۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۲۴۰۷۸۱
حجت الاسلام پناهیان:

اصلاح رفتار سیاسی مسؤولان سلامت اخلاقی جامعه را تضمین می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر افراد سیاسی جامعه برخی از مدیریت ها و سیاست های نادرست خود را اصلاح نکنند، به دنبال آن نصیحت و موعظه در جامعه کمتر اثر خواهد داشت.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) به تبیین ضرورت نظام مندی اخلاق و تربیت اسلامی پرداخت.

 

 

وی با بیان این که نظم و نظام با یکدیگر متفاوت هستند گفت: منظور از نظام چیزی شبیه درخت است که دارای ریشه، تنه و اصل، شاخه و برگ هایی بوده که نسبت اجزا آن با یکدیگر مشخص است، اما نظم صرفا مرتب چیدن چند چیز در کنار یکدیگر است.

 

 

این استاد حوزه افزود: بیان کردن رذائل در کتاب های اخلاقی در کنار یکدیگر دارای نظم است اما نظام ندارد، با بیان کردن اسامی کلی در علم اخلاق نمی توان نظام اخلاقی درستی به وجود آورد.

 

 

وی با بیان این که انسان نیاز دارد در مسائل اخلاقی دارای ذهنی نظام مند باشد اظهار داشت: متأسفانه به دلیل نظام نداشتن تفکر اخلاقی انسان ها، آنان نمی توانند جلوه های رذائل اخلاقی را تشخیص دهند.

 

 

حجت الاسلام پناهیان جدا کردن مسائل اخلاقی از عبادات را کاری اشتباه دانست و ادامه داد: اخلاق اسلامی به معنای تقوا است که شامل تمام مسائل اخلاقی، معاملات، عبادات و مسائل تربیتی می شود؛ بنایراین مسائل اخلاقی و عبادات از یکدیگر جدا نیستند.

 

 

وی با اشاره به آیه« لَیسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» عنوان کرد: این آیه مخالف اخلاق اسلامی با محوریت ملکه های نفسانی است؛ بنابراین ملاک اخلاق اسلامی حقیقی، ملکه های نفسانی نیست بلکه نیت ها اهمیت دارد، مطرح کردن اخلاق اسلامی بر محور ملکات آسیب زا است، به همین دلیل به کلمه اخلاق نباید اصالت بیش از حد بخشید.

 

 

این مبلغ دینی قرآن را منشأ تحول در انسان دانست و خاطرنشان کرد: برای تحول در وجود انسان باید او را در معرض تابش نور قرآن قرار داد و انس با این کتاب الهی سبب بسیاری از هدایت ها می شود.

 

 

وی یادآور شد: باید به جایی برسیم که بدانیم تزکیه در قرآن بیشتر از بار اخلاقی بار سیاسی دارد، به همین دلیل است که امام خمینی(ره) فرمودند سیاست اسلام بیش از عبادات آن است، تزکیه مردم از سوی ائمه طاهرین(ع) با اعمال نفوذ در آنان محقق می شود که این مسأله امری سیاسی است. 

 

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سخنی از امام علی(ع) در زمینه تأثیر گذاری امر سیاست بر جامعه گفت: حضرت فرمودند که معلمان اخلاق به اندازه افراد سیاسی قدرت تأثیر گذاری تربیتی بر جامعه ندارند، با توجه به این مسأله است که در روایات آمده مردم بیشتر از پدر و مادر خود به حاکمان جامعه شباهت دارند.

 

 

وی به معضل بد حجابی در جامعه اشاره کرد و افزود: 97 درصد از کسانی که بد حجاب هستند به ارزش بودن حجاب اسلامی اعتراف دارند، برای مقابله با این پدیده نمی توان صرفا با موعظه و نصیحت وارد عمل شد بلکه بخش بزرگی از این مسأله متوجه مسؤولان کشور است.

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متأسفانه برخی از قوانین مجلس شورای اسلامی، غیر اسلامی است اظهار داشت: تقلید از غرب در تصویب قانون های گوناگون مانند مسائل خانواده سبب به وجود آمدن بد حجابی و برخی دیگر از معضلات اجنماعی شده است، این قوانین از بزرگترین آسیب ها برای جامعه به شمار می رود.

 

 

وی با اشاره به این که مجلس باید اسلامی تر و حوزه های علمیه باید علمی تر شوند ابراز داشت: اگر افراد سیاسی جامعه برخی از مدیریت ها و سیاست های نادرست خود را اصلاح نکنند، به دنبال آن نصیحت و موعظه کم اثر خواهد شد./1323/پ202/ج

 

ارسال نظرات