۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۲۲۴۸۰۴
مدیر حوزه علمیه امام باقر دامغان:

ترس از فرزند آوری زاییده تفکر «اصالت رفاه» غربی‌ها و مادی‌گرایان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام محمدباقر(ع) دامغان گفت: امروزه ترس از فرزند آوری دلایل چند‌گانه‌ای دارد که ترس از دست دادن رفاه و آسایش مهم ترین آنها و زاییده تفکر "اصالت رفاه" غربی‌ها و مادی‌گرایان است و با آیات و روایات و احکام اسلامی تضاد دارد.
تحديد نسل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، امام جمعه موقت این شهر شب گذشته در مراسم جشن ولایت که با حضور جمع کثیری از طلاب و روحانیان شهرستان دامغان در محل حسینیه سیدالشهدا(ع) این شهرستان برگزار شد با پرداختن به موضوع اهمیت ازدیاد نسل در زندگی بشر و دستورات اسلامی اظهار داشت: "حب بقاء" یکی از غرایز و امیال همیشگی در وجود انسان‌ها است که پس از ازدواج به شکل احساس نیاز به تولید نسل و میل به پدر شدن و مادر شدن ظهور پیدا می‌کند.

 

وی با بیان اینکه روانشناسان این میل را یک نیاز غریزی می‌دانند، افزود: در آیات قرآن داستان‌هایی از زندگی برخی پیامبران خدا ذکر شده که حتی در سن پیری نیز میل انسانی نیاز به فرزند در وجود آنها شعله ور بوده و برای اجابت این خواسته به درگاه خداوند دست دعا بر می‌داشتند، امروز نیز پدر و مادرانی که به دلایلی صاحب فرزند نمی‌شوند حاضرند هر هزینه‌ای را در این مسیر متقبل شوند.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با استناد به غریزی بودن میل به داشتن فرزند حال این سؤال پیش می‌آید که چرا در روزگار ما در برخی از خانواده‌ها این میل مشاهده نمی‌شود و یا کم‌رنگ است؟، که در پاسخ به این پرسش باید توجه کنیم که این غریزه در وجود انسان باید فعال باشد و هنگامی که مانعی را بر سر راه خود می‌بیند کم‌رنگ یا حتی سرکوب می‌شود.

 

امام جمعه موقت دامغان خاطر نشان کرد: آنچه در روزگار ما این غریزه را در بعضی خانواده‌های جوان کمرنگ کرده "ترس و نگرانی" است، که بر میل آنها سیطره یافته تا جایی که اکنون سلامتی جسمانی و روانی بسیاری از زوجین را تهدید می‌کند و با کاهش و پیر شدن جمعیت جوامع انسانی را به سوی بحران پیش می‌برد.

 

تبیین عوامل ترس و نگرانی خانواده‌ها از فرزندآوری

 

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) دامغان در تبیین عوامل ترس و نگرانی خانواده‌ها از فرزندآوری گفت: بیم والدین از عدم توان تأمین هزینه‌ها ترسی تاریخی در موضوع ازدیاد نسل است به‌گونه‌ای که پروردگار متعال در قرآن کریم وعده تأمین روزی انسان را داده و تأکید کرده که او رزاق است، حال آنکه علم بشر نیز ثابت کرده که افزایش نسل گردش چرخ‌های اقتصاد را تضمین می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان رواج تفکر غربی و مادی گرایانه اصالت رفاه را دومین دلیل عدم تمایل زوج‌ها به فرزند آوری عنوان کرد و اظهار داشت: در سبک زندگی اسلامی رفاه طلبی مطلق جایگاهی ندارد، زیرا بدون تردید به‌دنیا آوردن فرزند و سپس بزرگ کردن او برای والدین خصوصا مادران مشقت‌هایی به دنبال دارد که همگی شیرین و مقدس، در مسیر تکامل شخصیت متعالی انسان و مورد ستایش خداوند است.

 

وی ترس دیگر که بیشتر در خانواده‌های متدین و متعهد یافت می‌شود را بیم از نداشتن توان تربیت فرزندان در عصر حاضر با توجه به تهدیدات اجتماعی و اخلاقی فراوان برشمرد و تصریح کرد: اینکه در عصر گسترش فزاینده ارتباطات نمی‌توان فرزند را کنترل کرد یا ما خود را در جایگاهی از رشد شخصیتی نمی‌بینیم که کودکی را تربیت کنیم، دو دلیلی است که توسط برخی از زوجین در توجیه امتناع از صاحب فرزند شدن بیان می‌شود که پایه و اساس درستی ندارد.

 

استاد حوزه علمیه در رد این دلایل گفت: همه بابد بدانیم که محیط هر شکل که باشد و پدر و مادر هر که باشند، خانواده نخستین و مؤثرترین جایگاه تربیت فرزندان است و در نقطه مقابل تولد فرزند آدمی را مهذب کرده و حس مسؤولیت پذیری و مراقبت در رفتار و اعمال و مواظبت از فرزند و سلامت خانواده را در او رشد می‌دهد و این‌گونه والدین توان بیمه کردن نهال نوپای خود را در براب آسیب‌های محیط به‌دست می‌آورند.

 

امام جمعه موقت دامغان افزایش توانمندی والدین در تربیت بچه‌ها و کاهش این نگرانی‌های عنوان شده را مستلزم چهار مؤلفه دانست و افزود: این اصول چهار گانه فرا گرفتن راهکارهای تربیتی و آگاهی به شیوه‌های تربیت صحیح فرزندان با مطالعه و بررسی، وقت گذاشتن برای اجرای اصول تربیتی صحیح، به‌هنگام و متناسب، صبر و حوصله کافی و توکل به خداوند است.

 

وی در خاتمه این بحث تأکید کرد: در دیدگاه اسلام فرزند مایه برکت خانه و جامعه است و آنچه فضای زندگی را بهشتی می‌کند وجود فرزندان است آن‌گونه که نبی مکرم اسلام می‌فرماید: خانه‌ای که در آن کودکی نباشد برکت در آنجا نیست و فرزند بخواهید و آن‌را از خدا طلب کنید که مایه روشنی چشم و شادی قلب است.

 

گفتنی است، در این مراسم که به میمنت دهه ولایت و ولادت با سعادت حضرت امام هادی(ع) به همت حوزه‌های علمیه امام محمد باقر و امام موسی کاظم(ع) با همکاری بسیج طلاب شهرستان دامغان برگزار شد، سه تن از طلاب با برگزاری مراسم عمامه گذاری به جامه مقدس روحانیت ملبس شدند، به طلاب فعال و موفق در امر تبلیغ و روحانیان و طلابی که بیشترین فرزند را دارند هدایایی اهدا شد و شرکت کنندگان در این مراسم در شادی شروع زندگی مشترک یکی از طلاب شریک شدند./977/پ202/ب4

ارسال نظرات