۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۳۰۷۹۱
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(140)

دژاکام: هرچه شعارها پررنگ تر باشد حلقه تنگ تر می شود

خبرگزاری رسا ـ این فعال رسانه ای با بیان این که شعارهایی مانند آزادی مسؤولانه، مدارا، شنیدن صدای مخالف و منتقد با گذشت زمان پررنگ، ولی حلقه تنگ‌تر می‌شود، دلیل مدعای خود را بسته شدن برخی روزنامه ها و سایت های اینترنتی منتقد و نیز تعابیری که رییس جمهوری درباره منتقدان و مخالفان خود به کار برده اند عنوان کرد.
دژاکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تقی دژاکام روزنامه‌نگار و نویسنده با حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به این سؤال خبرنگار رسا که پیام و محتوای آزادی مسؤولانه چیست به نظر شما این دولت و رویکردهایش این آزادی مسؤولانه را تأیید می کند یا خیر، گفت: در این سال ها تعابیر خوب و زیبا بسیار شنیده شده است، گاهی وقت ها این تعابیر با آنچه اتفاق می افتد فاصله کمی دارد و گاهی اوقات آنقدر فاصله زیاد است که انسان گمان می کند که این شعار طنزآمیز است. 

 

وی افزود: از جمله همین تعابیر، شعارهایی مانند آزادی مسؤولانه، مدارا، شنیدن صدای مخالف و منتقد است و هرچه زمان می گذرد این شعارها پررنگ، ولی حلقه تنگ‌تر می‌شود. من جمله در ماه های اخیر از بسته شدن سایت‌هایی که منتقد بودند شروع می‌شود تا شکایت خود دولت و اقدام به تعطیل کردن برخی از روزنامه‌ها تا تعابیری که برخی از مسؤولان دولتی به خصوص شخص رئیس جمهور نسبت به منتقدین و مخالفین به کار برده‌اند، ما این نمونه ها را شاید در سالهای گذشته نداشته باشیم.

 

وی با اشاره به این که در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی شعاری در رابطه با آزادی مسؤولانه وجود نداشت اضافه کرد: امتیازی که در این دوران بود، این بود که این شرایط برای مخالف و منتقد وجود داشت اما شعارش را هم نداشتیم. از دوره آقای خاتمی شرایط برای آزادی بیان مناسب‌تر شد، افراد مختلف حتی کسانی که با نظام عناد داشتند و البته نیروهای انقلابی، همه توانستند حرفهای خود را نسبت به دولت بگویند و این، دوره خوبی بود.

 

این روزنامه‌نگار با بیان این که آزادی بیان در دوره آقای احمدی نژاد به اوج خود رسید ابراز داشت: شاید این آزادی به نوعی به ولنگاری نیز کشیده شد. مثلا کاریکاتور رئیس جمهور را به شکل استهزایی در روزنامه‌ها کشیدند و در این دوره همه اشخاص اعم از انقلابی معاند، ضدانقلاب، انقلابی توانستند حرف‌های خود را بازگو کنند. به عنوان مثال شهرام شکیبا که طنزپرداز است در خبرآنلاین یک ستون ثابت طنز علیه آقای احمدی‌نژاد داشتند.

 

وی در ادامه گفت: الآن یک ارتجایی از لحاظ آزادی بیان و انتقاد به دوره آقای رفسنجانی پیداکرده‌ایم با این تفاوت که شعار آزادی بیان را پررنگ‌تر می‌کنیم. یعنی هرچه حلقه تنگ‌تر می‌شود شعارهای آقای رئیس جمهور در این رابطه پررنگ‌تر می‌شود که مخالفان حرف های خود را می‌زنند و انتقاد می‌کنند مثلا در همین نمایشگاه ببینید غرفه منتقدان را در یک مکانی قرار داده‌اند که نمی‌توان به آسانی دسترسی داشت. و این که غرفه منتقدان دولت را در یک گوشه و کناری گذاشتند کار خوبی نیست.

 

این فعال رسانه ای همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌کشیدن اصطلاحاتی که خیلی‌ها برای آن جان و مال و خون خود را داده‌اند و قلم و کتاب نوشته‌اند مانند استقلال، آزادی، اعتدال و آزادی سخن‌گفتن که یکسری مفاهیم هستند احساس نمی شود که بعضی رسانه‌ها ناشیانه وارد شده‌اند و به مرور ذبح می شود، گفت:‌‌ اتفاقی که افتاده همین است.

 

وی اظهار داشت: آنچه عرض می‌کنم حتی کاریکاتور هم نیست، چون کاریکاتور از آن آزادی کمی که وجود دارد یک آگراندیسمان شده است، آگراندیسمانش می‌کنند که آزادی خیلی زیاد است، ولی باید آزادی کم هم وجود داشته باشد. مانند وقتی که شورای عالی امنیت ملی بخشنامه می کند هیچ روزنامه و خبرگزاری حق ندارد که راجع به قرارداد کرسنت مطلبی بنویسد.

 

وی در ادامه گفت: اصلا این با هیچ‌یک از آرمان‌های انقلاب مطابقت ندارد که یک رسانه حتی یک منتقد راجع به این قراردادی که هیجده میلیارد دلار از سرمایه مملکت را به باد فنا داده که به خاطر این قرارداد، خیلی از قراردادها مثل قراردادهایی که با کشور ترکیه و غیره داشتیم را باید کاهش دهیم، به چه حقی نمی‌توان در رابطه با این قرارداد سکوت کرد و کسی حق سخن گفتن در این زمینه را ندارد این اصلا کاریکاتور آزادی بیان هم نیست. این که در روزنامه وطن امروز مطلبی نوشته می‌شود و فردا صبح این روزنامه مورد شکایت در قوه قضاییه قرار می‌گیرد یا تعطیل می‌شود، این با هیچ یک از معیارهای حداقلی آزادی بیان نیز مطابقت نمی کند.

 

دژاکام در ادامه این گفت‌و گو اضافه کرد:‌‌ یک موقع است که شما اصل نظام یا انقلاب یا ایرانیت را زیر سؤال می‌برید و یک موقع شما آقای بیژن نامدار زنگنه را زیر سؤال می برید. او که طابق النعل بالنعل انقلاب اسلامی نیست که شما اگر از ایشان انتقاد کردید انقلاب اسلامی زیر سؤال رود. حداکثر این است که منافع شخصی که از این بابت به جیب عده‌ای رفته زیر سؤال رفته و خدشه‌دار می‌شود، انقلاب اسلامی به این خاطر بوده است که ما بتوانیم حرف‌های خودمان را بزنیم.

 

نویسنده عرصه خبر و روزنامه‌نگاری در رابطه با توسعه فعالیت رسانه‌های انقلابی و متعهد گفت: خوب است که سایت‌های حزب اللهی اجازه دهند که حرفهای احتمالا باطل مخالفان به گوش مخاطبان ما برسد. بنده معتقدم که در خبرگزاری‌های رسا، فارس، کیهان، تسنیم، 9 دی و رسانه‌های مذهبی، انقلابی و روزنامه‌ها هم اجازه داشته باشد حرف‌های خودشان را بزنند. یعنی اگر خبرگزاری رسا بتواند این امکان را فراهم بکند که با یک فرد اصلاح‌طلب مناظره کند یعنی یک خبرنگار با این افراد مصاحبه چالشی انجام دهد.

 

وی افزود: آقای نصیری زمانی که از کیهان رفت، هفته‌نامه صبح را راه‌اندازی کرد و همه اختیار در دست خودش بود، بخشی داشت به نام رو در رو یا چهره به چهره، که با یکی از تندترین منتقدین و مخالفین اصول‌گرایی مصاحبه کرد اما مصاحبه‌ای مسلط و آماده بود و طبق کدهایی که از سخنان آنها داشتند خیلی مؤدبانه بیان می‌کردند که شما در فلان تاریخ چنین حرفی را زدید ولی عمل شما با آن سخن مطابقت ندارد. البته این را هم باید گفت که این افراد به این راحتی تن به این مصاحبه نمی‌دهند./992/پ200/ی

ارسال نظرات