۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۳۳۵۴۸
استاد حوزه علمیه مشهد تبیین کرد؛

تفاوت مرگ طبیعی و شهادت در راه خداوند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با تبیین دو نوع مرگ طبیعی و اختیاری انسان گفت: هیچ کس از زمان مرگ طبیعی خود خبر ندارد، اما مرگ اختیاری همچون شهادت را خود انسان انتخاب می‌کند و امام حسین(ع) نیز شهادت در راه خدا را اختیار کرد.
مرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام قاسم بابانیا، استاد حوزه علمیه مشهد در سلسله برنامه های تبلیغی محرم و صفر حرم مطهر رضوی با اشاره به دو نوع مرگ طبیعی و اختیاری انسان گفت: هیچ کس از مرگ طبیعی خبر ندارد که امیرمؤمنان علی(ع) در این باره فرموده‌اند «مراقب باش مشغول دنیا نشوی که مغرور می‌شوی؛ این دنیا شما را فریب ندهد، از صراط مستقیم و مسیری که قرآن برای شما قرار داده منحرف نشوی و از مرگ غافل نشوی».

 

وی با اشاره به این‌که قبر صندوق عمل است، تصریح کرد: دیدگاه اهل بیت(ع) و سیدالشهدا نسبت به این دنیای مادی به عالم بالا بود، انسان در هر رتبه و مقامی باشد مرگ سراغش می‌آید؛ ما نمی دانیم مرگ طبیعی کی می آید ولی آنچه یقینی است مرگ سراغ همه حتی رسول خدا و اولیا الله هم می‌آید.

 

استادحوزه علمیه مشهد گفت: امام صادق(ع) می فرمایند هر مسلمانی که شیعه علی(ع) باشد اگر سه چیز را انکار کند از ما نیست؛ اول معراج پیامبر صلوات الله علیه، دوم سؤال درباره کیستی و چیستی خداوند، کتاب و امام در قبر و سوم شفاعت.

 

حجت الاسلام بابانیا با اشاره به نوع دوم مرگ، یعنی مرگ اختیاری افزود: امام حسین(ع) می‌دانست، کشته می شود اما این مرگ را به جان خرید، مرگی که امام حسین(ع) اختیار کرده در راه خداست تا اسلام را حفظ کند و خود نیز فرموده اند «این مرگ، برای من سعادت است».

 

وی با بیان این‌که خداوند آب فرات و زمین کربلا را تقدس بخشید، افزود: خداوند سه چیز به امام حسین(ع) داد که دشمن فکرش را نمی کرد؛ اول این‌که امامت را در ذریه حضرت قرار داد، دوم شفا را در تربتش و سوم نیز استجابت دعا را در کنار قبرش قرار داد. 

 

استادحوزه علمیه مشهد ابراز کرد: امام باقر(ع) در این باره می فرمایند «تربت کربلا آن قدر عظمت دارد که اگر حیوانی در مسیری بی هوش افتاده باشد، از بوی آن شفا می‌گیرد».

 

حجت الاسلام بابانیا با تأکید بر اهمیت سه کتاب قرآن کریم، نهج البلاغه و زبور آل محمد یعنی همان صحیفه سجادیه که شامل 54 دعا از امام سجاد(ع) است، بیان کرد: امام حسین(ع) وقتی به شهادت رسید، قریب به 200 نفر از یارانشان بعد از واقعه عاشورا کشته می شود و امام سجاد علیه السلام با یاران اندک که نمی‌توانستند قیام کنند، با بیان دعا و مناجات در صحیفه سجادیه مردم را در کنار معارف الهی قرار دادند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: جرجی جرجا یک مسیحی کاتولیک که دو هفته پیش از دنیا رفت  200 مرتبه نهج البلاغه را خوانده است و در حرم رضوی نام خود را به علی رضا تغییر داد و در مصاحبه‌ای گفته بود: ای کاش خدا جان میلیون‌ها انسان را از ما می گرفت و علی(ع) را برای ما نگه می‌داشت.

 

حجت الاسلام بابانیا ابراز کرد: ما که شیعه مولا علی(ع) هستیم چه اندازه به این موضوع پرداخته ایم یا تا چه اندازه در تربیت فرزندان خود به آن اهتمام ورزیده ایم در حالی که متأسفانه امروز فرزندان ما به نام فوتبالیست‌های داخلی و خارجی و تعداد بازی ها آن بیشتر از قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مسلط هستند./1308/پ202/ب6

ارسال نظرات