۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۸۲۵۰۸
مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز:

دوران امام صادق عصر شکوفایی احادیث کلامی و عقلی بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز با اشاره به گسترش علوم عقلی و نقلی در عصر امام صادق(ع) ابراز داشت: تدوین احادیث پیامبر(ص) به ویژه در زمینه حقانیت مذهب اهل بیت(ع) به ویژه خلافت امیرالمؤمنین(ع) در دوران امام صادق(ع) صورت گرفت.
حجت الاسلام سيد جعفر موسوي

حجت الاسلام سید جعفر موسوی، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مکتب علمی امام صادق(ع) را مبدا انتشار علوم اهل بیت عصمت و طهارات(ع) دانست و افزود: دوران زندگی امام صادق(ع) شکوفایی و سعادت مذهب تشیع را برای شیعیان به ارمغان آورد.

وی با تأکید بر جایگاه سیاسی عصر امام صادق(ع) اظهار داشت: دوران امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) تفاوت زیادی با دوران ائمه دیگر داشته است؛ چرا که فضای کشمکشی که میان حکومت اموی و عباسی به وجود آمد فرصتی بزرگ برای انتشار مذهب تشیع به وجود آورده شد.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز با بیان این که افول و انقراض حکومت امویان سبب استحکام علمی و پژوهشی مذهب تشیع شد، ابراز داشت: اوضاع بد سیاسی در دوران امام صادق(ع) سبب شد تا این امام بزرگوار به ترتبیت شاگردانی چون هشام بن حکم بپردازد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه به توضیح دوران زندگی برخی از ائمه اطهار(ع) پرداخت و بیان داشت: در دوران امام کاظم(ع) خفقان بسیار بد تبلیغاتی و ارتباطی از سوی امویان به وجود آمده که اگر فردی پس از مراجعه به امام، نیروی های حکومتی وی را دستگیر و زندانی می کردند.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز با بیان این که امام صادق(ع) در سال های انقراض حکومت امویان و انتقال آن به عباسیان بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کردند، اظهار داشت: شاگردان مکتب علمی امام صادق(ع) متخصصانی تمام عیار بوده که بزرگ ترین آن ها «هشام بن حکم» و «محمد بن مسلم» بود اند.

استاد حوزه علمیه اهواز همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به معنای مذهب جعفری تصریح کرد: مفهوم مذهب جعفری این است که در دوران امام صادق(ع) بنیان های علمی و عملی تشیع به استحکام واقعی خویش رسید.

گسترش علوم عقلی و نقلی در دوران امام صادق

وی عصر امام صادق(ع) را عصر گسترش و انتقال آرای نقلی و عقلی دانست و افزود: پس از دوران زندگی حضرت علی(ع) دشمنان سعی داشتند احادیث و روایت صادره از پیامبر(ص) را از بین ببرند بلکه در زمان امام صادق(ع)  سخنان گهربار پیامبر اکرم(ص) جمع آوری و تدوین شد.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که در زمان امام صادق(ع) روایات و تفاسیر اسرایییلیات که دست یهودیان در آن بود از بین رفت، اظهار داشت: زمانی که احادیث حقانیت مذهب اهل بیت(ع) قوت گرفت سخنان یهودیان به ظاهر مسلمان رو به انزوا و نابودی کشیده شد.

مدیر حوزه علمیه ولی عصر(ع) اهواز با بیان این که دوران امام صادق(ع) عصر شکوفایی احادیث و روایات نقلی و کلامی بود، ابراز داشت: به تصریح ائمه پس از امام صادق(ع)، هشام بن حکم را نابغه فقه، کلام و اصول شیعه معرفی می کنند.

وی طلاب حوزه علمیه را سربازان امام زمان(عج) و شاگردان مکتب امام صادق(ع) عنوان کرد و افزود: کسی که خواستار شاگردی مکتب امام صادق(ع) را دارد باید الگو و سرمشق خویش مکتب صادقی قرار داده شود.

حجت الاسلام موسوی با بیان نکاتی پیرامون علمیت شاگردان امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: دقت و به دست آوردن تخصص در علوم عملی نقلی در اولویت کاری شاگردان مکتب صادقی بود به شکلی که صبح تا پاسی از شب را به کسب علم صرف می کردند.

تولید علم بارز ترین ویژگی شاگردان مکتب امام صادق بود

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز شاگردان امام صادق(ع) را تولید کنندگان علوم و روش های علمی نوین اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: به اعتقاد رهبر معظم انقلاب تولید علم یکی از ویژگی ها بارز شاگردان مکتب امام صادق(ع) بوده است.

 حجت الاسلام موسوی با اشاره به معیار های دانشگاه اسلامی تأکید کرد: مهم ترین معیار این دانشگاه علم را برای خدا آموختن و انتشار آن به خلق است.

وی افزود: کسی که برای رضای خداوند متعال علمی را بیاموزد به یقین رشد  و بالندگی نصیبش می شود و در غیر این صورت سقوط و نافع نبودن علم به وجود می آید.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت اهواز در پایان سخنانش تأکید کرد: رمز موفقیت دانشگاه مکتب امام صادق(ع) فراگیری علوم و انتشار آن در سایه رضایت الهی بود./9458/ت301/س

ارسال نظرات