۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۸۹۷۲۴
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص):

صبر یکی از مهمترین ارکان نهضت عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر مسائل دینی گفت: نهضت و فرهنگ الهی عاشورا اصول و ارکانی دارد که از مهمترین آنها صبر است، امام حسین(ع) و به تبع خانواده و اصحابشان در کربلا وسعت و جایگاه صبر در سبک زندگی و رشد اسلامی و انسانی را به روشنی نشان دادند.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام مهدی رستم نژاد، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه ساعتی قبل در جمع عزاداران حسینی هیئت انصار المهدی(عج) مسجد باقر العلوم(ع) دامغان در ادامه سلسله مباحث «آموزه های نهضت عاشورا و سبک زندگی اسلامی» به تبیین نقش و اهمیت صبر در این حماسه ماندگار پرداخت.

 

وی امام حسین(ع) را الگوی بی بدیل صبر عنوان کرد و افزود: در کربلا به هر جا بنگری صبر جلوه گر است، صبوری فرزندان، برادران و اصحاب آن حضرت و به ویژه خواهر بزرگوارشان حضرت زینب(س) خود تبعیت از امام زمانشان است، رضا به رضای خداوند بودن امام و صبر آن حضرت حتی فرشتگان آسمان را به شگفتی وا داشته بود.

 

استاد و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: امام حسین(ع) با عمل خود صبر را به عنوان یک رکن اساسی در قیام کربلا و دستور زندگی یک مسلمان و شیعه حقیقی مطرح می کند و لحظه به لحظه آن را به رخ می کشد حتی آن هنگام که فرزند شش ماهه خود را فدای اصلاح امت جدش رسول خدا(ص) و اتمام حجت با سپاه کفر می کند، به خودش خطاب می کند که صبر کن و دست از عمل به عهد الهی نمی کشد.

 

حجت الاسلام رستم نژاد صبر را مایه حیات زندگی انسان عنوان کرد و گفت: در تعالیم دینی ما آمده است که هر کس سهمی از مشکلات دارد و دنیا صرفا خانه خوشی برای هیچ کس نیست بلکه باید از مرهم صبر استفاده کرد تا گرفتاری های ما بدینوسیله به نردبان ترقی مان تبدیل شوند، خداوند بهشت را خانه صابران می نامد حال آنکه عدم توجه به اهمیت صبر امروزه مشکلات خانوادگی بسیاری به وجود می آورد.

 

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تأکید کرد: پیامبر اسلام بدترین مردان را کسانی می داند که همسر و فرزندانشان از آنها بترسند و فراری باشند و با بیرون رفتن شان از خانه خوشنود شوند، اما اسلام بعنوان کامل ترین دین برای این گونه مسائل نیز همچون نکات دیگر راه حل دارد و توصیه اسلام بر خلاف عقاید و مکاتب مادی که به سرعت افراد را به سوی جدایی راهنمایی می کنند، تغییر در اندیشه و تبدیل این شرایط زندگی به پلکانی برای رشد و قرب الاالله است.

 

وی صبر امام حسین(ع) و یارانش را بر مصائب و امتحانات الهی الگوی عملی و درس بزرگ زندگی برای مسلمانان دانست و اضافه کرد: گواه دیگر بر اهمیت صبر در زندگی آن است که رسول خدا(ص) به سه دسته از زنان بشارت رهایی از فشار قبر و محشور شدن با حضرت زهرا(س) را داده  و آنها زنانی هستند که بر بدخلقی و بد زبانی، شک و تردید و تنگدستی همسرانشان صبر نمایند و زندگی کنند/977/ پ202/ع

ارسال نظرات