۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۹۷۴

آغاز رقابت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری رسا ـ سقف مجاز هزینه تبلیغات انتخاباتی هر یک از دو نامزد، ۱۰ میلیون افغانی معادل (۲۰۰ هزار دلار آمریکایی) است.
اشرف غني احمد زي و عبدالله عبدلله نامزدهاي افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: بر اساس جدول زمانبندی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مبارزات انتخاباتی برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، روز پنجشنبه ١ خرداد آغاز شد.


کمیسیون مستقل انتخابات همزمان با اعلام نتایج نهایی جدول برگزاری دور دوم انتخابات را اعلام کرد و به دو نامزد پیشتاز 20 روز وقت داده تا از این فرصت برای ادامه کمپین‌ و معرفی برنامه‌های خود استفاده کنند.


عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی در انتخاباتی که قرار است در 24 ماه خرداد برگزار شود، با هم رقابت می‎کنند.


کمیسیون مستقل انتخابات گفته که سقف مجاز هزینه تبلیغات انتخاباتی هر یک از دو نامزد، 10 میلیون افغانی معادل (200 هزار دلار آمریکایی) است و نامزدان باید میزان هزینه تبلیغاتی خود را به کمیسیون انتخابات گزارش دهند.


گفته می‌شود که هزینه مبارزات انتخاباتی در دور اول انتخابات بسیار زیاد بود اما هنوز اعلام نشده که نامزدان دور اول چه مقدار پول برای تبلیغات در رقابت‌های انتخاباتی مصرف کرده اند.


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: کارزارهای انتخاباتی نامزدان تا 48 ساعت قبل از روز رای‌گیری (مرحله سکوت)، ادامه خواهد داشت.


در جریان برگزاری دور اول انتخابات، نامزدان انتخابات از یکدیگر انتقاد کرده اند که در بحث‌های تلویزیونی به مسائل قومی دامن زده اند و سعی کرده اند که با استفاده از حساسیت‎های قومی و زبانی حامیان خود را بیشتر کنند.


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هفته گذشته رهنمودهای تازه‌ای را به آدرس نامزدان دور دوم انتخابات ارایه کرد که بر اساس این رهنمودها هر یک از دو نامزد پیشتاز باید 25 هزار ناظر به کمیسیون انتخابات معرفی کند و این ناظران عملا در روند برگزاری دور دوم انتخابات حضور داشته باشند در غیر آن اگر نامزدی در یکی از محلات رای دهی ناظر نداشته باشد، حق شکایت در مورد نتایج آن محل را نخواهد داشت./1421/1409/ح

ارسال نظرات