۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۴۴۰۹۳
گزارش نشست تخصصی آسیب‌های فضای مجازی؛

بومی‌سازی راه مقابله با آسیب‌های فضای مجازی/ ارزش هر کاربر برای فسیبوک 145 دلار است

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی شناخت آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی با حضور طلاب و اصحاب رسانه و با هدف نقد و بررسی آسیب‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی با ارائه حجت‌الاسلام کهوندی در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا برگزار شد.
نشست تخصصي بررسي آسيب هاي شبکه هاي اجتماعي در خبرگزاري رسا نشست تخصصي بررسي آسيب هاي شبکه هاي اجتماعي در خبرگزاري رسا نشست تخصصي بررسي آسيب هاي شبکه هاي اجتماعي در خبرگزاري رسا نشست تخصصي بررسي آسيب هاي شبکه هاي اجتماعي در خبرگزاري رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی شناخت آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی با حضور طلاب، اصحاب رسانه و اعضای خبرگزاری رسا در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد.

 

در این نشست حجت‌الاسلام کهوندی از کارشناسان فضای مجازی پیرامون موضوع مطالبی را بیان کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

حجت‌الاسلام کهوندی در حالی سخن خود را با طرح این پرسش که آیا شبکه‌های اجتماعی همانند وایبر، واتس اپ، وی چت و دیگر موارد شبکه‌های اجتماعی هستند، آغاز کرد که ادعای اجتماعی بودن این شبکه‌ها را رد کرده و معتقد بود این شبکه‌ها بعد اجتماعی ما را تضعیف می‌کنند.

 

وی افزود: افراد بیشتر به صورت شخصی با گوشی کار می‌کنند تا جمعی؛ اکنون نیز شاهد آن هستیم که در مهمانی‌ها اصولا خانواده‌ها درگیر تلفن همراه شده و حتی به صورت کم با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

 

کارشناس فضای مجازی برنامه‌های ارتباطی صوتی و تصویری را جدا از شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: نرم‌افزارهای که اکنون میان افراد رایج بوده و از آن استفاده می‌کنند برنامه‌های ارتباطی هستند نه شبکه‌های اجتماعی.

وی یادآور شد: در زمانی که شرکت ترکسل می‌خواست در کشور فعال شود، نمایندگان مجلس موضع گرفته و اجازه فعالیت آن را به سبب بومی نبودن ندادند؛ ولی اکنون شاهد هستیم که اپراتورهای غیر بومی و حتی صهیونیستی در کشور به راحتی فعالیت کرده و کسی با آنها مخالفت نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام کهوندی منفعت داشتن یا نداشتن شبکه‌های اجتماعی را به عنوان دومین پرسش مطرح کرد و اظهار داشت: یکی از پرسش‌های اساسی خبرنگاران از مسؤولان باید این باشد که آیا شبکه‌های اجتماعی برای ما منفعت بیشتری دارند یا برای دشمنان، آیا مضرات این شبکه‌ها برای ما بیشتر است یا برای دشمنان.

 

وی ادامه داد: اکنون سؤال اساسی این است که چرا در بسیاری از مسائل حتی دارو تحریم شده‌ایم، ولی در شبکه‌های اجتماعی تحریم نشده‌ایم؟ چرا در ویندوز تحریم شده‌ایم، ولی در وی چت و واتس اپ تحریم نشده‌ایم؛ این موضوع سیاست دوگانه شرکت‌های غربی را در قبال ما نشان می‌دهد.

 

مبلغ حوزه علمیه با تأکید بر این‌که حضور ما در شبکه‌های اجتماعی به نفع دشمنان بوده و برای آنها درآمدهای هنگفتی را به بار می‌آورد، اذعان داشت: مالک واتس اپ، همان مالک فیسبوک یعنی «مارک زاکربرگ» آن را به مبلغ 19 میلیارد دلار(بیش از 63 هزار میلیارد تومان) خریداری کرده است؛ «زاکر برگ» یک فرد یهودی است که در سال گذشته به عنوان تأثیرگذارترین فرد یهودی انتخاب شد، البته در سال‌های نخست این مقام در اختیار نتانیاهو بود و «زاکر برگ» رتبه چهارم را داشت، ولی در سال 2012 نتانیاهو رتبه نخست را از دست داد و «زاکر برگ» این مقام را کسب کرد.

 

وی ادامه داد: مالکان شبکه‌های اجتماعی همانند واتس‌اپ، تلگرام و وایبر بر خلاف دیگر شبکه‌ها همانند تانگو، فیسبوک و گوگل تبلیغ نمی‌کنند، یعنی اعتقادی به تبلیغ نداشته و هزینه‌های خود را از طریق افزایش کاربران تأمین می‌کنند و سرمایه‌های خود را در بورس نیز سرمایه گذاری می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام کهوندی تعداد کاربران شبکه‌ اجتماعی واتس اپ را بیش از 750 میلیون نفر در سطح جهان بیان کرد و با توجه به حجم عظیم کاربران این شبکه‌ها گفت: هر ساله بر این تعداد یک میلیون نفر افزوده می‌شود، ولی با این وجود شاهد هستیم که این برنامه‌ها بدون اختلال به کار خود ادامه می‌دهند و این خود نشان می‌دهد که یک نرم افزار بسیار قوی این شبکه را پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که شرکت مخابرات ما نمی‌تواند 70 تا 80 میلیون سیمکارت عرضه شده را پشتیبانی کند؛ از این‌رو شاهد هستیم که در ایام عید، پیامک‌ها برای افراد ارسال نمی‌شوند.

 

وی بیان داشت: ماهانه واتس اپ 650 میلیارد تومان برای کارمندان خود حقوق پرداخت می‌کند، چرا این همه هزینه مصرف می‌شود، ولی به صورت مجانی در اختیار ما قرار داده می‌شود، آیا با عقل سازگار است که بگوییم دشمنان از روی خیرخواهی این امکانات را در اختیار ما قرار می‌دهند؛ پس باید دانست که حضور ما برای آنها سودی را به همراه دارد، برای نمونه از زمانی که فیسبوک، اینستاگرام را خریداری کرده است، ارزش آن 22 برابر افزایش پیدا کرده است.

 

این فعال عرصه رسانه در بخش دیگری از سخنان خود ادعای تعیین روند فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران را رد و با تأکید بر این‌که اسناد موجود نشان می‌دهد، پشت این قضیه سلطه گران بوده و افراد هیچ نقشی در زمینه تعیین روند فضای مجازی ندارد، خاطرنشان کرد: در نگاه اجمالی به 100 صفحه نخست شبکه‌های اجتماعی همانند فیسبوک مشاهده می‌کنیم که این افراد در بیشتر کشورها انتخاب شده‌اند؛ یعنی مالکان خودشان تعیین می‌کنند که چه کسی در رتبه نخست باشد و دیگران در رتبه‌های پایین‌تر.

 

وی ادامه داد: رتبه نخست کاربران فیسبوک اصولا در بیشتر کشورها برای بازیگران، خوانندگان و فوتبالیست‌ها است؛ در این میان حتی مشاهده نمی‌کنیم که یک فرد فرهنگی وجود داشته باشد، البته برخی از صفحات به نام افراد فرهنگی، در رتبه‌های بالا قرار دارد، ولی در آن مفاسد ترویج داده می‌شود؛ برای نمونه یک صفحه‌ای به نام آقای سهراب سپهری وجود دارد که در این صفحه در قالب اشعار، ترویج رابطه دختر و پسر صورت می‌گیرد.

  

حجت‌الاسلام کهوندی در ادامه به تعداد لایک‌های صفحه فیسبوک آقای ظریف اشاره کرد و تأکید کرد: آقای ظریف به اسم دیپلماسی عمومی وارد فیسبوک شد، 827242 از ایران لایک گرفته است و مجموعا در دنیا 919 هزار لایک دارد، یعنی 90 هزار لایک از خارج ایران گرفته است و آنها هم فارسی زبان هستند.

 

وی افزود: در 100 صفحه نخست آمریکا نیز خوانندگان، بازیگران، فوتبالیست‌ها، برندهای تجاری، شخصیت‌های انیمیشنی، فیلم‌ها و سریال‌ها قرار دارند، البته در صفحه فیسبوک آمریکا، اوباما به جای ظریف قرار داد؛ به صورت کلی مجموع جهانی با آمریکا و ایران نیز مطابقت دارد؛ در حالی که کاربران آمریکایی حاضر در فیسبوک بسیار از کاربران اروپایی و آسیایی کمتر هستند، ولی فرهنگ آمریکا غلبه پیدا کرده است.

 

کارشناس فضای مجازی پس از بیان اطلاعات صفحات نخست فیسبوک کشورهای مختلف که بیشتر کاربران آن یکی بودند، آن را ناشی از مدیریت کامل فیسبوک از سوی مالکان آن دانست و گفت: برخی از دوستان می‌گفتند که یک سازمان برنامه ریزی شده شامل 3 هزار نفر به صورت تیمی در فیسبوک برای کسب یک رتبه تلاش می‌کنند، ولی رتبه‌ای به دست نمی‌آورند؛ چرا که این صفحه می‌خواهد ثبت شود، فیسبوک آن را قیچی می‌کند، این نشان می‌دهد که باغبان فیسبوک به جای قیچی کردن علف‌های هرز، گل‌ها را قیچی می‌کند.

 

وی یادآور شد: حتی خود وایبر و اینستاگرام مطالب کاربران خود را حذف می‌کنند؛ یکی از سیاسیون یزد می‌گفت «بنده یک کلیپ بسیار عالی علیه صهیونیست‌ها ساخته و در وایبر منتشر کردم، ولی به محض منتشر شدن، اکانت وایبر من از کار افتاد و دیگر فعال نشد»؛ آیا این نشان نمی‌دهد که مدیریت با آنها است؛ آیا تاکنون دیده‌اید که از شبکه‌های اجتماعی برای به راه انداختن یک انقلابی که انتهای آن به ضرر آمریکا باشد استفاده شود؟

 

این مبلغ حوزه علمیه قم با بیان این‌که ارزش هر کاربر برای فسیبوک 145 دلار است، یادآور شد: حضور در این شبکه‌ها یقینا تقویت آنها است؛ یک پرسش این است که چه شد سال گذشته بانوان در ایران ساپورت پوش شدند؟ به وسیله یک نرم افزار از همین اطلاعات ساده‌‌ای که در شبکه‌های اجتماعی جابه‌جا می‌شود، خصوصیات فردی و جمعی افراد به دست می‌آید؛ به همین دلیل بنده به صورت قطع با ابزارهای شبکه‌های اجتماعی با مدیریت صهیونیست‌ها مخالف هستم.

 

وی ادامه داد: نرم افزارهای آنها به گونه‌ای است که هفتاد لایک سبب می‌شود، فرد را بهتر از دوستانش بشناسند و با بررسی 150 لایک بهتر از والدین او را بشناسند؛ از طریق بررسی لایک‌های شبکه‌های اجتماعی فرهنگ عمومی را متوجه می‌شوند؛ حتی وقتی دیدند که فرهنگ مردم ما با مردم ترکیه نزدیک به هم است، روند پخش سریال‌های کره‌ای را متوقف و سریال‌های ترکیه را به سبب هم زاد پنداری پخش کردند که این خود سبب تشویق بانوان برای استفاده از ساپورت شد.

 

حجت‌الاسلام کهوندی در ادامه سخنان خود به آسیب‌های اقتصادی، علمی و امنیتی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تولیدات غربی‌ها براساس اطلاعات ساده که میان مردم جا به جا می‌شود، می‌باشد،؛ یعنی وقتی می‌بینند مردم نسبت به یک انیمیشن یا سریالی علاقه دارند، وسایل خود را نیز براساس همان سلایق تولید می‌کنند؛ به همین دلیل است که تولید داخلی نمی‌تواند با تولیدات خارجی رقابت کند.

 

وی افزود: آقای پاشایی یک فرد غیر معروف و غیر حاشیه‌دار بود که پدر او نیز فرد مذهبی است، ولی به وسیله همین شبکه‌های اجتماعی به ویژه وایبر، واتس‌اپ و تلگرام افراد را در مراسم تشییع او جمع کردند؛ بسیاری از شرکت کنندگان حتی آهنگ‌های او را گوش نداده بودند؛ پس از ایشان نیز یک فوتبالیست و بازیگر فوت کرد، ولی مراسم تشییع آنها همانند پاشایی شلوغ نشد.

 

کارشناس فضای مجازی درباره آسیب‌های امنیتی شبکه‌های اجتماعی نیز به موضوع فتنه 88 اشاره کرد و اظهار داشت: در فتنه 88 در انتهای کار که 500 نفر در خیابان‌ها باقی مانده بودند، دارای مشترکات بودند، نخست این‌که همه بی بی سی و voa نگاه می‌کردند، جی تی آی بازی می‌کردند و همه فیسبوک و توییتر داشتند که از این‌ها برای هماهنگی برای حضور در خیابان‌ها استفاده می‌شد.

 

وی ادامه داد: به عقیده بنده در بعد علمی نیز شبکه‌های اجتماعی تقریبا هیچ تأثیری در علم افزایی افراد ندارند؛ چرا که بیشتر مطالبی آنها کپی شده است، ولی آیا مشخص است، منشأ این پیام‌ها کجاست؟ گاهی روایاتی دیده می‌شود که اصلا در منابع اسلامی نیست؛ راهکار نیز داشتن شبکه ملی اطلاعات است، البته باید به مردم گفته شود که این شبکه به معنای قطع کردن ارتباط با دیگران نیست؛ بلکه باید فرد بداند فضا مجازی نیز همانند فضای حقیقی باید دارای مرز باشد.

 

حجت‌الاسلام کهوندی با تأکید بر این‌که حاکمیت و مردم باید برای گرفتار نشدن در آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، ادامه داد: در بعد حاکمیتی این است که یک شبکه اجتماعی برای خارج فقه و اصول راه اندازی کنند؛ یعنی طلاب مباحث و ایده‌های خود را در آنجا مطرح کند، در آنجا با هم مباحثه کنند؛ البته بنده طلاب را برای شاهد مثال بیان کردم وگرنه باید برای همه اقشار و گروه‌ها این شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شود؛ اکنون نیز شاهد هستیم که در پینترست تنها ایده‌ها بیان می‌شود، حتی یک موضوع جنسی مطرح شود، سریع پیام می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای دانش آموزان نیز باید سیمکارتی تهیه شود که تنها بتوانند با افرادی که خانواده مشخص کرده‌اند، تماس بگیرند، همچنین هر پیامی را که ارسال می‌کنند، برای والدین او نیز ارسال شود.

 

مبلغ حوزه علمیه قم بیان داشت: ما نیز باید همانند کشور کره در بعد فضای مجازی استقلال داشته باشیم؛ اکنون 80 درصد اطلاعات آن کشور داخلی است و تنها 20 درصد پهنای باند دارند، در حالی که ما با فیلتر شکن پس از 13 واسطه به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنیم، بدون فیلتر شکن نیز 11 واسطه قرار دارد، حتی ایمیلی که ما ارسال می‌کنیم به آمریکا می‌رود، سپس در اختیار ما قرار می‌گیرد.

 

کارشناس فضای مجازی از دلال بازی ارتباطات (شرکت مخابرات) درباره خرید اینترنت خبر داد و اظهار داشت: اکنون اینترنت را 25 برابر قیمت به مردم می‌فروشد، اینجا دلالی می‌کند، چرا که زیر ساخت لازم را ندارد، در حالی که در پیامک این‌گونه نیست و باید زیر ساخت وجود داشته باشد.

 

وی افزود: مافیای اقتصادی نمی‌گذارند که شبکه ملی داخلی داشته باشیم، وارد کننده اینترنت ما مسؤول ملی سازی اینترنت کشور هستند، حتی یک فرد 11 پست کلیدی را در شورای فضای مجازی دارد؛ مشکل این است که ملت ما در تمام عرصه‌ها مطالبه گر هستند، ولی در این زمینه مطالبه گر نیستند و به آنچه هست، دلخوش کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام کهوندی گفت: فردی که 11پست کلیدی دارد، 50 میلیون گوشی سامسونگ 4g وارد کرده است، حالا باید دید که از این گوشی‌ها چقدر سود برده است، این فرد مافیای اقتصادی است؛ همچنین اینترنتی که لب مرز فروخته می‌شود، دومین درآمد دولت پس از نفت است، حتی می‌گویند تولید ناخالص ملی است، در حالی که پول را از بیت مال بر می‌دارند و به مردم می‌فروشند؛ ایرانسل خود گزارش داد که بابت سیمکارت از سال تأسیس تا سال 92، 17 هزار میلیارد تومان به دولت پول داده است.

 

وی ادامه داد: حتی شبهه می‌اندازند، افراد مخالف فضای مجازی تنها بدی‌ها را می‌بینند؛ وزیر ارتباطات می‌گفت که به سبب تخلف دو نفر مگر می‌شود بزرگراه را بست؛ سؤال این است که می‌توان از بزرگراهی که در آن پلیس، نور و دیگر امکانات نیست استفاده کرد؟ شبهه دیگر این است که فضای مجازی چاقوی دو لبه است که می‌توان از آن خوب استفاده کرد یا بد؛ حال باید پرسید که دسته چاقو دست چه فردی است.

 

کارشناس فضای مجازی با بیان این‌که فضای مجازی باید سریع، امن، ارزان و سالم باشد، بیان داشت: ما تنها سرعت را بالا می‌بریم، در حالی که باید به همه مسائل توجه داشت؛ بیشتر اعضای داعش از طریق فیسبوک جمع شدند، آیا می‌توان نسبت به آن بی توجه بود، متأسفانه اکنون در شبکه «آموزش» فیسبوک را تبلیغ می‌کنند.

 

وی تأکید کرد: راهکار استقلال داشتن در فضای مجازی است؛ شورای مجازی تاکنون 40 دستور را بیان کرده، ولی دولت احمدی نژاد و روحانی حتی یک بند آن را انجام نداده‌اند؛ در زمان دولت احمدی نژاد قرار شد، دامنه دات ایکس ایکس ایکس فیلتر شود، 10 روز از زمان ابلاغ حکم گذشت ولی عملی نکردند، وقتی موضوع پیگیری شد، معاون وزارت ارتباطات گفت اگر ببندیم یک سوم در آمدمان کم می‌شود، سپس حکم جلبش را گرفتند و کوتاه آمد، ولی اکنون حتی با حکم جلب نیز کوتاه نمی‌آیند./993/ز503/ی

ارسال نظرات