۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۲۶۹۳۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر مطرح کرد؛

شروط لازم و کافی اجتهاد از دیدگاه استاد مطهری

خبرگزاری رسا ـ شاگرد شهید مطهری با اشاره به ضرورت تربیت کامل طلاب در برنامه‌های آموزشی حوزه گفت: شهیدمطهری(ره) می‌فرمود هفت علم شرط لازم اجتهاد است همچون ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول که ما معمولا در حوزه می‌خوانیم؛ ولی علومی مانند قرآن‌شناسی، حدیث‌شناسی، وحی‌شناسی را که شرط کافیِ اجتهادند نیز باید بیاموزیم.
حجت الاسلام يحيي کبير
حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به کم توجهی به دروس حدیثی در برنامه آموزشی حوزه علمیه گفت: همان‌طور که طلبه‌ها فقه و اصول را عمیق می‌خوانند باید منابع روایی شیعه همچون اصول کافی، بحارالانوار، سفینه‌البحار، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز عمیق بخوانند و با این کتب مأنوس باشند.
 
وی با اشاره به برخی از شروح کتب حدیثی که به همت بزرگان و علما تدوین شده است، اشاره کرد و گفت: این آثار شرح‌های زیادی دارد از جمله شرح میرداماد بر صحیفه، این فیلسوف بزرگ ظرائف بحثی حضرت سجاد(ع) را مطرح کرده است، متأسفانه این شرح هنوز ترجمه نشده است؛ شرح ریاض‌السالکین فی شرح صحیفه سیدالساجدین نوشتۀ علی‌خان بن احمد، شرح علامه مجلسی بر صحیفه؛ شما می‌توانید شاهکار ادبی حضرت علی(ع) را ذر شرح نهج‌البلاغۀ ابن میثم ببینید؛ حاج ملاصالح مازندرانی و مرحوم شعرانی نیز شرحی‌ قوی‌ بر اصول کافی دارند.
 
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با بیان این‌که نباید به خواندنِ ترجمۀ این کتب اکتفا کرد، ابراز داشت: فهم اطلاقات و واژه‌های روایی نیاز به درس‌خواندن دارد؛ باید صحیح و جامع درس بخوانیم تا روایات ائمه اطهار را بفهمیم.
 
وی افزود: ائمه اطهار زبان و تراجم وحی‌، و جوامع‌الکلم هستند. ده‌ها فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق در یک خطبه حضرت علی(ع) است، صحیفه سجادیه، زبور آل محمد پر از معارف دینی حتی مسائل سیاسی است؛ منتهی در قالب دعا.
 
استاد فلسفه و عرفان گفت: شهیدمطهری(ره) می‌فرمود هفت علم شرط لازم اجتهاد است همچون ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول که ما معمولا در حوزه می‌خوانیم؛ ولی علومی مانند قرآن‌شناسی، حدیث‌شناسی، وحی‌شناسی را که شرط کافیِ اجتهادند نیز باید بیاموزیم.
 
وی افزود: در حوزه با اکتفاکردن به علومی که شرط لازم اجتهاد است، مطهری تربیت نمی‌شود.
 
شاگرد شهیدمطهری ابراز داشت: خیال نکنیم کسی که عربی بلد بود و یک حدیث را معنا کرد کار تمام  است؛ علامه جعفری(ره) در جلد اول شرح نهج البلاغه‌ می‌نویسد اگر کسی خیال کند با چهار واحد ادبیات عرب خواندن، نهج‌البلاغه را فهمیده، این فرد نهج‌البلاغه را در ذهن تاریکش حبس کرده است؛ ایشان می‌گوید برای فهم نهج‌البلاغه باید خیلی از علوم را بدانید.
 
وی در پایان پیشنهاد کرد: مناسب است مراجع و علمای ما به طلبه‌‌هایی که در کنار فقه و اصول، به یکی از شروح کتب روایی مسلط باشند، بعد از امتحان دادن تسهیلات و مزایایی بدهند تا طلبه‌ها را به مطالعه این کتب ترغیب کنند. 845/ت302/س
ارسال نظرات