۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۸۲۷۸۱
مشاور وزیر ارشاد:

مسجد آغازگر تمام جنبش‌های اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با اشاره به این که آغاز همه جنبش‌های اسلامی از مسجد بوده است، بیان داشت: در طول تاریخ اسلام، تمام جنبش‌ها و حرکت‌ها از مسجد آغاز شده و کسانی که توانسته‌اند تحولی ایجاد کنند، بر محور قرآن و عترت بوده است همان گونه که امام خمینی(ره) و رهبری نیز فرزندان مسجد هستند.
حجت الاسلام ارباب سليماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ظهر امروز در چهارمین روز از مرحله سوم ششمین دوره آموزشی «اندیشه های آسمانی» که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، با بیان این که برگزاری این دوره‌ها باعث نزدیک شدن برادران دینی به یکدیگر می‌شود، گفت: گاهی این سؤال پیش می‌آید که با وجود صرف هزینه‌های زیاد و همچنین وجود خطر در برگزاری چنین همایش‌هایی، آیا بازدهی نیز دارد؟ باید گفت که به گفته امام جواد(ع) «دیدار برادران دینی باعث گسترش و بالندگی عقل می شود حتی اگر کم باشد.»

وی به ضرورت آگاهی از دغدغه‌های رهبری در این زمینه اشاره کرد و افزود: شما فعالان کانون‌ها باید بدانید دغدغه‌های رهبری چیست و بدانید که ولی شما از شما چه انتظاری دارد تا حجت شرعی خود را بدانید؛ بسیاری از این موضوعات، دغدغه همه است که با کار هماهنگ و تشکیلاتی  می‌توانید فعالیت‌های خود را انجام دهید، تلاش کنید تا از این فرصت‌های کوتاه به خوبی استفاده کنید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأثیرات معنوی شهر مقدس مشهد بر زائران بارگاه رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: شما فعالان کانون‌های مساجد باید از فرصت هم جواری بارگاه امام رضا(ع) بهره‌برداری مناسب را انجام دهید؛ بزرگان بسیاری بوده‌اند که با یک رفت‌وآمد به مشهد و توسل به حرم مطهر امام رضا (ع)، از این فرصت استفاده کردند و مسیر زندگی آنان تغییر کرد.

برای انجام کارها باید به آن احاطه داشت

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم معارف و سیره اهل‌بیت را احیا کنیم، باید ابتدا به آن احاطه داشته باشیم، به هر میزان که آگاهی ما بیشتر شود، محبت ما افزایش پیدا می‌کند و به هرچه محبت ما زیاد شود، معرفت ما نسبت به اهل‌بیت (ع) بالا خواهد رفت همان طور که خداوند فرمود«مزد رسالت پیامبر، همان اطاعت‌پذیری از اهل‌بیت(ع) است» که در قالب مودت مطرح است، در کنار محبت، باید اطاعت ظاهری و جانبی داشت.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه نباید با نماز و ائمه ارتباط سطحی برقرار کنیم، تصریح کرد: ما به عنوان فرزندان مسجدی نباید با نماز و ائمه اطهار(ع) یک ارتباط سطحی و زودگذر برقرار کرد؛ اگر این ارتباط مستمر و عمیق باشد، خودبه‌خود ویژگی‌هایی همچون مودت و معرفت به این خاندان را به دست می‌آوریم.

امام و رهبری فرزندان مسجدی هستند

وی با بیان این که امام خمینی(ع) انرژی خود را از اهل‌بیت(ع) و قرآن گرفت، اظهار داشت: ایشان انرژی خود را از قرآن و اهل‌بیت(ع) گرفت و توانست این انرژی را منتشر کند و این که شاهد به وجود آمدن جریان بیداری اسلامی هستیم و خواهیم بود، به برکت حرکت امام راحل است.

حجت‌الاسلام سلیمانی با اشاره به این که آغاز همه جنبش‌های اسلامی از مسجد بوده است، بیان داشت: در طول تاریخ اسلام، تمام جنبش‌ها و حرکت‌ها از مسجد آغازشده و کسانی که توانسته‌اند تحولی ایجاد کنند، بر محور قرآن و عترت بوده است.

وی خطاب به فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار داشت: شما امروز یک نقش رهبری بر عهده‌دارید که راهی طولانی در پیش دارید و در این راه باید از توانمندی‌های بالایی برخوردار باشید.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور جوانان هر محل باید از شما پیام دریافت کنند و اگر کانون‌های فرهنگی هنری، کانون علم و بصیرت باشد می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ آنچه که سبب رشد اسلام شده، حرکت‌های جهادی بوده همان گونه که بزرگان ما برای انتقال روایات و احادیث، سختی‌های بسیاری کشیده‌اند.

وی به تأثیر نهج‌البلاغه در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در کشور روسیه و شهر لنینگراد که به خدا اعتقاد ندارند، نهج‌البلاغه مسلمانان به عنوان کتاب فاخری در مخزن کتاب این کتابخانه نگهداری می‌شود و این در حالی است که این کتاب نورانی بین مسلمانان مهجور مانده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که جهان امروز چشم به ایران دوخته است، اذعان کرد: این انتظار برای معرفی اسلام ناب از فعالان فرهنگی مساجد به عنوان رهبران جوانی که با روحانیت، نماز و مسجد در ارتباط هستید، وجود دارد که با برنامه‌ریزی، پرهیز از پرخوابی و همچنین نظم بخشیدن به کارها قابل‌دسترسی است.

ارتباط با مسجد، سرمایه‌ای برای جوانان است

وی با اشاره به سخن پیامبر مبنی بر این که «محبوب ترین افراد نزد خداوند کسی است که دل در گرو خانه خدا داشته باشد»، بیان داشت: جایگاهی که شما امروز در آن قرار دارید را به هیچ موقعیت و مرتبتی از دست ندهید و این ارتباط را قطع نکنید، زیرا این جایگاه، سرمایه ای است که می‌تواند شما را از بلایا و قضایا مصون بدارد.

حجت‌الاسلام سلیمانی به فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت: کسانی که در فتنه 88 از مسیر ولایت خارج شدند، کسانی بودند که از مسجد و روحانیت دور بودند.

وی با بیان اینکه در اسلام، افزون‌طلبی علم و ذکر مذموم نیست، تأکید کرد: نیاز امروز ما، روحیه استقامت و وحدت است./9315/پ202/س

ارسال نظرات