۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۲۶۶۲۸
رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی:

هویت انقلابی ما بر اساس اسلام یا هویت توحیدی و الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: اسلام با نگاهی فراتر از مرزبندی‌های مختلف افق هویت توحیدی و الهی را ارائه می‌دهد که جامعه اسلامی باید به آن دست یابد هویت انقلابی پیوند خورده با هویت اسلامی با عالی‌ترین هویت یعنی هویت توحیدی است.
حجت الاسلام علي ذوعلم

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذو علم، رییس پ‍ژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی بعد از ظهر امروز در نشست علمی «هویت انقلابی» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: هویت انقلابی امری واقعی است و هویت امری عینی نه ذهنی است که اگر در بعد فردی یا اجتماعی تعریفی از خود نداشته باشد ممکن است ابهام هویتی به وجود آید.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با برشمردن عناصر هویت انقلابی اظهار کرد: توحید ناب اسلامی، ‌ولایت محوری، اجتهاد عملی، عقلانیت انقلابی، مردم گرایی یا خدمت به مردم، استکبار ستیزی، استقلال طلبی و عزت طلبی، ‌آزاد اندیشی، ‌پیشرفت گرایی و دفاع از مظلوم در راه حق از عناصر هویت انقلابی ما است.

حجت الاسلام ذو علم در بیان تفصیلی مطالب بالا گفت: تبیین عناصر مولفه‌های انقلابی ما چیزی جز تبیین عناصر اسلام ناب محمدی نیست، این هویت انقلابی بسترساز هویت توحیدی است که برترین نوع هویت است.

وی با بیان این‌که اسلام با اندیشه‌ای فراتر از مرز در جوامع حضور پیدا می‌کند گفت: هویت انقلابی در کشور ما بر مبنای هویت اسلامی برپا شده است و بر مبنای اندیشه اسلامی و سرمایه ایرانی با هم هویت ملی ما را می‌سازد.

حجت الاسلام ذو علم بیان داشت: دست یابی به خود باوری انقلابی و تکریم هویت ملی منوط به این بحث انقلابی بودن با اسلامی بودن هم عرض هم نیستند همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز خود را انقلابی معرفی کردند،‌ هویت ملی ما از ایرانی بودن و اسلامی بودن برخوردار است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با اشاره به این‌که هویت قابلیت رشد و ارتقا دارد، اظهار داشت: هویت قابلیت رشد و ارتقا یا تزلزل و انحطاط دارد که لازم است روی آن تاملات نظری داشته باشیم همان‌گونه که خودشناسی فردی در پیشرفت تاثیرگذار است خودشناسی جمعی و ملی نیز در پیشرفت و تقویت جامعه موثر است.

وی با اشاره به تعریف اجمالی از هویت گفت: تلقی و درک ما به عنوان یک امت و جامعه به ویژگی‌های اساسی خود ما است، در برخی نظریه‌ها هویت را در غیریت قرار می‌دهند اما اسلام هویت را دربازشناسی خود قرار می‌دهد.

حجت الاسلام ذو علم افزود: اگر چه مولفه‌های ایرانی و اسلامی و انقلابی بودن را در نظر از هم تفکیک می‌کنیم اما همه این مباحث یک حقیقت را به عنوان هویت ملی ما تشکیل می‌دهد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی عنوان کرد: ایرانیت،‌ انقلاب و اسلام هم عرض نیستند ایرانی بودن ما ناظر بر پیشینه ما، اسلامی بودن بر اندیشه ما و انقلابی بودن نقشه راه ما است تا بر اساس آن آینده جامعه را بسازیم.

وی افزود: امروز بحث ما جنبه اجتماعی هویت است که به اصالت جامعه اعتقاد دارد، مبانی فلسفی، برداشت‌های دینی و فرهنگی جامعه در ساختن هویت جامعه نقش دارد و آنچه امروز هویت ملی ما را می‌سازد ایرانی اسلامی انقلابی بودن ما است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در بیان اجمالی به هویت انقلابی عنوان کرد: هویت انقلابی ما بر اساس هویت اسلامی ناب محمدی است که امام راحل(ره) آن را برای ما تبیین کرده در واقع اسلامی که اجتهادی،‌ کارآمد و عقلانی بوده و در برابر اسلام ظاهری و مناسکی صرف و خنثی می‌باشد. 

وی افزود: اسلام با نگاهی فراتر ازمرزبندی‌های مختلف افق هویت توحیدی و الهی را ارائه می‌دهد که جامعه اسلامی باید به آن دست یابد، هویت انقلابی پیوند خورده با هویت اسلامی با عالی‌ترین هویت یعنی هویت توحیدی است. 

حجت الاسلام ذوعلم خاطرنشان شد: جهانی اندیشی و صدور انقلاب اسلامی به معنای آرمان‌گرایی، شهادت طلبی  در هویت ملی ما است./807/پ203/ص

 

 

ارسال نظرات