۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۹۵۵۸۴
آیت الله جوادی آملی:

ناصرکبیر مدیریت و تدبیر را در خدمت قرآن قرار داد

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که اگر مدیریت و تدبیری بود در خدمت قرآن بود ، بیان داشت: سعی بلیغ او بر این بود که معارف کلیدی قرآن را به خوبی تفسیر کرده و انسان را به مقام والای الهی برساند.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروز در پیامی به همایش بین المللی ناصرکبیر اطروش که در محمودآباد برگزار شد، با بیان این که حسن بن علی معروف به ناصرکبیر از بزرگواران دودمان طاها و یاسین و از نوادگان امام حسین(ع) است، گفت: ناصرکبیر وقتی به طبرستان آمد کار او احیای معارف قرآن و عترت بود.


وی با اشاره به این که اگر مدیریت و تدبیری بود در خدمت قرآن بود، بیان داشت: سعی بلیغ او بر این بود که معارف کلیدی قرآن را به خوبی تفسیر کرده و انسان را به مقام والای الهی برساند.


حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد:  هدف انسان قرب الی الله است و جریان خلافت وسیله و یا لازمه این قرب الی الله است.


استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که ناصرکبیر مفسر، متکلم، ادیب و فقیهی نامور بود، بیان داشت: همت اساسی او بر این بوده که جریان توحید، امامت و عدل را بیش از هر چیزی شکوفا کند تا سخنی از الحاد و شرک نباشد.


وی با اشاره به این که این از القاب برجسته انسان این است که مومن باشد که از اسماء خداوند سبحان است، بیان داشت: اسم حسنه مومن از القاب برجسته انسان های کامل است.


حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که معنای ایمان آن طوری که همگان به آن آشنا هستند متخلق به اخلاق الهی و دارای عمل صالح بودن است، ادامه داد: عمل صالح انسان را مومن می کند ولی این لازمه ایمان است.


مفسر کبیر قرآن کریم بیان داشت: ناصرکبیر بیان فرموده که مومن یعنی کسی که امنیت و ایمنی را تامین کند و خودش و دیگران را در مامن نگهداری کند.


استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند منان مومن است که انسان را در حصن توحید امن حفظ کرد، خاطرنشان کرد: انسان وارسته مومن است و این یعنی خدا را ایمن کرده که تمام محل امن دژ پروردگار متعال است.


وی با اشاره به این که انسان باید تلاش کند شاهد حقیقت های الهی از یک سو و شهید اعمال صالح از سوی دیگر باشد، گفت: بنی امیه جبر را تبیین کردند تا عده ای تمام مظالم را به حساب قضا و قدر بگذارند و چون این تفکر باطل بود در بسیاری از بحث های کلیدی ناصرکبیر برای ابطال جبر ادله ای ارائه کردند.


حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که شب زنده داری یک مقام خاص است به گونه ای زمینه کار را فراهم کرد که پیامبر به مقام محمود برسد، ادامه داد: ناصرکبیر به خدای سبحان عرض کرد به رحمت بی کران تو امیدواریم من را با پیامبر در جریان مقام محمود محشور نمایید.


استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر این که اگر انسان خلیفه الله شد مومن راستین است، بیان داشت: اگر انسان مون واقعی شد باید وارد حوزه پایدار شود.


وی با بیان این که در جریان خلافت دو عنصر محوری لازم است، بیان داشت: اگر کسی نتواند آیت خوبی برای خدا باشد نمی تواند خلیفه الله باشد و باید در قلمرو خلافت خود همه نیازهای جامعه بشری را برطرف کند تا خلیفه خدا باشد که طبق نظر ناصرکبیر این دو عنصر محوری لازم است./950/پ202/ج

 

ارسال نظرات