۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۸۳۲۲۳
مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان:

تحصیل در حوزه های علمیه یک واجب کفایی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان از تحصیل در حوزه به عنوان یک واجب کفایی نام برد و گفت: افراد حاضر در حوزه قدر و اهمیت حوزه‌های علمیه را بدانند که مانند آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
حجت الاسلام سيد مهدي ابطحي مدير حوزه علميه خواهران اصفهان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام سیدمهدی ابطحی با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه اصفهان گفت: خداوند متعال در آیه «نفر» در انتهای سوره مبارکه توبه به مسلمانان امر می‌کند که عده‌ای از مردم از شهر و روستاهای خود برای تحصیل علوم دینی حرکت کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با اشاره به این‌که اگر جامعه نیاز داشته باشد، حضور در حوزه‌های علمیه واجب کفایی است، خاطرنشان کرد: اگر این نیاز برطرف نشود، همه افراد معصیت کرده‌اند و باید این نیاز را برطرف کنند.
وی گفت: تشکیل حوزه‌های علمیه و حضور در این مراکز علم از ازمان امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام نیز بوده است و بنا بر روایات در زمان امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه نیز ادامه می‌یابد.
حجت‌الاسلام ابطحی ابراز کرد: روایت «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة» از روایاتی است بر ضرورت تشکیل حوزه‌های علمیه و حضور در این پایگاه‌های دینی تأکید دارد.
وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه از ویژگی‌های بارز و ممتازی در برابر سایر مراکز تحصیلی برخوردار است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است و طلبه در این محیط باید با مسائل اخلاقی آشنایی یابد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: تنها در حوزه‌های علمیه مسأله علم‌آموزی مطرح نیست، بلکه از مسائل مهم و اساسی حوزه تهذیب و آراسته شدن به زیور اخلاق است.
وی ابراز کرد: علم بدون تهذیب انسان را به سقوط می‌کشاند، از نمونه افرادی که علم بدون تهذیب داشته‌اند را می‌توان باب، احمد کسروی و محمدبن‌عبدالوهاب نام برد.
حجت‌الاسلام ابطحی تحصیل و تهذیب را دو بال برای رشد و پیشرفت طلبه دانست و ابراز کرد: طلاب افزون بر پیشرفت تحصیلی در تهذیب نیز پیش‌رو باشند و خود را متخلق به اخلاق کریمه کنند.
وی با توصیه به طلاب جدید‌الورود در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: افراد حاضر در حوزه قدر و اهمیت حوزه‌های علمیه را بدانند و همچنین توجه داشته باشند که مانند حوز‌ه‌های علمیه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
مدیر حوزه‌ علمیه خواهران اصفهان بیان کرد: افرادی همچون سید مرتضی، سیدرضی، علامه مجلسی، شیخ انصاری، مرحوم نایینی، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله بهجت، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و مراجع از ثمرات و برکات حوزه‌های علمیه هستند که در دنیا بی‌نظیر است.
وی گفت: حوزه‌های علمیه با تربیت دانشمندان و فضلای بسیار جامعه را از برکات علم و تهذیب برخوردار کرده است و طلاب باید به ارزش و قدر معنوی این کار توجه کنند و دید مادی نداشته باشند.
حجت‌الاسلام ابطحی حوزه‌های علمیه خواهران را دارای سابقه چندانی ندانست و خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، خواهران نزد پدران خود درس طلبگی می‌خواندند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی حوزه‌های خواهران رواج یافته است.
وی با تأکید بر این‌که حوزه‌های علمیه خواهران به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، خاطرنشان کرد: اکنون در سطح کشور نزدیک به 380 حوزه علمیه خواهران با 60 هزار طلبه حتی در شهرهای دومذهبه همچون سقز، سیستان و بلوچستان، کردستان مشغول به فعالیت است.
وی استقبال از حوزه علمیه خواهران را در اصفهان قابل مقایسه با سایر شهرها ندانست و بیان کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی است و در مقایسه با جمعیت آن تعداد حوزه‌های خواهران در مقایسه با سایر شهرها بسیار بیشتر است.
حجت‌الاسلام ابطحی تأکید کرد: نزدیک به 3500 نفر در سطح دو و 500 نفر هم در سطح سه برای حوزه علمیه خواهران در اصفهان نام‌نویسی کردند، اما به دلیل برخی محدودیت‌‌ها فضای آموزشی ظرفیت پذیرش بیش از 1500 نفر وجود داشت./9191/د101/ی
ارسال نظرات