۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۴۳۸۵۵
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

مراجع و علمای دین مهم‌ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین درباره نقش مراجع و علمای دینی در پیروزی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی کشور ما از جرقه‌ها‌ی نخستین تا پیروزی و در ادامه از راهنمایی‌ها‌ی امام خمینی(ره) بهره گرفته است، که ایشان نقش مرجعیت تقلید داشتند و همچنین در میان سایر مراجع آن زمان از برتری برخوردار بودند.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره نقش مراجع و علمای دینی در پیروزی انقلاب گفت: انقلاب اسلامی کشور ما از جرقه‌ها‌ی نخستین تا پیروزی و در ادامه از راهنمایی‌ها‌ی امام خمینی(ره) بهره گرفته است، که ایشان نقش مرجعیت تقلید داشتند و همچنین در میان سایر مراجع آن زمان از برتری برخوردار بودند.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: تحلیل تأثیرگذاری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از افراد  مقلدان امام خمینی(ره) بودند، به همین دلیل وقتی ایشان فرمان مخالفت با رژیم پهلوی را دادند، مردم آن را واجب الاطاعه می‌دانستند.

 

وی ابراز داشت: امام خمینی(ره) اعلامیه‌ها‌ی متعددی را صادر می‌کردند و این اعلامیه‌ها به عنوان حرف‌ها‌ی یک رهبر و مرجع تقلید جامع الشرایط و کارشناس در همه حوزه‌ها در نقاط مختلف کشور پخش می‌شد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین به نقش سایر مراجع و علمای دینی در پیروزی انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: سایر مراجع نیز به واسطه‌ پشتیبانی از امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا می‌کردند؛ مبلغان دینی به عنوان رابط بین مردم در سطح جامعه و جایگاه رهبری در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی عمل می‌کردند.

 

وی درباره نقش تبلیغی طلاب و روحانیت در آگاه‌سازی مردم اظهار داشت: طلاب و روحانیت در همه سطوح جامعه از گذشته تا به امروز حضور فعال دارند و این موضوع امری انکارناپذیر است، آنان در مناسبت‌ها‌ی مختلف با حضور در مساجد و حسینیه‌ها نقش اول را ایفا می‌کنند و در این میان محرم و صفر دارای جایگاه مهمی برای انتقال مبانی دینی است.

 

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: طلاب و روحانیان پیام امام خمینی(ره) را دریافت کردند و پیام‌های ایشان را در سطوح مختلفی که حضور داشتند به جامعه القا می‌کردند، مردم نیز به خاطر صداقتی که در قشر روحانیت دیده بودند و آنان را خادم جامعه می‌دانستند، به حرف آنان توجه و به آن عمل کردند.

 

وی هدف از شکل گیری انقلاب اسلامی را مبارزه با ظلم و استقرار دولت اسلامی دانست و تصریح کرد: در دورانی که رژیم منحوس پهلوی با پشتیبانی غربی‌ها به دنیال ریشه کنی اسلام بود حضور مرجعیت دینی توانست با زنده کردن اهداق قیام عاشورای حضرت سیدالشهدا در آگاه‌سازی عموم مردم جامعه مثمر ثمر واقع شود.

 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: هداف استکبار جهانی از بین بردن اعتقاداتی بود که مردم ایران به آنها پایبند بودند، زیرا می‌دانستند استقرار عدالت اجتماعی در جامعه از عالی ترین مبانی اسلام است و زمانی که مردم به دنبال تحقق این امر باشند؛ آنها نخواهند توانست به سیاست‌های شوم خود دست پیدا کنند.

 

وی در پایان گفت: امروز نهادها و سازمان‌های مختلف کشور هر کدام در حوزه‌های کاری خود باید اهداف انقلاب اسلامی را برای جوانان ما تبیین کنند؛ زیرا دشمنان با القائات مسموم خود به دنبال ناکارآمد نشان دادن تفکرات و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است./955/ت302/ب6

ارسال نظرات