۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۷۲۴۷
استاد حوزه و دانشگاه:

نگرش اسلام به گناه نگرشی جامع و پیشگیرانه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خدای متعال، قرآن و دین مبین اسلام، انسان گناهکار را بیمار می‌داند، گفت: اسلام نگرشی جامع و کامل به گناه و معصیت دارد و با علت آن مبارزه می‌کند.
گناه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نوزدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی در شهرکرد با بیان این که خدای متعال، قرآن و دین مبین اسلام، انسان گناهکار را بیمار می‌داند، افزود: در اسلام گناه و شخص گناهکار در دو بخش قرار دارند و در مبارزه با گناه، علت بیش از معلول مورد توجه قرار دارد.
 
حجت‌الاسلام عرفان تصریح کرد: اسلام به دنبال از بین بردن صفت مذموم است تا فعل ناشایست را هم اصلاح کند.
 
وی با اشاره به این که تقویت حیا و عفت موجب دور شدن فرد از گناه و معصیت می‌شود، یادآور شد: حیا نشانه‌ عقل است و کلید هر خوبی در آن قرار دارد.
 
این کارشناس مسائل دینی به تعریف حیا از دیدگاه اسلام و قرآن اشاره و تصریح کرد: انسان با حیا، با آگاهی از ناظر بودن خداوند بر همه اعمال، از گناه دوری می‌کند و اگر به گناه هم دعوت شود، فعل ناشایست از وی سر نمی‌زند.
 
وی افزود: هر قدر انسان در تقویت حجب و حیای خود بکوشد، کناره‌گیری از گناه و نیفتادن در دام شیطان برای او آسان تر شده و به هدف آفرینش یعنی همانا عاقبت به خیری و سعادت اخروی نزدیک تر می‌شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه، جامعیت اسلام در بررسی ابعاد گناه را بسیار ارزشمند و قابل تأمل دانست و گفت: خداوند پیش از تخطئه‌ انسان گناهکار، سبب گناه را ریشه‌یابی کرده است و از فرد خاطی می‌خواهد که بر انجام گناه اصرار نداشته باشد و راه استغفار را در پیش گیرد.
 
حجت‌الاسلام عرفان، توجیه نکردن به گناه و کوچک ندانستن آن را از دیگر نشانه‌های جامعیت نگاه قرآن و اسلام به موضوع گناه برشمرد و افزود: بر اساس دیدگاه اسلام، اصل تغییر بنیادین در همه افراد وجود دارد و انسان گناهکار در صورت توبه از گناه، از رحمت الهی برخوردار می‌شود.
 
وی بزرگ‌ترین گناه پس از شرک به پروردگار را نا امیدی از رحمت خداوند بیان و تصریح کرد: همان‌گونه که خداوند از گناه فرد توبه‌کننده چشم‌پوشی می‌کند، مغرور شدن از انجام عبادت و احساس امنیت کاذب از شر شیطان می‌تواند انسان را در گناه غرق کند.
 
این مدرس حوزه علمیه در ادامه به تبعات گناه اشاره کرد و گفت: اثرات گناه تنها به آخرت منتهی نمی‌شود و بر مبنای عدالت الهی برخی از گناهان، اثراتی را زندگی دنیوی فرد گناهکار بر جای می‌گذارند.
 
وی تبعات گناه را در سه حوزه فردی، خانوادگی و جامعه تقسیم‌بندی کرد و افزود: بدرفتاری با پدر و مادر، ظلم به مظلوم و یتیم از مواردی است که در دنیا موجب عذاب است و بر مبنای روایات کسی که مرتکب این اعمال شود، خداوند برکت و رحمت خود را از رزق و روزی، نسل و عمر وی جدا می‌کند.
 
حجت الاسلام عرفان یادآور شد: اسلام از انسان می‌خواهد که نه تنها گناه نکند بلکه اندیشه گناه را هم از ذهن خود دور کند و رضایت به گناه نداشته باشد؛ چراکه اگر کسی راضی به گناه دیگران باشد، در ارتکاب و عقوبت آن گناه شریک است./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات