مبلغپروری و آگاهیبخشی ماهیت حوزههای علمیه است
حجت الاسلام سید احسان شیرخدایی، مبلغ حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مؤلفه های مهم تبلیغ چهره به چهره، گفت: مبلغان طرح های چهره به چهره تبلیغی باید دارای علم و دانش کافی باشند تا بتوانند از عهده نیازها و سؤالات مخاطبان بر آیند.
وی افزود: عمل به دانسته ها و تقوا نیز از دیگر ویژگیهایی است که مبلغان باید دارا باشند، اگر این دو خصوصیت و بیان خوب در مبلغان وجود داشته باشد، سبب جذب مخاطبان می شود.
این کارشناس دینی به زمان شروع تبلیغ طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در این مسأله اعتدال باید رعایت شود، برخی تصور می کنند که به دلیل آسب به درس ها نباید تبلیغ کرد، برخی دیگر نیز فکر می کنند که از اول طلبگی باید به تبلیغ پرداخت، هر دو مورد اشتباه است و در این مسأله باید از افراط و تفریط دوری کرد.
وی با بیان این که تبلیغ بدون علم سبب فساد و خرابکاری است، ادامه داد: طلاب باید با دانش کافی و بعد از خود ساختگی به امر تبلیغ بپردازند، اگر مخاطب مبلغ را موفق نبیند، سبب بدبینی آنان می شود.
مبلغ حوزه علمیه بیان احکام برای نزدیکان را شروع تبلیغ یک طلبه دانست و ابراز داشت: با توجه به نیازهای فراوان جامعه، طلاب باید تبلیغ مختصر خود را در بین نزدیکانشان شروع کنند و زمینه را برای تبلیغ گسترده خود فراهم کنند.
وی به ضرورت مبلغ پروری در کنار مجتهدپروری در حوزه های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: اگر در حوزه درس خوانده شود و آگاهی دادن به دیگران صورت نگیرد، طبیعتا نافع نخواهیم بود، افزون بر درس خواندن باید به یادگیری مبانی تبلیغ نیز پرداخته شود.
حجت الاسلام شیر خدایی در پایان با بیان توصیه هایی به طلاب، خاطرنشان کرد: طلاب باید دانش دینی خود را بالا ببرند و از تکرار سخنان گذشته خود پرهیر کنند، اگر یک طلبه دانش فراوان داشته باشد اما به آن عمل نکند، سبب آسب های فراوانی می شود؛ بنابراین عمل کردن به دانسته ها باید سر لوحه کار قرار گیرد./1323/ت302/س