۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۶۹۴۰۶
رضایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

ایستادگی با پیشروی اقتصادی و فرهنگی امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ محسن رضایی، اصلاح رابطه دولت و مردم، برقراری توازن اقتصاد و زندگی با امنیت و دفاع، بهبود زندگی مردم با استفاده صحیح از اهرم‌ها و پتانسیل‌ها موجود در روابط خارجی و مسأله تحریم‌های خارجی را چهار انگیزه خود برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.
سخنراني محسن رضايي در جمع بازاريان تهران

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری که پنجشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد در پاسخ به این سؤال که گفته‌اید دنبال پست و مقام نیستید چه شد وارد کارزار رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شدید، از صدا و سیما به شدت گله کرد.

 
وی به سانسور بخشی از سخنانش در برنامه با دوربین اشاره کرد و با بیان اینکه درست نبود رییس صدا و سیما در روزنامه‌ها بگوید این به سبب مسأله امنیت ملی بود، گفت: یکی از دلایل آمدم به صحنه انتخابات همین مسأله است که چرا مردم را محرم نمی‌دانیم.
 
رابطه دولت با مردم نیازمند بازسازی و بازتعریف
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مگر انقلاب به دست مردم به پیروزی نرسید، مگر جنگ با مردم با موفقیت پایان نپذیرفت و مگر اوایل انقلاب مهم‌ترین حوادث کشور را به مردم نمی‌گفتیم؛ رابطه فعلی دولت با مردم درست نیست و آسیب‌وارد می‌کند، رابطه دولت با مردم باید بازسازی و بازتعریف شود.
 
وی انگیزه دیگر خود را برای حضور در صحنه انتخابات شرایط نابسامان کشور عنوان و اظهار کرد: در کشور ما پیشرفت‌های عظیمی صورت گرفته و ایران تبدیل به قدرت بسیار بزرگی در منطقه شده است به طوری که دیگران از سوریه، لبنان، فلسطین و عراق به ما تکیه می‌دهند، اما خودمان در گوشت مرغ، کره و روغن می‌مانیم.
 
رضایی پس از نشان دادن تصویری، ملت ایران را به پرنده‌ای با دو بال تشبیه کرد که بال سیاست و امنیت آن بزرگ و بال اقتصاد و زندگی آن کوچک شده است و با بیان اینکه نمی‌توانیم از پتانسیل‌های خود به خوبی استفاده کنیم، دلیل دیگر ورودش به عرصه انتخابات را تحریم‌های گسترده دشمن دانست.
 
هیچ‌گاه دنبال پست و مقام نبوده‌ام
 
وی با بیان اینکه از سی انتخاباتی که در کشور برگزار شده تنها دو مورد را شرکت کرده و این خود نشان می‌دهد که همواره اینطور نبوده بخواهد وارد سیاست شود، گفت: در سال 88 گفتم اگر کاری نکنیم کشور ممکن است به سمت پرتگاه برود، از این کلمه می‌شود فهمید که دنبال پست و مقام نبودم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلاح رابطه دولت و مردم، برقراری توازن اقتصاد و زندگی با امنیت و دفاع، بهبود زندگی مردم با استفاده صحیح از اهرم‌ها و پتانسیل‌ها موجود در روابط خارجی و مسأله تحریم‌های خارجی را چهار انگیزه خود برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.
 
وی در توضیح این مطلب خود، برافراشتن یک پرچم بالای قله کوه را مثال زد و گفت: آنقدر در مسیر پیشرفت تأخیر کردند که دشمنان فهمیدند و کمین هم گذاشتند، اولا باید پرچم را بالای قله ببریم و این کمین و این خطری است که سر راه ملت ایران پیش آمده دفع کنیم و باید برای حل عدم توازن برنامه ارائه کنیم.
 
رضایی در ادامه و پیش از بیان فهرست برنامه‌های خود برای شرکت در انتخابات پیش‌رو، از مردم خواست تا برای اطلاع از این برنامه‌ها، به کتاب برنامه‌اش و یا به سایت ویکی رضایی که این برنامه‌ها در آنجا گذاشته شده و از سی هزار صفحه نیز عبور کرده است و می‌خواهد مردم و نخبگان را مشارکت دهد، مراجعه کنند.
 
وی در پاسخ به این سؤال مجری شبکه دو سیما که پرسید در جایی فرمودید می‌خواهید در اقتصاد ایران انقلاب و سفره دولت و ملتی را یکی کنید، چگونه چنین امری ممکن است، اظهار کرد: ما خودمان چشم‌انداز و سیاست‌های اصل 44 را نوشته‌ایم و تمام اینها در کمیسیونی که مسؤول آن بودم تهیه شده است.
 
وی افزود: در سال 1379 که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم عرض کردم که در تدوین سیاست‌های کلی یک گره داریم و یک افق روشنی برای آینده کشور نداریم و تنظیم سیاست‌هایی که به سمت آن افق حرکت کند با مشکل مواجه می‌شود، ایشان تأملی کردند و گفتند مدت‌ها دارم به این موضوع فکر می‌کنم و این یکی از گمشده‌های ما است و این بود که چشم‌انداز 1404 تصویب شد و به تأیید مقام معظم رهبری رسید.
 
برنامه انقلاب اقتصادی را اجرایی می‌کنم
 
وی با بیان اینکه سند چشم‌انداز می‌تواند محور یک انقلاب بزرگ اقتصادی شود، گفت: برنامه انقلاب اقتصادی را آماده کرده‌ایم تا اجرایی کنیم، مدیریت کشور و نهاد دولت باید اصلاح شود، در این برنامه دولت و مردم سر جای خود قرار می‌گیرند، الآن دولت در جای خود نیست، یک پایش در صندلی خود و پای دیگرش در صندلی مردم است.
 
این کاندیدای یازدهمین دولت انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد دولتی را از دست همه دولتی‌ها می‌گیریم، اقتصاد را از نیروی مسلح و وزارتخانه‌ها می‌گیرم، چراکه وظیفه دولت و نهادهای دولتی نظارت، هدایت و حمایت است و به دولت ارتباطی ندارد در مسأله‌ای که مردم می‌توانند، وارد شوند، ورود پیدا کند.
 
وی در ادامه بر چند محصوله کردن اقتصاد ایران تأکید کرد و افزود: با ورود مردم در صحنه اقتصاد و کنار کشیدن دولت و نظارت و هدایت و حمایت کردن دولت، این انقلاب به وجود می‌آید، از این‌رو بعد از مردمی کردن اقتصاد، اقتصاد تک محصولی ایران را که تنها زیر یک ستون قرار گرفته است، به چند ستون می‌رسانیم.
 
رضایی این سؤال را که فرمودید 24 سال است رنج کشیدید چراکه دوای درد اقتصاد ایران را می‌دانستید اما مجال کار پیدا نکردید، چرا مجال کار پیدا نکردید و آیا این طرح‌ها را به کسانی که سکاندار کشور بودندداده‌اید که اجرایی نکرده‌اند، مناسب دانست و گفت: همواره خود را سرباز ملت ایران می‌دانم و هرجا خطر بوده خود را در اختیار گذاشته‌ام.
 
وی با بیان اینکه بعد از جنگ تا امروز می‌توانستم کارهای بزرگی انجام دهم اما اختیار نداشتم، مشورت، برنامه داده‌ام و کمک کرده‌ام و هیچ دولتی نیست که من به آن کمک نکرده باشم، سندی را نشان داد که دستخط شهید حسن باقری بر روی آن نقش بسته و مطالبی بر روی آن نوشته شده بود.
 
بر روی این سند که رضایی از آن به عنوان سند نگرانی‌هایش یاد کرد، نوشته شده بود: برادر محسن به ما گفت این یک واقعیت است که آمریکا هر کاری می‌توانست در داخل کشور انجام دهد انجام داده است، در تمام این موارد که می‌خواسته ما را به سقوط بکشاند ناکام شده، از این به بعد دو کار علیه ما انجام می‌دهد، منزوی کردن از نظر سیاست خارجی و محاصره شدید اقتصادی.
 
خروج ایران از تحریم همواره دغدغه‌ام بوده است
 
وی با بیان اینکه همواره دغدغه‌ام این بود که این کشور از آسیب‌پذیری اقتصاد هرچه زودتر خارج شود تا ما را تحریم نکنند، تصریح کرد: من سرباز این ملت هستم و با چشم می‌دیدم چه توطئه‌هایی علیه کشورم هست و می‌توانستم کمک کنم، احساس می‌کردم دستم بسته است و هیچ راهی جز صبر و حوصله و دادن مشورت نداشتم و این فرق می‌کند با کسی که خود فرمان به دست داشته باشد و به این سبب اقتصاد خواندم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه از سهمیه رزمندگان به هیچ عنوان استفاده نکرده در حالی که خود برای رزمندگان از دولت آقای هاشمی سهمیه گرفته است، گفت: احساس می‌کردم اگر بخواهم به ملت ایران کمک کنم باید دانش این کار را داشته باشم، به این سبب وقتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتم تنها ریاست کمیسیون اقتصاد را به عهده گرفتم.
 
هشدارهایی در سال 88 دادم اما توجهی نشد
 
وی خاطرنشان کرد: صبر کردم طبق قانون عمل کنم و نظرات خودم را به مردم بگویم و خوشحالم در سال 88 به میدان آمدم و ایده‌هایم را گفتم، آن زمان هشدارهایی را دادم اما متأسفانه به هشدارهای من توجهی نشد، این بود که به آقای احمدی نژاد عرض کردم اگر دوباره رییس جمهور شدید می‌خواهید بیکاری و گرانی را چگونه حل کنید.
 
رضایی در پاسخ به سؤالی، امکان عملیاتی و اجرایی شدن برنامه‌هایش را بسیار زیاد دانست و گفت: ساعت‌ها با کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها و اساتیدی از حوزه‌ علمیه قم به بررسی این برنامه‌ها پرداخته‌ایم، پشتوانه برنامه‌هایم بسیار قوی است و چون خودم اقتصاددان هستم می‌فهم چه اتفاقی افتاده است و در متن طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که ایده‌هایش اکثرا برای خودم هست بوده‌ام.
 
تشکیل دولت فراگیر کارآفرینی با حضور همه اقوام / سبک مدیریتی گلوله برفی
 
وی گفت: قدرت تعامل و اقدام کردن من با دوستان در حوزه حکومتی بالا است، همواره سعی کردم از ورود به درگیری‌ها پرهیز کنم، دولت فراگیر کارآفرینی و دولت فراگیر از همه اقوام درست می‌کنیم با دو شرط که افرادی در این دولت وارد شوند که رهبر معظم انقلاب را قبول داشته و دارای عرضه باشند، فرقی هم نمی‌کند از کدام جناح باشند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بحران‌های بسیار سنگینی را پشت سر گذاشته و سابقه و تجربه عبور از بحران‌ها پشتونه کار وی است، ابراز کرد: سبک مدیریتی من گلوله‌های برفی است، آدم‌های ناشناخته‌ای را پیدا کرده و از بالای قله‌های جمعیتی مردم سرازیر می‌کنم تا در دامنه کوه مردم تبدیل به توده‌های بزرگ برف ‌شوند و فقر و گرانی و بیکاری را از سر ملت ایران بر‌دارند.
 
وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه نخواسته خاطرات دوران دفاع مقدس را مکتوب کند، یادآور شد: این شهدایی را که اسم‌هایشان در خیابان هست و کسی آنها را نمی‌شناخت و حالا هر کسی بلند شده و می‌گوید من رفیق حاج همت هستم، شناسایی کردم؛ شهید مهدی باکری از قله سبلان و سهند به پایین آمد و هر مقدار که پایین آمد گروه‌های زیادی از مردم دورش جمع شد و تبدیل به گروه عاشورا شد.
 
برنامه‌هایم در مسیر چشم‌انداز تدوین شده است
 
رضایی با بیان اینکه در جامعه ایران ده‌ها شهید باکری و مهدی خرازی وجود دارند و با این سبک گلوله‌های برفی دوباره جوانان را راه می‌اندازم و به کوری چشم دشمنان نشان خواهم داد نه تنها ایران در سیاست شکست‌ناپذیر است در اقتصاد هم شکست‌ناپذیر است، گفت: برنامه‌های من درست در مسیر چشم‌انداز طراحی شده است.
 
وی شجاعت و قاطعیت خود را در اجرا و همچنین نظم و انضباط و نظارت بر کشور را از دیگر محورهای تحقق برنامه‌هایشان عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که طی چند روز بارها از نوعی یارانه‌های غیرتورمی سخن کرده‌اید مانند یارانه سبز، درآمدی، ایجاد اشتغال، غیرتورمی و مسائل دیگر، به صورت مشخص یعنی چی، فهرست برنامه‌هایش را ارائه کرد.
 
وی افزود: رابطه جدیدی بین دولت و مردم برقرار و نگاه دولتمردان را به اداره کشور عوض می‌کنم؛ فعلا نگاه مسلطی که در دولتمردان و فعالان سیاسی وجود دارد، امنیتی سیاسی است، حتی منتقدان دولت و اپوزیسیون بیرون ایران نگاه سیاسی امنیتی دارند، در صورتی که ما نیاز به نگاه فرهنگی داریم.
 
رییس جمهور باید مسؤولیت‌پذیر باشد
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه دولتمردان را نسبت به اقوام، استان‌ها و دانشگاه‌ها از حالت سیاسی امنیتی به حالت فرهنگی تبدیل می‌کنم و ساختار دولت را تغییر می‌دهم، گفت: رفتار دولتمردان را به هیچ‌وجه نمی‌پسندم، کسی که در رأس دولت قرار می‌گیرد باید مسؤولیت‌پذیر باشد.
 
وی تصریح کرد: مسؤولیت‌پذیری را از بالای قوه مجریه تا پایین به عهده خواهم گرفت، هر حرفی بزنم مسؤولیتش را به عهده می‌گیرم، اگر نیاز بود عذرخواهی می‌کنم و اگر حتی شد کنار می‌کشم و یک دقیقه وقت ملت را نمی‌گیرم.
 
وی از اعطای یارانه سبز سخن گفت و ابراز کرد: این بن‌بستی را که در مرحله دوم یارانه‌ها به وجود آمده به هیچ وجه نمی‌پذیرم، در مرحله نخست 45 هزار تومان و در مرحله دوم 65 هزار تومان را به اضافه 45 هزار تومان که 110 هزار تومان می‌شود طی گردشی به مردم می‌دهیم که تورم‌زا نخواهد بود.
 
سهام عدالت را آزاد می‌کنم
 
رضایی همچنین از آزادسازی سهام عدالت در دولت خود در صورت تشکیل خبر داد و گفت: 45 میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند، اما این سهام‌ها به بهانه اینکه مردم همه پول آن را نپرداختند عملا در دست دولت است، من این سهام‌ها را که مبلغ خوبی هم هست آزاد می‌کنم تا مردم آن را در سهام بورس عدالت خرید و فروش کنند.
 
وی با بیان اینکه سربازی حرفه‌ای را به جای سربازی اجرایی قرار می‌دهد، ابراز کرد: البته در این‌باره نظرات ستاد فرماندهی را می‌گیریم و برای تأیید خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می‌دهیم و حتی شده برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد.
 
کنترل و هدایت نقدینگی کشور و استقلال بانک مرکزی، احیای صنایع تعدیل شده از طریق در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش، صادرات محصولات غیرنفتی، ارزآوری از طریق توریست، آماده کردن جوانان برای اداره کشور، تشکیل ایالت اقتصادی، بیمه اقتصادی با عنوان جامعه سالم، رفع غبار در یازده استان جنوبی کشور و احیای محیط زیست از دیگر عنوان‌های برنامه‌های محسن رضایی بود.
 
این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تمام شهرهای ایران برنامه نوشته است، از هدیه ازدواج به مبلغ 23 میلیون تومان به زوج‌های جوان برای تهیه جهیزیه خبر داد و گفت: منتهی این پول را به کارخانجات نیمه‌تعطیل می‌دهیم که جان بگیرند و معادلش تجهیزات به خانواده‌ها می‌دهند که با این کار چهار میلیون زوج جوان تأمین می‌شوند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که منابع یارانه‌ها را از کجا می‌آورد، توضیح داد: اقتصاد ایران را پس از صد سال از دولت‌های پول خرج کن و مصرف‌کننده ثروت روی ریل تولید ثروت و پول‌درآور می‌آورم، پولی از زیر زمین در می‌آید به نام نفت و همین سبب فراز و نشیب دولت‌ها شده است که آنان را مصرف کننده ثروت کرده است.
 
رضایی افزود: یک میلیون بشکه نفت را که اجازه فروش نمی‌دهند تبدیل به فرآورده‌های مختلف می‌کنیم و به بیرون می‌فرستیم، 150 میلیارد دلار از طریق تبدیل کردن این یک میلیون بشکه نفت به فرآورده‌هایی که به کشورهای اطراف می‌دهیم کسب می‌شود، بببینیم آمریکا می‌تواند جلوی صادرات عظیم ایران را بگیرد و مار ا محاصره اقتصادی کند.
 
وی با تأکید بر اینکه هیچ نگران منابع طرح‌هایش در رابطه با یارانه‌ها نیست، در پاسخ به این سؤال که جایگاه عدالت و پیشرفت که دغدغه اصلی ایرانیان بوده در برنامه اقتصادی شما کجاست، گفت: همیشه گفته می‌شود عدالت و پیشرفت اما در حرف مانده است، نخستین طرح عملیاتی من مسأله ایالت‌های اقتصادی است.
 
تبعیض را نسبت به اقوام ایرانی برمی‌دارم
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توهین یک سایت به عشایر و اقوام ایرانی، ادامه داد: یک حرفی زدم و یک دستی تکان دادم سایتی خواست به من توهین کند به عشایر و اقوام ایرانی توهین کرد و سایت دیگر از اقوام ایرانی دفاع کرد، آمدند آن سایتی را که از اقوام ایرانی دفاع کرد فیلتر کردند و آن که توهین کرده باز گذاشتند، سرمایه ما عشایر هستند و ما تبعیض را باید برداریم.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اصلاحات واقعی مبارزه با فساد و تبعیض است و این خواسته انقلاب از دولت‌ها است که اگر به این خواسته عمل شود، تازه یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کرده‌ایم، تصریح کرد: تبعیض، پارتی بازی و رشوه اجازه نمی‌دهد عدالت واقعی شکل بگیرد، باید اینها را برداریم که عدالت شکل بگیرد، منتها در مسأله پیشرفت طرح می‌خواهیم.
 
ایستادگی توأم با پیشروی اقتصادی و فرهنگی
 
رضایی بر ایستادگی توأم با پیشروی اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد و افزود: برخی گفتمان انقلاب را تنها در ایستادگی می‌بینند، دهه اول انقلاب این بود ما نمی‌خواهیم در دهه اول انقلاب بمانیم، گفتمان امروز ایستادگی سیاسی در کنار پیشروی فرهنگی و اقتصادی است و که اگر اینگونه نباشد نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و از کمک‌هایی که به سوریه، فلسطین، لبنان و عراق می‌کنیم نمی‌توانیم استفاده کنیم.
 
وی تصریح کرد: باید بر روی میراث و ارزش‌های انقلاب بایستیم اما نباید گفتمان انقلاب را صرف ایستادگی بدانیم بلکه گفتمان انقلاب شامل پیشروی فرهنگی و اقتصادی هم هست، یک ریال به کسی نمی‌‌دهم مگر یک ریال اضافه بیاورم، بنابراین یک جمهوری اسلامی قدرتمند و ثروتمند می‌توناند حامی ملت‌های مظلوم و خودش باشد.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چینی‌ها مانند مغلو‌هایی که به ایران حمله می‌کردند در حال گرفتن بازارهای ما هستند، گفت: عده‌ای می‌گویند برای پیشروی فرهنگی باید دست از ارزش‌های انقلاب بکشیم، مگر می‌شود من این را قبول ندارم باید به سمت آینده برویم نمی‌توانیم بمانیم و نمی‌توانیم برگردیم.
 
رضایی در پاسخ به این سؤال که عملکرد دولت شما درباره پرونده هسته‌ای و یا همگرایی منطقه‌ای، چیست، اظهار کرد: ما به خوبی از موقعیت‌های ژئوپولتیک و اهرم‌هایمان در روابط خارجی استفاده نکرده‌ایم، ایران دارای موقعیت بسیار بزرگی در منطقه است که با یک لبخند می‌تواند میلیاردها دلار درآمد دربیاورد.
 
وی برای خروج از بحران‌های پیش‌رو اصطلاح قیچی را به کار برد و گفت: این قیچی دو لبه دارد، یک تیم بسیار قدرتمند و ارزشی از قوی‌ترین دیپلمات‌های ایران را تشکیل می‌دهم، دستم را به هیچ وجه تا قبل از میز مذاکره برای هیچ کس باز نمی‌کنم، تیم بسیار قوی است به طوری که اگر گروه چهار نفره جلو می‌رود هشتاد نفر آنها را پشتیبانی کنند.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کارآمدی اقتصادی دولت خود در صورت تشکیل، ادامه داد: ماه‌های اول و سال نخست به آمریکایی‌ها نشان خواهیم داد که تحریم‌ها در حال بی‌اثر شدن است که باید بفهمند، در غیر این صورت کوچک‌ترین امتیازی به ما نمی‌دهند شما قوی‌ترین دیپلماسی را داشته باشید اما آنها امید داشته باشند که یک یا دو ما ه و یا یک سال تحریم‌ها بر ملت ایران اثر می‌گذارد کوتاه نمی‌آیند.
 
وی با بیان اینکه طرح خود را برای آمریکا به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب رسانده است که ایشان با بخشی موافقت کردند و اجازه دادند در کنار بحث‌های هسته‌ای با پنج به اضافه یک با آمریکایی‌ها مذاکره شود، گفت: البته ایشان فرمودند خوشبین نیستم اما با حفظ خطوط قرمز مذاکره کنید؛ رهبر بر بحث محیط زیست در منطقه عراق، سوریه و اردن هم موافقت کردند که چهار میلیارد دلار هزینه دارد تا حل شود.
 
عمل به نقد قانونی در کشور ضروری است
 
رضایی گفت: یک فهرست سه مسأله‌ای شامل انرژی هسته‌ای، محیط زیست و مواد مخدر را خدمت رهبر معظم انقلاب طرح می‌کند و در چهارچوبی که ایشان خواهند گفت، اجرایی خواهم کرد و این به این معنا نیست که از رابطه با آمریکا کوتاه بیاییم چراکه من در برابر اسرائیل جدی هستم و معقتدم فلسطینی‌ها برگردند و رفراندوم تشکیل دهند.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که دولت آقای محسن رضایی در قبال قانون‌گرایی چگونه خواهد بود، ابراز کرد: به شدت قانون‌گرایی را در بعد مشارکت و در بعد اعتراض تقویت و بنای قانونگذاری و قانونمنداری را محکم می‌کنم.
 
وی تأکید کرد: قبول ندارم از مردم بخواهیم در انتخابات و راهپمایی‌ها باشند اما حق اعتراض و انتقاد نداشته باشند، من همواره به رأی شورای نگهبان تمکین کرده‌ام و از کسانی که احراز صلاحیشتان مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته و تمکین کردند تشکر می‌‌کنم چراکه باید به نقد قانونی در کشور عمل کنیم./920/ز502/ی
ارسال نظرات