۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۱۰۷۷۱
کارشناس مذهبی تأکید کرد:

ضرورت توجه به کاستی‌های مساجد در دهه تکریم مساجد

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس امور مساجد، دهه تکریم و غبارروبی مساجد را فرصت مناسبی برای شناسایی کاستی‌های مساجد دانست.
دهه تکريم

حجت‌السلام سیدصادق چاوشی امام جماعت مسجد امام علی‌النقی(ع) اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد در گذشته که اکنون مورد غفلت واقع شده و در دهه تکریم باید مورد توجه واقع شود و نیز ضمن اشاره به مسجد امام علی‌النقی(ع) به عنوان یکی از مساجد فعال تصریح کرد: برای فعال کردن بعد فرهنگی و اجتماعی مساجد باید به جوانان اهمیت داده شود همچنین اهدای جوایز به جوانان در مساجد باید در اختیار امام جماعت گذاشته شود.

 

وی با تاکید بر این‌که برپایی نماز جماعت تنها بخشی از وظیفه مساجد است، اظهار داشت: فعالیت‌های مرتبط با شناسایی کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد، نباید به هفته تکریم محدود شود، در روزهای دیگر سال مثل شب‌های ماه رمضان، به ویژه شب قدر باید این فعالیت‌ها صورت گیرد.

 

این کارشناس امور مساجد نگه داشتن نمازگزاران در مساجد را یکی از اقدامات مهم و دشوار دانست که بر عهده امام جماعت است و ابراز کرد: غبارروبی، غربالگری است و در واقع با غبارروبی باید کاستی‌های مسجد و نیازهای مردم در مساجد بررسی شود.

 

امام جماعت مسجد امام علی النقی(ع) در مورد لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد:  باید افراد موفق را به مساجد دعوت کرد تا مردم آنها را ببینند، افرادی که پایبند به احکام دینی و اسلامی بوده و اساس زندگی خود را بر پایه قوانین دینی نهاده‌اند اینان باید در مسجد حضور یابند و به عنوان الگوی اسلامی به سایرین معرفی شوند.

 

حجت‌السلام چاووشی ضمن اشاره به این‌که مساجد باید الگوساز باشند خاطرنشان کرد: ارتباط با مردم، ارزش دادن به جوانان بدون توجه به ظاهر آنها، از عوامل جذب آنان به مسجد است که قطعا بازدهی مسجد را بالا خواهد، سیاست مسجد باید در راستای خط ولایت باشد.

 

این کارشناس امور مساجد درباره ویژگی‌های تبلیغات فرهنگی مساجد عنوان کرد: مردم به اعمال انسانها نگاه می‌کنند، امام جماعاتی که خود به آن‌چه می‌گویند عمل می‌کند او می‌تواند در ارایه تبلیغات فرهنگی بسیار تاثیرگذار باشد، به قول آیت الله مجتهدی «مردم ابتدا به مبلغ دینی نگاه کرده بعد سخن وی را می شنوند» مبلغان دینی چه در داخل و چه در خارج از کشور بیشتر با استفاده از امر به معروف و نهی از منکر اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند.

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت خود در محله و مسجد افزود: سی سال است که در این محله مشغول به فعالیت‌های دینی و فرهنگی هستم و مردم به یقین براساس رفتار مبلغان دینی و حتی این‌که آنها با چه افرادی رفت و آمد می‌کنند به آنها اعتماد کرده و به سخنان آنها ایمان می‌آورند./9667/ت302/ب4

ارسال نظرات