۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۵۱۹۶۱
امام جمعه موقت کاشان:

ضدیت بین گفتار و کردار یکی از علائم نفاق است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از علائم نفاق این است که بین گفتار و کردار انسان ضدیت باشد، به این معنا که دیگران را از غیبت کردن نهی کند اما خود غیبت کننده باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار، امام جمعه موقت کاشان، ظهر امروز در جمع مردم کاشان با اشاره به این که، رسیدن به سعادت در بین افراد متفاوت و متغیر است، افزود: برای برخی افراد رسیدن به مال و ثروت و پست و مقام خوشبختی است، اما برخی دیگر داشتن ایمان به خدا و قرآن و تبعیت از ائمه اطهار را سبب خوشبختی خود می دانند.

 

وی با تأکید بر این که، افرادی که در سایه فرهنگ قرآن و اسلام نیستند در تشخیص این که چه چیزی سبب خوشبختی انسان است دچار اشتباه می شوند گفت: به همین دلیل این افراد اگر به همه خواسته های خود هم که برسند باز هم احساس خوشبختی نخواهند کرد.

 

به گفته وی، از نظر اسلام و قرآن آنچه که سبب سعادت و خوشبختی حقیقی انسان در این دنیا و آخرت می شود تنها داشتن ایمان به خدا و قرآن است.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار، اعتقادات صحیح همراه با عمل صحیح را از نشانه های مؤمن بودن انسان ها دانست و تصریح کرد: خیلی از انسان ها ادعای ایمان دارند، اما  گفتار آنها با کردارشان متفاوت است.

 

قرآن و سیره اهل بیت دو آئینه سنجش میزان ایمان افراد است

 

وی افزود: خداوند برای سنجش میزان ایمان انسان ها، دو آئینه قرآ‌ن و سیره اهل بیت(ع) را در مقابل بندگانش قرارداده است تا چنانچه قصد مشاهده زیبایی ها و یا خدای ناکرده نا زییایی های باطنی هستند با قرارگرفتن مقابل آئینه قرآن و روایات، خود را با آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) تطبیق دهند.  

 

امام جمعه موقت کاشان در ادامه با اشاره به این که حضرت علی(ع) در کلمه قصار خود و کلمه 407 از نهج البلاغه از بین همه علائم ایمان، سه علامت را بیان کرده است اظهار داشت: یکی از نشانه های ایمان این است که اگر بین دو راهی راستگویی و دروغگویی قرار گرفتید که با گفتن دروغ، به سود خواهی رسید اما با گفتن حقیقت متضرر  می شوید، حقیقت را بگویید حتی اگر متضرر شدید و حاضر نشوید برای رسیدن به سود و مال دنیا دروغ بگویید.

 

وی افزود: دومین علامت داشتن ایمان این است که آنچه را برای ارشاد دیگران بیان می کنید، خود نیز عامل به انجام آن باشید، یعنی آنچه را که می گویید، قبلا به آن عمل کرده باشید.

 

ضدیت بین گفتار و کردار یکی از علائم نفاق است

 

حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه با اشاره به این که امیرمومنان(ع) می فرماید، من شما را به هیچ امری دعوت نکردم مگر خودم قبلا آن را انجام داده باشم، گفت: یکی از علائم نفاق این است که بین گفتار و کردار انسان ضدیت باشد، به این معنی که دیگران را از غیبت کردن نهی کند اما خود غیبت کننده باشد.

 

وی افزود: یکی از علائم صداقت انسان این است که گفتار و کردار او موافق هم باشد و به عبارتی گفتارش، کردارش را تصدیق کند، از این رو یکی از عواملی که در روابط بین انسان ها اثرات منفی دارد همین موافقت و مخالفت بین گفتار و کردار افراد است.

 

به گفته وی یکی از عواملی که سبب می شود فرزندان از اولیای خود پذیرش نداشته باشند تضاد بین گفتار و کردار والدین است.

 

امام جمعه موقت کاشان، خدا را در نظر گرفتن هنگام صبحت کردن در غیاب دیگران را سومین علامت ایمان دانست و گفت: هنگام نقل قول از دیگران باید مراقب بود سخن چینی نباشد اما در صورتی که لازم شد نقل قول از فردی شود که در جمع حضور ندارد باید مواظب بود نقل قول ما تبدیل به غیبت، تهمت، دروغ، تمسخر، توهین، تحقیر و افشای راز و سبب اختلاف و درگیری بین افراد نشود.

 

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اگر جامعه ما رعایت این مسائل را در گفتار و کردار خود داشته باشد می توان به خوشبختی واقعی و شیرینی حقیقی زندگی رسید./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات