۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۲۴۴۲۶۶
مشروح برنامه دیروز امروز فردا؛

مجید انصاری: اقتضای امروز انقلابی گری مذاکره عزت مندانه است/ چمران: عدالت اجتماعی را کنار بگذاریم مردم ما را کنار خواهند گذاشت

خبرگزاری رسا ـ معاون پارلمانی رییس جمهور با تاکید بر این که اصول و آرمان های انقلاب قابل تغییر نیست، رابطه پیشرفت و توجه به اصول را تنگاتنگ دانست؛ مهندس چمران نیز تاکید کرد چنانچه عدالت اجتماعی را کنار بگذاریم مردم ما را از مسؤولیت کنار خواهند زد.
ديروز امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور و مهندس مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه شب در برنامه دیروز امروز فردا به تبیین اهداف انقلاب اسلامی پرداختند.
 
حجت الاسلام مجید انصاری در ابتدا در پاسخ به این سؤال که 12 بهمن 57 کجا بودید، گفت: در چنین روزی در شهرستان داراب فارس بودم؛ من بنا به اقتضائات انقلاب برای سخنرانی در شهرهای مختلف بودیم، 22 بهمن نیز در زرند کرمان بودم.
 
مهندس چمران نیز در پاسخ به همین سؤال اظهار داشت: من در متن حوادث و هیجان انگیزترین لحظات عمرم بودم، از صبح زود 12 بهمن 57 به فرودگاه مهرآباد رفتم، من هم در کمیته انتظامات و هم در کمیته فرهنگی بودم که مسؤولیت آن با حضرت آیت الله خامنه ای بود.
 
استبداد و استعمار قبل از انقلاب همه مردم را آزرده بود
حجت الاسلام انصاری درباره مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار داشت: آرمان های انقلاب اسلامی آرمان های بلندی بود که در شعارهای محوری و کانونی مردم تجلی یافت، به ویژه در همین ایام و در اوج رویارویی رژیم ستمشاهی با مردم تکرار شد و مردم پای آن آرمان ها خون دادند و مجموعه آن در میثاق ملی مردم که قانون اساسی است تصویب شد و امروز در دست ما است.
 
حجت الاسلام انصاری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را عصاره آرمان های انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: ایران قرن ها تحت سلطه بود و رای مردم هیچ نقشی در آن نداشت، این استبداد همه مردم را آزرده و تاریخ ایران را از حیث حکومت سیاه کرده بود.
 
رژیم با مردم ایران از موضع غرور و استبداد برخورد می کرد اما در برابر بیگانگان تسلیم بود
وی اضافه کرد: استبداد سلسله شاهان از اواخر دوره قاجار و عمر رژیم پهلوی اسبتداد وابسته بود، مزید بر سیاهی استبداد وابستگی به اجانب نیز اضافه شد و تاریخ و مردم ایران خاطرات تلخی از این دوران دارند، رژیم شاه با مردم خود از موضع کبر و غرور برخورد می کرد و در برابر وابستگان بیگانه تسلیم بود.
 
حجت الاسلام انصاری با بیان این که انقلاب اسلامی مردم را از استبداد و استعمار نجات داد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی گرچه شکل حکومت را بیان می کرد اما در ذات خود آرمان های بلند آن نهفته بود.
 
وی با بیان این که در جمهوری اسلامی همه چیز مبتنی بر رای مردم است، گفت: رکن اسلامیت محتوای نظام و جمهوری را تشکیل می دهد.
 
روند حرکت انقلاب اسلامی مطلوب بوده است
مهندس چمران درباره نسبت عملکرد مسؤولان و رفتار مردم در سال های بعد از انقلاب با آرمان ها، تصریح کرد: در آغاز انقلاب یک جهش و تحول شگرفی در ملت بوجود آمد؛ جامعه ما قبل از انقلاب به ظاهر خفته بود و تفکر اسلامی در جامعه بروز و ظهور طبیعی خود را نداشت.
 
چمران با بیان این که همبستگی ملت و تغییر درون مردم بعد از هفدهم شهریور مشاهده می شود، گفت: این تحول سبب سرعت پیروزی انقلاب اسلامی شد، این تحول یک جهش و سرعتی بود که به انقلاب داد.
 
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم نگاهی کلی داشته باشیم هنوز به ایده ال انقلاب نرسیده ایم و البته این طبیعی است، ما به واقعیت جمهوری اسلامی نرسیده ایم اما به سوی آن حرکت کرده ایم، حرکت حضرت امام و رهبر معظم انقلاب که پیشقراول این حرکت ها بودند و به تبع آن حرکت ملت به این سمت بوده است.
 
چمران افزود: حرکتی که من برداشت می کنم امواج آن از ایران فراتر رفته و به آمریکای جنوبی و آفریقا نیز رسوخ کرده و حرکت ما رو به جلو بوده و امیدواریم رو به تکامل باشد.
 
آرمان ها و اصول قابل خدشه و مناقشه نیست
حجت الاسلام انصاری در پاسخ به این سؤال مجری که آیا آرمان ها و اصول انقلاب تغییر پذیر هستند، گفت: خیر؛ آرمان ها و اصول خیلی مورد خدشه و مناقشه و دعوا نیست، هر ملتی متناسب با ارزش هایی که دارد آرمان هایی را برای خود تعریف می کند.
 
وی بیان کرد: مردم ایران اکثریت قاطع شان مسلمان هستند، ایران دارای تمدن کهن است، مردم اصول شان برگرفته از اسلامی است که کامل ترین دین است، ظرف احکام اسلامی ظرف شکوفا سازی است.
 
معاون پارلمانی رییس جمهور یادآورشد: نباید بین اصول و روش ها خلط کنیم و آنها را اشتباه بگیریم، اصول انقلاب قابل تغییر نیست، اما اسلام دینی نیست که متوقف در زمان باشد. اصول ما برگرفته از فطریات بشر است مهم این است که این آرمان ها در مقام عمل چگونه فهم شود و برای تحقق آن برنامه ریزی شود این همان نقطه کلیدی است که حضرت امام به آن توجه داشته اند و نقش زمان و مکان را در اجتهاد مطرح کرده اند.
 
حکومت ها باید بستر رشد فضائل را در جامعه فراهم کنند
وی اضافه کرد: حکومت ها باید بستر رشد فضائل را فراهم کنند، این به این معنا نیست که در برنامه ها متوقف شویم و نسل جوان را فراموش کنیم و همه چیز را در قالبی که پدران ما می فهمیدند بدانیم و جریان جامعه را متوقف کنیم.
 
فقه پاسخگوی نیازهای جامعه است
مهندس چمران نیز درباره سخنان حجت الاسلام انصاری اظهار داشت: همان گونه که ایشان تاکید کردند؛ یک سری اصولی داریم که تغییر ناپذیر هستند؛ نه تنها در اسلام بلکه در ادیان مختلف نیز این گونه بوده است، هیچ گاه پیامبری نیامده که دعوت به خود کند؛ همه پیامبران به توحید و معاد دعوت کرده اند.
 
وی افزود: مقوله اجتهاد و تفقه در دین به گونه ای است که هیچ گونه توقف ندارد، ما مسائل جدیدی در جامعه داریم که فقه پویا پاسخگوی آن است که بر اساس اصول و روایات حکم جدید استنباط و به جامعه از سوی فقها ارائه می شود.
 
وی با بیان این که در اصول دچار دگرگونی نمی شویم، تصریح کرد: در مواردی می توانیم اختلاف نظر داشته باشیم که راه ها و روش هایی است که در مسائل جاری زندگی و جامعه پیش می آید.
 
روی استقلال خود مذاکره نمی کنیم
مجری برنامه دیروز امروز فردا از مهندس چمران پرسید آیا مذاکره با کشوری مثل آمریکا متناقض با استقلال کشور است؟ اظهار داشت: وقتی که کشوری بخواهد با ما مذاکره کند و استقلال ما را خدشه دارد کند ما مذاکره نمی کنیم، اما اگر خدشه ای به ما وارد نشود و یا بخواهیم برای دنیا چیزی را ثابت کنیم مذاکره می کنیم اما روی استقلال خود مذاکره نمی کنیم.
 
استقلال کشور به معنای قطع رابطه با دنیا و انزوا نیست
حجت الاسلام انصاری در ادامه درباره رابطه پیشرفت با پایبندی به اصول تصریح کرد: اینها رابطه تنگاتنگی با هم دارند، ریشه هر پیشرفتی که کرده ایم برگشت به همان اصولی است که آغازین آن مساله آوردن مردم به صحنه بود.
 
وی بیان کرد: در رژیم شاه بحث ارباب و رعیت بود، اما در نظام اسلامی این گونه نیست، حضرت امام مردم را به صحنه آوردند، اتکای به مردم روش انبیا و اولیای الهی بوده است؛ وقتی این گونه شد مردم حاضرند شهید تقدیم کنند و پای آن می ایستند.
 
معاون پارلمانی رییس جمهور یادآورشد: تکیه به مردم و اصل دانستن آنان سبب شد که گره ها باز شود، ما در عرصه های مختلف نظامی، علمی و صنعتی پیشرفت داشته ایم؛ استقلال به معنای قطع ارتباط با دنیا و منزوی شدن نیست.
 
وی تصریح کرد: تعامل و ارتباط و مذاکره با دنیا و استفاده از تجارب اصول مدیریتی دین ما است؛ وابستگی که در انقلاب نفی شد، وابستگی سیاسی و اقتصادی به همان معنا است که در زمان رژیم شاه وجود داشت.
 
حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: امروز خود مسؤولان ما می نشینند و برای کشور خودمان تصمیم می گیرند، کسی آقا بالاسر ملت و مسؤولان نیست؛ بنابراین رابطه پیشرفت با آرمان ها تنگاتنگ است، لازمه پیشرفت دست بر داشتن از اصول نیست.
 
وی بیان کرد: توجه به اسلام ناب که امام تاکید می کردند، همه جاده های پیشرفت را به روی ما می گشاید.
 
مهندس چمران درباره این که چقدر این اعتقاد( پایبندی به اصول ضامن پیشرفت کشور است) بین مسؤولان به معنای واقعی کلمه وجود دارد؟ تصریح کرد: درباره مسؤولان چنین قضاوتی کار سختی است، آنچه تلاش شان نشان می دهد این است که به دنبال آرمان ها هستند و این آرمان ها تشدید کننده پیشرفت های علمی ما است.
 
رییس شورای شهر تهران گفت: اگر پایبندی مسؤولان به آرمان ها بیشتر باشد پیشرفت ها در عرصه های مختلف تشدید خواهد شد؛ ما در جنگ به عینه این مساله را مشاهده کرده ایم.
 
چمران مبنای پیشرفت های متعدد کشور در عرصه های مختلف را علم و ایمان دانست و تصریح کرد: من احساس می کنم مسؤولان ما به این مساله اعتقاد دارند، دیگران همین امکانات را دارند اما سرعت پیشرفت ما را ندارند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در عمل این همت دیده می شود؟ گفت: در عمل این همت را داریم و فکر می کنم کسی نمی تواند مقابل این همت بایستد و نیروی مردم آن را کنار خواهند زد.
 
حجت الاسلام انصاری درباره دغدغه های امروز مردم جامعه و تفاوت آن با دغدغه های مردم در اوائل انقلاب، اظهار داشت: دغدغه ها متناسب با مقتضیات زندگی روزه مره است، در اوائل انقلاب خفقان شدید، شلاق و برخورد شدید ساواک و فساد همه جانبه موضوعی شوخی نبود.
 
وی اضافه کرد: در آن شرایط شعارهای مردم سیاسی و فرهنگی بود، البته آن زمان نیز مشکل اقتصادی وجود داشت، امروز باید ببینیم مشکل مردم چیست، اسلام و انقلاب و امام خواسته شان این بود که متناسب با پیشرفت کشور نیازهای جامعه حرکت کنیم و رهبری نیز چنین نظری دارند.
 
سرداران عرصه دیپلماسی همانند سرداران دفاع مقدس جهاد می کنند
حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: امروز مساله اقتصاد و معیشت مساله مهمی است، نسل جوان شغل خوب و زندگی آرام می خواهد، مردم لبخند و نشاط و ارتباط خوب با دنیا را می خواهند؛ این مردم وقتی احساس می کنند تحریم هایی به ظلم علیه شان وضع شده همان حسی را دارند که بخش هایی از کشور را در اوائل جنگ اشغال کرده بودند.
 
وی تاکید کرد: امروز احساس می کنند باید در عرصه تعامل با دنیا فشار قدرت ها را بردارند و این انتظار را از دولت و مجلس دارند که با شجاعت و دلیری و تعقل و منطق از حق و حیثیت مردم دفاع کنند و تحریم ها را بردارند، با حفظ اصول و ایستادگی بر مواضع.
 
وی اظهار داشت: ما وقتی از مذاکره سخن می گوییم، سرداران عرصه دیپلماسی ما مثل سرداران دفاع مقدس جهاد می کنند و می خواهند به دنیا بگویند چرا به مردم ما ظلم می کنید؟
 
حجت الاسلام انصاری افزود: امروز همان اصول و ارزش ها حکم می کند که در برابر این ظلم و زورگویی بپاخیزیم، آنچه که امروز ممکن است شعارهای دیگری باشد منافات با آرمان ها ندارد.
 
وی اضافه کرد: مردم به طور میانگین بعد از انقلاب هر سال انتخابات داشته اند، همین مردم ممکن است در یکجا کاستی مشاهده کنند و تذکر دهند و خواهان اصلاح باشند.
 
مهندس چمران درباره مقوله عدالت اجتماعی که یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است، و نحوه عملکرد مسؤولان در این رابطه، اظهار داشت: رسیدن به عدالت اجتماعی کار ساده ای نیست، عده ای معتقدند عدالت را جز در زمان حضرت ولیعصر نمی توان دید اما باید در هر زمانی تلاش و تحرک لازم را برای دستیابی به عدالت داشته باشیم.
 
وی اظهار داشت: رسیدن به عدالت آرمان و هدف ما است و به سوی آن حرکت می کنیم و قطعا در این مسیر جلو رفته ایم اما به عدالت مطلوب نرسیده ایم.
 
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر این که هویت و فرهنگ خود را نباید فراموش کنیم، گفت: مساله اقتصادی برای ما مهم است و هیچ شکی در این نیست. نامگذاری های سالانه یک فلسفه ای دارد و بحث روز جامعه و کشور است؛ درباره شعار امسال نیز باید تاکید کنیم که فرهنگ مبنای همه چیز ما است.
 
وی افزود: اقتصاد باید سر جای خود باشد اما فرهنگ را نباید فراموش کنیم، در برخی مواقع به دلایل خاصی حرکت های زیگزاگی داشته ایم و شاید از مسیرها دور شده باشیم، برخی جاها روی اقتصاد زوم کرده و کمتر به عدالت توجه کرده ایم.
 
فرهنگ انقلابی لزوما به معنای شورش انقلابی نیست 
حجت الاسلام انصاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره رابطه استقلال فرهنگی با استقلال در دیگر عرصه ها و راهکار تقویت آن اظهار داشت: تحقق این مساله کار دشواری است، ما باید فهم درستی از مقوله فرهنگ داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: در کنار زهد اسلامی که عدم دلبستگی به دنیا است، کار کردن و تلاش نیز وجود دارد؛ وقتی می گوییم فرهنگ بسیجی یعنی فرهنگ خدمت بی منت و خود را فدای یکدیگر کردن است؛ بسیجی این نست که همیشه اخم داشته و طلبکار مردم باشیم.
 
حجت الاسلام انصاری بیان داشت: فرهنگ انقلابی لزوما به معنای شورش انقلابی نیست، یک انقلابی درست در مکتب اهل بیت(ع)، امام حسن و امام حسین هستند که هر دو بزرگوار انقلابی بزرگ هستند.
 
وی اضافه کرد: برخی فکر می کنند امام حسن(ع) مظهر صلح بوده و امام حسین(ع) مظهر قیام؛ در حالی که هر دو بزرگوار مرحله ای صلح داشته اند و در مرحله ای نیز قیام.
 
اقتضای امروز انقلابی گری مذاکره عزت مندانه است
معاون پارلمانی رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی بحث انقلابی می کنیم؛ انقلابی گری یک زمان اقتضا می کند با رژیم شاه و صدام دربیفتیم و بجنگیم و شهید بدهیم، یک زمان هم اقتضا می کند که شجاعانه در راستای حقوق مردم بایستیم و با دنیا مراوده داشته باشیم شجاعانه حرف حق بزنیم و با حفظ خطوط و اصولی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند اگر لازم شد رابطه برقرار و مذاکره کنیم.
 
وی یادآورشد: آیا عدالت صرف توزیع امکانات است، تجربه نشان داد که این موضوع شکست خورده است، فرهنگ ما ریشه های آن در اسلام و فرهنگ ملی و کهن ما است، فرهنگ را باید درست بفهمیم و مبتنی بر آن حرکت کنیم.
 
وی اظهار داشت: گاهی آفت فرهنگی نگاه های محدود و تحجرگرا است که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه با آن مخالف بودند.
 
حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: راه تثبیت فرهنگ فهم درست آن، تبیین و ایستادگی بر مبانی آن است.
 
رییس شورای شهر تهران درباره میزان تناسب عمل مسؤولان با فرهنگ دینی، گفت: انتظار نباید داشته باشیم که مسؤولان قادر باشند به این فرهنگ صد درصد عمل کنند، اما انتظار است که در این مسیر حرکت کنند و اگر این گونه نباشد ممکن نیست مسؤولیت شان ادامه دار باشد.
 
وی بیان کرد: در برخی سال ها برخی از مسؤولان یا افرادی در این کشور صریحا مسائلی علیه فرهنگ دینی را مطرح کردند.
 
وی اظهار داشت: وقتی سخن از فرهنگ می زنیم، مقصود ما فرهنگ دینی است، ما نمی توانیم اینها را کنار بگذاریم و بگوییم دوران آن گذشته است.
 
مهندس چمران در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم فرهنگ عدالت اجتماعی را کنار بزنیم مردم ما را کنار خواهند زد و اجازه نخواهند داد ما متصدی مسؤولیت باشیم.
 
در نظر سنجی پیامکی برنامه دیروز امروز فردا از مخاطبان پرسیده شد که مهم ترین آرمان انقلاب اسلامی از بین گزینه های استقلال و خودکفایی، توسعه عدالت اجتماعی، مردمسالاری دینی و هر سه مورد کدام است که بیش از80  درصد مخاطبان به گزینه چهارم رای دادند. /924/ز502/ج
ارسال نظرات