ع) اطاعت می­کنند، انعمت علیهم هستند؛ مواظب باشید که جزو مغضوبین نباشید؛ خداوند متعال که غفار و ستار است و خدایی که آنقدر رحمان، رحیم و غفارالذنوب است، گاهی اوقات غضبناک می­شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره جعل کردن روایات اهل بیت(ع) توسط حکومت­های ظالم تصریح کرد: خدا در قرآن این مسأله را در آیات متعدد توضیح داده است که تحریف کنندگان سخنان خداوند، مورد غضب خداوند متعال هستند؛ در برخی از سازمان­ها و نهادها حقایق برای مردم بازگو نمی­شود؛ حقایق را باید برای مردم گفت. متاسفانه گاهی اوقات حقایق را وارونه به مردم تحویل می­دهند و معنای آن را عوض می­کنند.

 

وی درباره تحریف دین گفت: برخی اسلام را ابزار سیاسی خود قرار می­دهند و اسم اسلام را می­آورند و در واقع اصل آن را نمی­خواهند، داعش نمونه این مسأله است که به اسم اسلام مردم را می­کشد؛ اینها «یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِه» هستند.

 

آیت­الله فقیهی با اشاره به اینکه رباخواران هم مورد غضب الهی هستند گفت: کسانی که به خدا سوء ظن دارند، مورد غضب خدا قرار می گیرند.به خدا حسن ظن داشته باشیم و همه چیز را از الطاف خدا بدانیم؛ کافران، قاتلان انبیا و فراریان از جهاد جزو «مغضوب علیهم» هستند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کتمان کنندگان حق مجرم­اند، گفت: ضالین همان گمراهان هستند و شامل مغضوب علیهم می­شوند؛رهبر معظم انقلاب گاهی سخنانی می­گویند کسانی که در قبال تبیین و عمل به آن سکوت کنند مجرم اند؛ کسی که یکسره سخن می­گوید اما در موقعی که باید موضع بگیرد، سکوت می­کند مجرم­ است.

 

وی افزود: روحانیت باید حق را بیان کند و واقعیت را بگوید؛ رهبر معظم انقلاب حجت را بر همه تمام کرده­اند و تا زمانی که برخی حق­السکوت می گیرند، مملکت درست نمی­شود.

 

آیت­الله فقیهی درباره اقسام گناه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که گناهان ما دو قسم است: برخی مخفی و برخی دیگر علنی است؛ غیبت کسی که گناه علنی می کند، اشکالی ندارد و اختلاف نظر در این خصوص وجود دارد؛ یعنی ممکن است گناه صغیره باشد، اما وقتی علنی شد، کبیره می­شود و مورد غضب خداوند قرار می­گیرد؛ بی­حجابی یکی از این موارد گناه علنی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان فرق بین معاویه و یزید پرداخت و اظهار داشت: امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد، اما امام حسین(ع) با یزید جنگید و کشته شد. فرقش در این است که یزید علنا قمار بازی و سگ بازی می کرد و شراب می­خورد و خلاف شرع عمل می­کرد؛ یزید می­گفت اگر شراب در دین اسلام حرام است ما بر طبق دین دیگری عمل کنیم؛ معاویه شیطان­تر از یزید بود، اما ظواهر را حفظ می­کرد؛ یزید دین اسلام را تحریف و گناه را علنا انجام می­داد و احکام اسلام را عوض می­کرد، اما معاویه ظاهر بدی نداشت./822/202/ع

ارسال نظرات