ناهماهنگی در روند تعلیم و تربیت سد راه آموزش فرزندان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد تقی حسین زاده، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه سوم دی، در مسجد جامع نجف آباد با اشاره به این که مردم در رویارویی با مسائل پیرامونشان به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: گروهی هم چون عمر بن سعد، شعار زندگی شان رسیدن به متاع دنیا به هر قیمتی، حتی به قیمت ریخته شدن خون فرزند پیامبر(ص) است.
وی در ادامه بیان داشت: گروهی نیز بی طرف هستند، مانند عبیدالله بن حر جعفی که فقط یک چیز برایش مهم است و آن زندگی است و در مقابل گروهی دیگر هستند که به شرط بندگی زندگی می کنند و خدامحور و خداسالار هستند.
تربیت اسلامی از اولویت های مهم خداوند است
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این که جغرافیا و شاکله قرآن، حساب شده و دارای پیام است، افزود: قرآن به خاطر آمدن پیامبر(ص) بر سر ما منّت می گذارد، و این منت به خاطر آن است که پیامبر(ص) برای تعلیم و تربیت بشر فرستاده شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه خداوند بیش از همه به آن اهمیت می دهد، بحث تربیت است، و آن چه که سبب شد که از میان 3 هزار نفری که از مکه همراه امام حسین(ع) حرکت کردند، تنها 34 نفرشان به کربلا برسند، و با حسین بمانند، تربیت اصولی آن انسان ها بوده است.
حجت الاسلام حسین زاده با بیان این موضوع که در جامعه کنونی بیش از همه به تعلیم اهمیت داده می شود، گفت: والدین در این دوران اولویت ها را رعایت نکرده و به جای این که بیشتر به تربیت فرزندان توجه کنند، به تعلیم آن ها توجه می کنند.
تربیت صحیح انسان را از حیوان متمایز می کند
وی در ادامه افزود: تعلیم و تحصیل انسان چیزی جز حیوان آموزش دیده به وجود نمی آورد و حتی حیوانات نیز مانند انسان ها آموزش پذیر هستند و تنها چیزی که انسان را بر حیوانات برتری می دهد، بحث تربیت است که اگر مورد آموزش قرار گرفتیم و مورد تربیت واقع نشدیم، تفاوتی میان ما و حیوانات وجود ندارد.
این کارشناس و مبلغ مذهبی با اشاره به سن آغاز تربیت کودکان بیان داشت: با توجه به آن چه در روایات وارد شده است، برای تربیت فرزند باید 20 سال قبل از تولد شروع کرد، و سن تعلیم از 7 سالگی شروع می شود، در حالی که ما درست بر عکس عمل می کنیم و ابتدا به سراغ تعلیم می رویم و تربیت را به آینده موکول می کنیم.
وی در ادامه با بیان این که نباید تا سن 7 سالگی بچه ها را وارد بحث آموزش کرد، افزود: والدین باید سعی کنند حتی اگر فرزندانشان را تا قبل از 7 سالگی وارد مهدکودک می کنند، برای آموزش دیدن نباشد، و تنها کودکان را با بازی و محبت مورد تربیت خود قرار دهند که اگر در بچگی که مانند نهالی هستند، تربیت نشوند، در بزرگسالی دیگر تربیت پذیر نخواهند بود.
حجت الاسلام حسین زاده تربیت را از سه جهت مورد بررسی قرار داده و بیان داشت: تربیت جسمی، تربیت فکری و تربیت روحی سه جنبه تربیت فرزند است که والدین باید به دقت آنها را مورد بررسی قرار دهند.
وی با اشاره به تربیت جسمی و مراحل آن گفت: فرزندان در تربیت جسمی باید به گونه ای تربیت شوند که نمونه اعلای سخن حضرت علی(ع) در دعای کمیل که می فرماید«قَوِّ عَلى خِدْمَتِکَ جَوارِحِی» گردند.
والدین الگوهای واقعی در رفتار فرزندان
این استاد حوزه و دانشگاه تربیت جسمی را شامل مواردی چون خوردن، خوابیدن، پوشیدن، نوشیدن، تفریح و بازی و کار عنوان کرد که هر کدام از این موارد طبق آیات و روایات معصومین(ع) به دقت بازگو شده است.
وی در ادامه افزود: حضرت زهرا(س) در حدیثی در آداب خوردن به 4 نکته اساسی اشاره کرده اند که عبارت از معرفت، رضا، بسم الله گفتن، شکر است.
این کارشناس و مبلغ مذهبی در مورد این حدیث بیان داشت: چگونگی نشستن سر سفره، داشتن معرفت نسبت به غذایی که انسان می خورد، تشکر از کسانی که سبب تهیه این غذا شده اند، که از والدین شروع می شود و در پایان تشکر از خداوند و رضایتمندی در برابر آن چه پیش روی انسان گذاشته می شود، از جمله مسائلی است که باید در بحث تربیت جسمی و نحوه غذا خوردن به آن توجه شود تا کودکان، والدین را نوکران خود ندانند.
حجت الاسلام حسین زاده در پایان با اشاره به این که چگونه می توان مسائل تربیتی را بیان کرد، گفت: 99 درصد از مسائل تربیتی یاد دادنی و گفتنی نیستند و تنها راه آموزش مسائل تربیتی، عمل کردن خود والدین به این مسائل است و زمانی که به این مسائل معرفت پیدا کنند، فرزندان نیز از آنها خواهند آموخت./939/پ202/س