۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۳۵۵۲۹
آیت الله علم الهدی:

زیارت اربعین نشانه شیعه است/ اشک بر امام حسین همراه عبرت‌آموزی باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد، گفت: اگر در کنار اشک راهبرد عرصه سیاسی را به کار بستیم ارشمند است، زیرا قبل از همه ما عمرسعد بر حسین(ع) گریه کرد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در ویژه برنامه روز اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی با اشاره به مطالعه 40 روز کارنامه مصائب سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: آدم خواری، شکنجه و جنایت آنها که بدترین جنایت تاریخ است؛ حتی از جنایت یهودیان عنود که روزی 70 پیامبر را سر می بریدند بدتر بود زیرا سر بریده حضرت را در مقابل دختر سه ساله اش قرار دادند؛ دخترکی که از اهل بیتش در صحرا و کویر جامانده و عمه اش مامور پیدا شدنش می شود و دشمن به جای دلجویی تازیانه به بدن کودک سه ساله زدند.

 

وی تصریح کرد: این جنایات زمانی رخ داد که 50 سال بیشتر از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) نگذشته بود و در زیارت اربعین می خوانیم؛ سلام بر آقایی که آخرین خمیر مایه وجودش را در راه خداوند داده است ما نیز باید تا آنجایی که حسین بن علی(ع) پای دین ایستاد بایستیم و شهدا و زنان در هدف انسان سازی کوشیدند.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به دومین درس و عبرت از عاشورا تصریح کرد: یزید و بنی امیه برای قدرت طلبی حکومت و رسیدن به قدرت دست به هر جنایتی زدند؛ در همه ابعاد و منافع سیاسی و مادی جنایت کردند که بستر و زمینه ساز همه این جنایات مردم شدند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مردم سبب شدند حکومت تا جایی جلو آید که میوه های دل پیامبر(ص) را بکشند که زیارت عاشورا قبل از لعن یزید و ابوسفیان امت را لعن می کنیم که راه را بر قدرت طلبان باز کردند.

 

امام جمعه مشهد ابراز کرد: در زیارت عاشورا اظهار برائت از دشمنان اهل‌بیت(ع) بیان شده است و با جریان فرهنگی و اندیشه‌ای شیعه بیشتر تناسب دارد، با این حال نشان شیعه زیارت اربعین است زیرا در زیارت عاشورا مصایبی که به اهل‌بیت(ع) گذشت بیان شده است اما در زیارت اربعین کارنامه انقلاب امام حسین (ع) نشان داده شده است.

 

عمرسعد؛ نخستین کسی که بر حسین گریه کرد

 

وی با تاکید بر راهبرد انقلاب ساز عاشورا گفت: اگر در کنار اشک راهبرد عرصه سیاسی را به کار بستیم ارشمند است، زیرا قبل از همه ما عمرسعد بر حسین(ع) گریه کرد؛ هنگامی که سر اباعبدالله را بر سر نیزه کردند و حضرت زینب کبری به او چندجمله ای گفت که او اشک ریخت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از این رو اشک بر امام حسین(ع) در کنار درس و عبرت آموزی ارزشمند است؛ همراه با پیروی از امام و کاروان حسینی و اگر فرهنگ سیاسی حسینی شود در عرصه سیاسی و قدرت طلبی مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی افزود: از دیگر عواملی که باعث شد پس از 50 سال از رحلت پیامبر(ص) عاشورا رخ دهد تعدد قرائت در اسلام بود؛ یعنی همه خود را خلیفه و مفسر قرآن کریم می دانستند در حالی که تنها یک مفسر قرآن آن هم علی بن ابیطالب(ع) بود و ابوهریره که بنا به درخواست معاویه در مدینه یک حدیث جعل کرد.

 

امام جمعه مشهد ابراز کرد: رهبری امت در جامعه ما در پرتوی وحی است و امتیاز ما این است که امروز ما در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) در سایه ولی فقیه عالم و دانایی قرار داریم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نتیجه دین را از غیر ولایت و معصومان(ع) گرفتن این می شود که بستر برای جنایتکاری رهبر و سیاستمداران دشمن فراهم شود؛ آن هایی که حسین(ع) را کشتند دچار تعدد قرائت شده بودند و به دنبال قرائتی جز قرائت اهل بیت(ع) رفتند.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: امروز نیز در جامعه کسانی دچار تعدد قرائت هستند که در عرصه های مردم سالاری و  نظامی به ولایت و اجتهاد کاری ندارند و در برابر ولایت فقیه قد علم می کنند.

 

امام جمعه مشهد تاکید کرد: به فرموده امام حسن عسکری(ع) اربعین علامت مومن است تا این کارنامه 40 روزه مورد مطالعه قرارگیرد.

 

سکوت اسیران در برابر شکنجه های یزیدیان

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین کرد: وقتی اهل بیت امام حسین(ع) را به شام آوردند یزید تصمیم از فرماندهان خواست بیایند گزارش ارائه و جایزه خود را دریافت کند، اما یکی از فرماندهان که روحیه گزارش دهی نداشت، یزید به او گفت: ما که پیروز شدیم و دشمن را کشتیم چرا روحیه خود را باختی؟

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فرمانده در پاسخ گفت در امان بگویم چرا؟ یزید گفت هرچه هست بگو سپس فرمانده گفت: این 84 زن و کودک در جریان اسارت روحیه مرا از من گرفتند؛ روزی که اهل بیت امام حسین(ع) را گرفتیم، عمرسعد همه ما فرماندهان را جمع کرد و گفت که این ها اسرای معمولی نیستند و ما از اسارت این جمع دو هدف داریم.

 

امام جمعه مشهد با بیان اهداف افزود: زن و کودکان را آنقدر رنج و شکنجه کنید که تبار خود را فراموش و از یاد ببرند که به نسل خود افتخار کنند، دوم این که این ها را در سطح شهر بچرخانیم تا صلابت پیامبر(ص) از چشم مردم بیفتند و مردم بنی امیه را به عنوان صلابت و اقتدار جامعه بشناسند.

 

وی تصریح کرد: خلیفه! ما آن ها را آنقدر رنج دادیم، گرسنگی و تشنگی دادیم تا برای طلب غذا و آب به ما التماس کنند؛ اما خلیفه با وجود گرسنگی و تشنگی بسیار آنان در این مدت این آرزو را بر دل ما گذاشتند که برای نان و آبی التماس کنند، ما از این صبوری آن ها عصبانی و آن ها را تازیانه می زدیم که بزرگترها خود را روی کوچکترها انداخته تا آسیبی به آنها نرسد.

 

آیت الله علم الهدی بیان کرد: یزید این ها ما را خرد کرد و ما تحقیر شدیم، به چه دلیل این کارها را کردیم در حالی که آن ها دربرابر این همه شکنجه سکوت کردند./1308/پ201/ب4

ارسال نظرات