۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۲۳۱۵۷۵
استاد حوزه و دانشگاه:

نماز عالی ترین نمایش عبودیت در برابر پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه قم، نماز را عالی ترین نمایش عبودیت و بندگی انسان در برابر پروردگار متعال دانست و گفت: بهترین درمان دردهای بشر ذکر و یاد خدا است.
 نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام علی آرزومند، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه گذشته در سالن اجتماعات حوزه علمیه شهرستان پارس‌آباد، با بیان اهمیت نماز در زندگی روزمره، خاطرنشان کرد: ما بزرگترین درد انسان را دردهای جسمی می‌دانیم در حالی که بزرگترین درد انسان غفلت از یاد، محبت و نعمت‌های خداوند متعال است.

 

وی افزود: امام صادق(ع) پرضررترین دشمن انسان را غفلت می داند و غفلت میدان تیررس شیطان است و بهترین راه برای نفوذ شیطان در قلب انسان و سرچشمه هر بلا و حجاب بین انسان و خدا همین غفلت است.

 

حجت الاسلام آرزومند تصریح کرد: بهترین درمان برای این درد بزرگ ذکر خدا و یاد خداوند است، و این ذکر و یاد پروردگار متعال هم باید با زبان و هم با قلب و عمل انسان همراه باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه قم در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: نماز بی‌ولایت و بی‌قرآن نداریم، انسانی که نماز می‌خواند در طول شبانه‌روز بارها نام حضرت علی (ع) را تکرار می‌کند.

 

حجت الاسلام آرزومند افزود: در طول شبانه‌روز در نماز 110 آیه قرآن خوانده می‌شود و کسی که در شبانه‌روز 100 آیه از قرآن را بخواند از غافلان محسوب نمی‌شود و این نماز، نماز با قرآن و همراه با قرآن محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به وجود 122 آیه در خصوص نماز در قرآن کریم، اظهار داشت: نماز عالی ترین نمایش عبودیت و بندگی در برابر خداوند است که با کلام و اعمال، عمل، قلب و روح انسان و پرستش او را به نمایش می گذارد که هیچ یک از واجبات دیگر، از چنین ویژگی برخوردار نیست چرا که هر رکن و اجزائی از نماز، حکایت کننده  بابی از ابواب معارف و تقرب به خداوند متعال را در بر دارد.

 

این استاد حوزه، با اشاره به اهمیت و آثار تربیتی نماز در جامعه اسلامی، بیان داشت: دوری از گناه، رعایت نظافت و بهداشت، انضباط و وقت شناسی، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان از آثار و برکات نماز در جامعه است.

 

وی با تاکید بر اتحاد مسلمانان به عنوان یکی از اسرار اجتماعی نماز، افزود: نماز در اوقات معیّن نمودارى از وحدت و یگانگى ملّت بزرگ اسلام است به طوری که همه مسلمانان در وقت هاى مخصوصى رو به قبله ایستاده و با آداب خاصّى خداوند جهان را مى پرستند و این خود نمونه بزرگى از اتّحاد و یگانگى ملّتى است که اسلام همه را به وسیله آن عبادت، متّحد کرده است.

 

حجت الاسلام آرزومند، با تاکید بر اهمیت نماز جماعت، خاطرنشان کرد: برپایی نماز آن هم به شکل جماعت زمینه ارتقای معنوی و عرفانی جامعه را فراهم کرده و سلامتی را در این حوزه تضمین می‌کند./937/پ202/ب4

ارسال نظرات