ویژگیهای طلبه مطلوب حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام میرهاشم حسینی، استاد حوزه علمیه قم امروز در نشست «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» که در مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، به بیان پیشنهادی درباره نظام آموزشی حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: برگزاری کلاسهایی در هر سطح از سطوح حوزه لازم است تا طلاب به بهترین نحو ممکن بتوانند با دروس و مسائل حوزه آشنا شوند و رشته تخصصی خود را انتخاب کرده و با آگاهی کامل به ادامه تحصیل بپردازند.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید راهنمایی و آگاهیهای لازم در زمینه مسائل آموزشی حوزه ارائه شود، اظهار داشت: باید آگاهیهایی به طلاب به خصوص به طلبههای پایههای پایینتر داده شود؛ برخی طلاب برایشان سؤال پیش میآید که برای چه باید مجتهد شویم و به اجتهاد برسیم؟
انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد
وی درباره انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد تصریح کرد: اگر طلاب به انگیزه اجتهاد به حوزه ورود پیدا کنند، بعد از گذشت چند سال به اجتهاد خواهند رسید؛ اهداف و راهکارهای آن مشخص نشده و در مقطعی هستیم که هیچ چیز سر جایش قرار نگرفته است؛ باید در هر طایفهای برخی طلبه شوند و قرار نیست در سالهای اول طلبگی تولید صورت بگیرد.
حجتالاسلام حسینی افزود: ما تسلط را با نظریهپردازی اشتباه گرفتهایم؛ قبل از این که مقدمات تسلط را بگذرانیم، به سراغ امر تخصصی رفتهایم.
اهداف حوزه
استاد حوزه علمیه قم به اهداف حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: شناخت دین، شناساندن دین، عمل به دین در خودش، دفاع از دین، اجرای دین در جامعه اهداف حوزه است و در مرحله اسلامشناسی باید متناسب با نیاز جامعه تفکر و برنامهای صورت گیرد.
وی ابراز داشت: آیتالله حقشناس(ره) میفرمود منبر رفتن اجازه میخواهد و آیتالله بروجردی(ره) نیز اتمام لمعه را شرط منبر رفتن میدانست.
انسان مطلوب و جامع و کامل حوزوی
حجتالاسلام حسینی با درباره انسان مطلوب حوزوی گفت: انسان مطلوب، جامع و کامل حوزوی کسی است که در هر پایهای به مقدار و در نهایت به حد کمال علمی، روح و معنویت، اعصاب و روان، جسمی و آموزش مهارتهای فردی و مسؤولیتی برسد./822/پ202/ف