۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۶۳۱۱۴
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:

اخلاق و حقوق در صحیفه سجادیه با عبودیت عجین شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء صحیفه سجادیه را سرشار از آموزش‌های معرفتی و الهی به بندگان معرفی کرد و گفت: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه فضای توحید را به حدی باز کرده‌اند که به اخلاق و حقوق، لباس عبودیت پوشانده است.
مرتضي جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در نخستین نشست هم‌اندیشی صحیفه پژوهان معاصر که شب گذشته در هتل صادقیه قم برگزار شد، اظهار داشت: صحیفه سجادیه ادبیاتی منحصر به فرد در فرهنگ دینی به ما هدیه داده است.

 

وی ادامه داد: این کتاب ارزشند علاوه بر این‌که فصاحت و بلاغت منحصر به فردی دارد، معارف الهیه بسیار غنی‌ای در خود جای داده است که تمامی ستون‌های زندگی بشر را استوار می‌کند.

 

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به محتوای ارزشمند صحیفه سجادیه در بیان توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی پروردگار متعال بیان کرد: بسط و گسترش توحید افعالی در همه عرصه زندگی یکی از معارف درونی صحیفه سجادیه است.

 

وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه به انسان‌ها می‌آموزد که خدا حقیقتی نیست که در خلوت خود باشد و ما تنها گاهی به او بیندیشیم؛ هر چند در مقام ذات این‌گونه است اما در مقام فعل، پروردگار متعال در کوچک‌ترین مراتب عالم هم دخالت دارند.

 

حجت‌الاسلام جوادی آملی تصریح کرد: مقام فعل حضرت حق در همه زندگی انسان‌ها سریان و جریان دارد و هیچ مجالی از مجالات انسانی نیست مگر این‌که اراده الهی واسع و گسترده در آن است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که «ادبیات و آیینی که انسان برای نیایش نیاز دارد، باید چگونه باشد؟» افزود: اگر تمجید و تعظیم خدا به بشر عادی واگذار می‌شد، با ادبیاتی بسیار سخیف با حضرت حق سخن می‌گفت؛ اما ادبیات حضرت امام سجاد(ع) که در مقام ارتباط یک بنده با خدا برقرار می‌شد، به خوبی آیین نیایش با خدا را برای بندگان شرح داده است.

 

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: انسان‌ها در همه وجودشان نیازمند دعا در درگاه الهی و شوراندن نیاز و فقر در برابر پروردگار هستند که این را امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه زنده کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام جوادی آملی عنوان کرد: مجالی برای انسان‌ها نیست که نیازمند خدای متعال نباشند و این در صحیفه کاملا قابل فهم و شهود است.

 

وی با بیان این‌که بسط و گسترش صلوات بر محمد و آل محمد یکی دیگر از نکات قابل توجه این کتاب ارزشمند است، گفت: متن صلوات به زیبایی در ادعیه صحیفه سجادیه آمده به گونه‌ای که دعایی در این کتاب وجود ندارد که مزین به صلوات بر محمد و آل محمد(ع) نشده باشد.

 

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تأکید کرد:‌ جوامع غیر اسلامی به صورت یک دانش به حقوق و اخلاق می‌نگرند اما امام سجاد(ع) نگرش اخلاقی و حقوقی را در بسط عبودیت می‌بینند.

 

حجت‌الاسلام جوادی آملی ادامه داد: یکی از بهترین نکاتی که می‌توان از صحیفه سجادیه برداشت کرد این است که امام سجاد(ع) فضای توحید را به حدی باز کرده که به اخلاق و حقوق، لباس عبودیت پوشانده است.

 

وی در پایان گفت: عبودیتی که در اخلاق متخلق وجود دارد بیش از عبودیت انسانی است که صرفا به دنبال احکام شرعی می‌گردد؛ کسی که رعایت حقوق دیگران را می‌کند، در حقیقت عبادت خدا را انجام می‌دهد./997/پ202/ی

ارسال نظرات