آیتالله جوادی آملی:
بلایای طبیعی مانند زلزله باید غفلت انسان را بزداید
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: این زلزله 7 و نیم ریشتری کم نبود، اگر این گسل این طرفتر بود چیزی از ایران باقی نمیماند، خداوند به برکت مؤمنان زلزلهها را برمیدارد، به برکت دعای مؤمنین خداوند زلزلهها را برمیگرداند، این 7 و نیم ریشتر اگر سطحیتر بود ایرانی نمیماند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در درس تفسیر خود در ادمه تفسیر سوره مبارکه احزاب که در مسجد اعظم برگزار شد، گفت: خداوند در این سوره با ذکر آیاتی درباره جنگ احزاب موقعیت دشمن و درونی را مشخص کرد، موقعیت روانی را مشخص کرد و فرمود کار به دست یک نفر است، اگر خداوند بخواهد به شما خیر برساند کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد، خیر و شر به دست خداوند است، در صورتی که شما به عهد الهی وفا کنید، خداوند نیز به شما وفا میکند، شما تعهد کردید که پیامبر را تنها نگذارید و از او روی نگردانید، به یاد نعمتهای الهی باشید.
وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا»، افزود: الان هم خداوند به ما هم بهترین نعمت را داد، این نظام اسلامی نعمت است، این زلزله 7 و نیم ریشتری کم نبود، اگر این گسل این طرفتر بود چیزی از ایران باقی نمیماند، خداوند به برکت مؤمنان زلزلهها را برمیدارد، به برکت دعای مؤمنین خداوند زلزلهها را برمیگرداند، این 7 و نیم ریشتر اگر سطحیتر بود ایرانی نمیماند، به یاد نعمتهای الهی باشید، خدایا چه مقدار ثنای زیبا که برای ما منتشر کردی، چه بسیار مکروهاتی که دفع کردی، بلاهایی که استحقاقش را داشتیم اما جلویش را گرفتی، انسان باید این غفلت را از خود بزداید.
بهانهجوییها در جنگ احزاب
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» اظهار داشت: افکار متنوع در شما پیدا شد که در آیات بعد آن را شرح میدهد، در جمع شما منافقان و افراد ضعیفالایمان بودند که فکر دینی نداشتند، این سه گروه حرفهای گوناگون میزدند، میگفتند ما فریب خوردیم و به پیامبر(ص) اهانت میکردند، و گروه دیگر هم که برای حفر خندق رفته بودند، از این گروه افرادی گفتند بازگردید که این خندق کندن سودی ندارد،«یَا أَهْلَ یَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا» یک عده به پیامبر(ص) گفتند ما که آمدیم خانهمان در و دیوار و پیکر ندارد، «یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَةٍ» خانهشان در و دیوار دارد و محکم هم است، اما میخواهند فرار کنند، مشکل اصلی اینان در باورشان است.
وی با اشاره به آیه «وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا یَسِیرًا» اظهار داشت: و اگر از اطراف مورد هجوم واقع مىشدند و آنگاه آنان را به ارتداد مىخواندند قطعا آن را مىپذیرفتند و جز اندکى در این کار درنگ نمىکردند، اگر خانه که مورد علاقه آنان است به طور کلی گرفته شود، سپس یک عدهای از آنها بخواهند در فتنه و آشوب شرکت کنند، در این کار درنگ نمیکردند، در آیه محل بحث «لَآتَوْهَا» یعنی اگر از آنان فتنه بخواهند آنان فتنه را میدهند، «لَآتَوْهَا»، از آنها کمک مالی و بدنی و فکر بخواهند حاضر هستند، ایتاء سؤال یعنی همه جانبه در خدمت بودن، اگر خانه ازشان گرفته شود و زن و بچه از دست بروند اینان گرایش ارتدادی و رجوع به جاهلیت دارند.
تصرف در جان و مال بدون اذن خداوند، غاصبانه است
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ کَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَکَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُولًا» بیان کرد: آنان با آنکه قبلا با خدا سخت پیمان بسته بودند که پشت به دشمن نکنند، اما وفا نکردند، باید بدانند پیمان خدا همواره بازخواست دارد، اما بدانند چند روزی ممکن است این فتنه را زمزمه کنند، اینها تعهد سپردند، و بیعت کردند، اینها جان خود را سپردند، بیعت از بیع به معنای فروش است، «فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ» اگر کسی جان و مال خود را به خداوند نفروخت که بیعت نکرد، اگر فروخت هر گونه تصرفی به غیر رضای خداوند در جان و مال غاصبانه است، چیزی را که به کسی فروخت مال آنان است، اگر ما بیعت کردیم، یعنی بیع کردیم، اگر خواستیم در اعضا و جوارحمان تصرف کنیم باید صاحبمان یعنی خداوند اجازه دهد، اگر کسی غیبتی را گوش داد، در واقع در گوش و در زبان خودش تصرف غاصبانه کرد، تمام کارها باید به اذن خداوند باشد.
وی اظهار داشت: مشکل جهان فعلی و بسیاری از مردم این است که با علوم تجربی سر و کار دارند، کاربرد این علوم هم در همان حیطه تجربه است، به دلیل تجربی بودن علوم دانشگاهی بسیاری از دانشجویان در فضای حس زندگی میکنند، علوم تجربی، عمل تجربی انسان را در قلمرو حس بسته نگاه میدارد، این به فکر علوم متافیزیکی و ماورای حس نیست، این تا مرگ را میداند و بعد از مرگ چه خبر است نمیداند.
فرصت خدمت به نظام اسلامی را باید غنیمت شمرد
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا»، اظهار داشت: اینکه بعد از مرگ چه اتفاقی میافتد، علم تجربی نمیفهمد، باید بدانند این چنین نیست که شما فرار کردید، خداوند دست از دینش بردارد، این آیه برای ما هم هست، اگر شما به این نظام اسلامی ایران کمک نکردید، این طور نیست که خداوند دست از نظام الهی بردارد، اگر «وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ» شما نشد یک عده دیگر را میآورد، انسان باید فرصت را غنیمت بشمارد، در دعاهای از ائمه وارد شده که میگوید تو که دین را حفظ میکنی، حالا من را حافظ دین خودت قرار بده، شما نشد دیگری، به ما هم ائمه فرمودند که بگویید توفیق «واجعلنی ممن تنتصر به لدینک ولا تستبدل بی غیری»، نه مشکل فرار از فتنه حل میشود، نه مشکل علاقه به ماندن شما را حفظ میکند.
وی بیان کرد: تا کی میتوانید فرار کنید، «لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ» شما بخواهید یک کاری کنید که نمیرید، شدنی نیست، بخواهید یک کاری کنید که کشته نشوید، باید بدانید چند روزی بیشتر نیستید، بعد تبدیل به مردار میشوید و عجله میکنند که شما را دفن کنند،«وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا»، بگو چه کسى مىتواند در برابر خدا از شما حمایت کند اگر او بخواهد براى شما بد بیاورد یا بخواهد شما را رحمت کند مدیر و مدبر و کارگردان عالم یک نفر است، «اگر بخواهد خیر برساند کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد، اگر بخواهد تنبیه کند کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد، فتح و گشودن و بستن به دست اوست، عاصم و حافظ خداوند است، اگر خداوند بخواهد بدی به انسان برساند هیچ کس نیست که عاصم و نگهدارنده باشد./914/پ201/ج
ارسال نظرات