۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۷۸۹۳۸

نگاهی به دعای روز بیست و نهم ماه رمضان+کلیپ؛

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که رحمت خاص خدا شامل حال انسانی که تابع امر الهی است می‌شود، مخالفت با امر پروردگار را سبب از بین رفتن رحمت دانست.
دعاي روز بيست و نهم ماه رمضان
 
دعای روز بیست و نهم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ غَشِّنى فیهِ بِالرَّحْمَةِ وَارْزُقْنى فیهِ التَّوْفیقَ وَالْعِصْمَةَ وَطَهِّرْ قَلْبى مِنْ غَیاهِبِ التُّهَمَةِ یا رَحیماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنینَ؛ خدایا فراگیر مرا در این ماه به مهر خود و روزیم کن در آن به توفیق و خودنگهدارى و پاک کن دلم را از تیرگیهاى تهمت اى مهربان نسبت به بندگان مؤ من خود.»
 
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان، گفت: در دعای امروز از خدا می‌خواهیم سراپای وجود ما را با رحمت خود بپوشاند.
 
وی با بیان این‌که توجهات، نیکی‌ها و بخشش‌های خداوند را «رحمت» گویند، افزود: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان، درهای رحمت خود را به روی بندگان می‌گشاید و به توبه‌کنندگان، نوید بخشش و مغفرت می‌دهد.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با تقسیم رحمت الهی به رحمت عام و رحمت خاص اظهار داشت: رحمت عام رحمتی است که دوست و دشمن، مومن و کافر را در برگرفته و همه بندگان در سایه این رحمت از مواهب گوناگون حیات بهره‌مند می‌شوند.
 
وی ادامه داد: امّا رحمت خاص پروردگار، ویژه بندگان مطیع، صالح و فرمانبردار است؛ چراکه آنان به حکم ایمان و عمل صالح، این شایستگی را یافته‌اند که از رحمت و بخشش و احسان خاصی که آلودگان و تبهکاران از آن سهمی ندارند، بهره‌مند شوند.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که رحمت خاص خدا شامل حال انسانی که تابع امر الهی است می‌شود، مخالفت با امر پروردگار را سبب از بین رفتن رحمت دانست و افزود: مقدمات مهر و محبت خداوند به مؤمن پس از 28 روز روزه‌داری فراهم شده و روزه‌دار به مقام انس با خداوند متعال می‌رسد.
 
وی با اشاره به فراز دوم از دعای امروز که از خدا می‌خواهیم توفیق پرهیز از گناه را روزیمان کند، گفت: انسان دارای روزی‌های فراوانی است، اما روزی دوری از گناه مافوق لیاقتی است که او از خدا می‌خواهد و البته موفقیت در این دعا مورد انتظار ما بوده و از پروردگار مسألت می‌کنیم.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که تاریکی قلب سبب ضایع شدن آن می‌شود و تهمت راهی به سوی تاریکی قلب است، ابراز داشت: در فراز دیگر دعا از خدای متعال می‌خواهیم که قلب ما از تاریکی‌ها و ظلمت‌های اتهام پاک گرداند.
 
وی افزود: پاک‌ترین و بهترین جایگاه‌ها، قلب مؤمن است و نخستین مکانی که گناه و آلودگی به آن نفوذ می‌کند، نیز همین قلب است، بنابراین از خدا می‌خواهیم که قلب ما را از گناه و آلودگی‌های آن به ویژه تهمت که مانند غیبت ممکن است به زودی آمرزیده نشود، پاک کند.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: خداوند یا رَحیماً بِعِبادِهِ الْمُؤْمِنینَ
است و این فراز زیبا از دعای امروز، برای روزه‌داران راستین انگیزه خوبی ایجاد می‌کند تا در راه نزدیک شدن به خداوند متعال تلاش بیشتری کنند.
 
وی افزود: خداوند نسبت به بندگان مؤمن عنایت خاصی دارد، مؤمن به پروردگار عالم وقتی به درگاه حقیقی رسید دائم شکر خدا می‌کند و توفیق پوشش کامل رحمت، پرهیز از گناه و پاک شدن از تاریکی‌های تهمت را از او طلب می‌کند. /915/

 

ارسال نظرات