کارشناس مرکز اخلاق و تربیت اسلامی تبیین کرد؛
بازشناسی مفهوم اصول تربیت
خبرگزاری رسا ـ کارشناس پژوهش گروه تربیت مرکز اخلاق و تربیت اسلامی گفت: اصول تربیتی حد فاصل مبانی و روشها هستند. از یک طرف از مبانی اتخاذ میشوند و از طرف دیگر خود خاستگاه روشها هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام مهدی فصیحی، کارشناس پژوهش گروه تربیت مرکز اخلاق و تربیت اسلامی به بیان مفهوم اصل و همچنین تبیین اصول تربیت پرداخت.
وی در ابتدای این گفت و گو به تبیین معنی واژه "اصل" پرداخت و با بیان اینکه "اصل" در علوم گوناگون معانی متفاوتی دارد تشریح کرد: این واژه گاهی به معنای "بن و اساس حقیقی" موجودات و گاهی نیز به معنای عینی و متحصل در خارج به کار میرود. در این استعمال اصیل در مقابل «اعتباری» است که بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در فلسفه اسلامی، از منظر این معنا از اصل صورت گرفته است.
حجتالاسلام فصیحی افزود: معانی دیگری نیز برای اصل متصور است اما در عرصه تربیت، اصل، به قواعد یا نظریات پایه و اساسیای گفته میشود که هر کاری با تکیه و توجه به آن انجام میگیرد.
کارشناس پژوهش مرکز اخلاق و تربیت اسلامی در ادامه صحبتهای خود به تبیین مفهوم "اصل" در حوزه تربیتی پرداخت و با اشاره به این موضوع که در تعریف دقیق اصول میان اندیشمندان تربیت تفاوتهایی وجود دارد تشریح کرد: در یک تعریف از اصول گفته میشود اصول عبارت است از تکیه گاههایی نظری که از عوامل موجود در حیات استخراج شده است و هم آن را به عنوان ملاک عمل باید در نظر گرفت.
وی افزود: در تعریف دیگری، اصول تعلیم و تربیت ابزاری دانستهشده است برای مربیان که با استفاده از آن میتوانند به موقع و در عین حال با روشن بینی کافی تصمیم بگیرند و وظایف تربیتی خود را به نحو رضایت بخشی انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: آنچه که بنده به عنوان تعریف مناسبی از اصل درنظر میگیرم این است که اصل، قاعده عامهای است که میتوان آن را به منزله دستورالعملی کلی در نظر گرفت و از آن به عنوان راهنمای عمل در تدابیر تربیتی استفاده کرد.
این کارشناس حوزه اخلاق و تربیت اسلامی با تاکید بر اینکه معمولاً فیلسوفان تربیت، یک چرخه سه مرحلهای میان مبانی، اصول و روشهای تربیتی ترسیم میکنند تصریح کرد: این اندیشمندان معتقدند مبانی گزارههای توصیفی ناظر به واقع هستند که بیانگر بعدی از واقعیتهای جهان شناختی، انسان شناختی روانشناختی و دیگر امور هستند. که براساس این واقعیتها که مبانی نام دارند میتوان اصول و قواعدی کلی را بدست آورد که این اصول به نوبه خود منشأ استخراج روشهای تربیتی برای رسیدن به اهداف تربیتی مورد نظر میشوند.
وی خاطر نشان کرد: براین اساس، اصول تربیتی حد فاصل مبانی و روشها هستند. از یک طرف از مبانی اتخاذ میشوند و از طرف دیگر خود خاستگاه روشها هستند./9191/د102/ن
ارسال نظرات