۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۹۳۳۲۸
در ساری؛

پنجمین نشست تخصصی به سوی گفتمان قرآنی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین نشست تخصصی به سوی گفتمان قرآنی با موضوع زمینه ها و اهداف صلح امام حسن مجتبی(ع) در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری برگزار شد.
شهادت امام حسن مجتبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید علی هاشمی، رییس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف کوتاه وبلند مدت این مؤسسه گفت: این مؤسسه مجور فعالیت های خود علمی پژوهشی قرار داده است و در این مسیر به دور از هر گونه دسته بندی سیاسی حرکت می کند.

 

وی بر ضرورت توجه و تقویت فعالیت های قرآنی با محوریت علمی پژوهشی تأکید و خاطرنشان کرد: باید در کنار آموزش و حفظ قرآن در کشور محورهای علمی و پژوهشی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، عدم توجه به مباحث علمی پژوهشی در حوزه قرآنی را یکی از مهم ترین کاستی های مؤسسات قرآنی در کشور دانست و بیان داشت: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) که با حضور روحانیان برجسته حوزه و دانشگاه در مرکز استان مازندران شکل گرفته تاکنون در این بخش گام های مثبتی برداشته است.

 

حجت الاسلام هاشمی در ادامه سخنان خود به برگزاری پنجمین نشست تخصصی گفتمان قرآنی در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری اشاره کرد و گفت: این گفتمان قرآنی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه با موضوع زمینه ها و اهداف صلح امام حسن  مجتبی(ع) برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمود دیانی، معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری نیز در این نشست به بخشی از فعالیت های علمی پژوهشی این مؤسسه اشاره کرد و گفت: از ابتدای آغاز به کار این مؤسسه گفتمان های مبانی جدال امام حسن در قرآن کریم، اهداف بعثت نبوی در نهج البلاغه، بررسی و تبیین فرهنگ شهادت وچرایی تأثیر ماه مبارک رمضان بر کاهش ناهنجاری های اجتماعی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به صورت تخصصی برگزار شد.

 

حجت الاسلام مصطفی معلمی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست به موضوع صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه اشاره کرد و با بیان این که بند بند مفاد صلح نامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه نیازمند بحث و بررسی است، گفت: امام حسن (ع) با قبول مفاد صلح نامه زمینه نابودی معاویه را فراهم کرد.

 

حجت الاسلام معلمی ادامه داد: مفاد صلح نامه بهترین راه برای رسوایی معاویه بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عاشورا مولود صلح امام حسن مجتبی(ع) بود، تصریح کرد: قیام عاشورا و صلح امام حسن مجتبی(ع)  در امتداد هم بوده و جدای از هم نیستند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که شیعه تاریخ تفکیک شده ای ندارد، ادامه داد: شیعه تاریخ اهل سنت را نیز قبول دارد، اما اگر در برخی موارد منافع خود را رجیه می دهیم به دلیل برخی تحریف هایی است که در منابع اهل سنت وجود دارد.

 

حجت الاسلام معلمی با اشاره به این که شیعه در دولت بنی امیه و بنی عباس تحت فشار بود، گفت: این فشار تا جایی بود که حتی کتاب‌هایشان را نیز پنهان می کردند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که امروز شیعه در تاریخ پیشگام است، ادامه داد: باید در کنار فعالیت سیاسی امام حسن مجتبی(ع) به فعالیت های فرهنگی آن حضرت نیز توجه ویژه شود./950/پ202/س

ارسال نظرات