خروجی نظام آموزشی کشور تربیت افراد با سواد با دیدگاه سکولار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور
جعفری به مشکلات قالب آموزشی نظام آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در آموزش و پرورش بر اساس حافظه محوری به دانشآموزان آموزش داده میشود یعنی مطلبی که دانشآموزش از معلم میشنود حفظ میکند و بر اساس این مطالب حفظ شده مورد ارزیابی و امتحان قرار میگیرد.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد کشور
جعفری اظهار داشت: ارتباط معلم در مدرسه عمودی و غیر همسطح است، یعنی معلم در سطح بالا و دانشآموز در سطح پایین است و ابهاماتش در درس را از معلم سؤال نمیکند.
وی بابیان این که منبر روش سنتی تبلیغ اسلام در جامعه است، گفت: در روش تبلیغی منبر ارتباط یک سویه است و مبلغ نمیتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند بنابراین مناسب است روحانیان بعد از سخنرانی و میان مردم حضور داشته باشند و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
جعفری ابراز کرد: ترجیح دادن دروس ریاضی و زبان انگلیسی بر درسهای علوم انسانی همانند قرآن و دینی یکی دیگر از مشکلات شیوه آموزشی است و مدیران مدارس بهترین استادها را برای تدریس ریاضی و فیزیک میآورند، اما استادهای درسهای قرآن و دینی دارای تدریس عادی هستند و این کلاسها در آخرین ساعتهای آموزش قرار میدهند که این امور سبب ضعف اعتقادی دانشآموزان میشود.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد کشور
جعفری بیان کرد: اصل نبودن امر پژوهش چه به صورت فردی و گروهی، عدم توجه به آموزههای دینی اعم از استفاده احکام و اخلاق، عدم ارتباط مدیران مدارس با خانواده، عدم اهمیت به مسأله خودباوری در مدارس، حذف تنبیه در مدارس و عدم معرفی جایگزین برای تنبیه غیر بدنی از دیگر مشکلات آموزشی نظام آموزش و پرورش است.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد کشور
وی در ادامه سخنانش به محتوا نامناسب درسی نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کتابهای درسی آموزش و پرورش در عرصه اعتقادات اسلامی دارای محتوای ضعیفی است، بهگونهای که این متون پاسخگوی شبهات مطرح در جامعه نیستند.
جعفری اظهار داشت: دانشآموزان برای یادگیری متون کتابهای درسی به کتابهای کمک آموزش نیاز دارند، در حالی کتابها دار محتوای مناسبی بودند نیازی به کتابهای کمکآموزشی نبود.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی مساجد کشور
جعفری بیان کرد: شیوه آموزشی و ارائه محتوای نامناسب در نظام آموزش و پرورش سبب تربیت افراد با سواد با دیدگاه سکولار و ایجاد نسلی تنپرور و طلبکار از جامعه میشود.
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی مساجد کشور