۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۰۷۹۸۵
آیت الله مهمان نواز:

بداخلاقی ها مردم جامعه را از هم جدا کرده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه اخلاق ناپسند و بداخلاقی ها در جامعه کنونی مردم را از یکدیگر جدا کرده و به گونه ای شده که افراد، اقوام درجه اول خود را هم فراموش کرده اند.
آيت الله مهمان نواز

آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه شعبان المعظم و میلاد امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و امام سجاد(ع) به اهمیت احسان در اسلام پرداخت و اظهار کرد: احسان به معنای پرداخت زکات مال به مستحقان، نیکی کردن برای رفع گرفتاری نیازمندان و لطف و محبت به اطرافیان است.  

 

وی با بیان این که احسان بدون تحقیر و محبت بدون چشم داشت دنیوی از اصول احسان در اسلام به شمار می رود، اضافه کرد: سیره ائمه معصومین(ع) در احسان باید برای همه افراد الگو باشد چرا که پیشوایان دینی ما با احسان یعنی اخلاق، رفتار و کردار نیک حتی دشمنان خود را هم تحت تأثیر قرار می دادند.

 

نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: برخی مواقع افرادی بزرگترین خدمت ها را به اطرافیان و نزدیکان خود می کنند اما به دلیل این که این احسان با تحقیر همراه می شود؛ برای دو طرف نیز بی ارزش می شود.

 

آیت الله مهمان نواز اظهار کرد: چه در زمینه احسان مادی و چه در مورد احسان معنوی باید به گونه ای رفتار کرد که این احسان سبب برادری بیشتر و جذب اطرافیان شود چرا که بالاترین احسان آن است که انسان با عمل خود افراد را به راه راست جذب و هدایت کند.

 

وی تأکید کرد: احسان و صدقات مادی نیز می باید به دست اهل نیاز واقعی و مستمندان برسد و احسان کنندگان هم لازم است در این موارد ضمن داشتن اخلاق نیک، کرامت طرف مقابل را هم حفظ کنند.

 

امام جمعه سابق بجنورد افزود: نیکی و احسان غنی در دل مستضعف اثرگذار نخواهد بود مگر آن که این احسان با اخلاق نیک توأم باشد اما متأسفانه در برخی موارد دیده می شود که اعمال نیک افراد با نیت خودنمایی صورت می گیرد و نیت الهی در این میان مفقود می شود.

 

وی با تأکید بر این که باید هر کس احسان را ابتدا از نزدیکان و اقوام خود شروع کند و آن گاه به تبع توانایی خود آن را بسط دهد، اضافه کرد: متأسفانه اخلاق ناپسند و بداخلاقی ها در جامعه کنونی مردم را از یکدیگر جدا کرده و به گونه ای شده که افراد، اقوام درجه اول خود را هم فراموش کرده اند.

 

آیت الله مهمان نواز تصریح کرد: دوری افراد خانواده و اقوام از یکدیگر نه تنها مخالف سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) است بلکه بر اساس یافته های علمی جدید نیز یکی از ریشه های اصلی مشکلات اجتماعی به شمار می رود./9314/ت302/ب

ارسال نظرات