استاد حوزه و دانشگاه:
حضرت فاطمه حتی یک بار درباره فقر و نداری خود به امیرمؤمنان شکایت نکرد
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حتی یکبار هم حضرت فاطمه(س) نسبت به نداری و فقر خود در خانه به علی(ع) شکایت نکرد، گفت: ایشان افزون بر نداری در اطعام اهل خانواده حسنین را مقدم میداشتند، چون تربیت فرزندان از اهمیت ویژهای برخودار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا جباری، استاد حوزه و دانشگاه، پنجشنبه صبح در نشست علمی سبک زندگی و سیره اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، گفت: بحث و بررسی در سیره معصومان(ع) و به ویژه سیره حضرت فاطمه زهرا(س) نیازمند کار اجتهادی است.
وی افزود: باید سیره معصومان به طور قانونی کلی پرداخته شود و به گونهای مطرح شود که در آن تخصیص زده نشود، از این رو باید تتبع ویژه در روایات صورت بگیرد و با قرآن و عقل سنجیده شود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تا امروز در خور معصوم کارهای کلان و جامع صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: نقد سند تنها در فقه لازم نیست، بلکه در بررسی سیره معصومان نیز نیاز به بررسی فقه الحدیثی و سندی داریم.
وی ادامه داد: امروز موضوع سبک زندگی از سوی رهبر انقلاب مطرح است، اگر جامعه از علما سبک زندگی بر اساس سیره معصومان را طلب کنند، چیزی برای عرضه وجود ندارد.
حجتالاسلام جباری گفت: سیره را در بخشهایی مانند تعامل با خود، خدا، خانواده و جامعه است، به عنوان مثال در بخش جامعه سیره در رفتارهای عادی، رفتارهای فرهنگی و رفتارهای سیاسی و در ارتباط با حکومت مطرح میشود.
حضرت زهرا در راه حق سختیهای بسیاری متحمل شد
وی با اشاره به اینکه سیره انسان در رفتار با طبیعت و حیوانات نیز بررسی میشود، ابراز داشت: سزاوار این بود که درباره معصومان گزارشهای ویژهای داشته باشیم، اما متأسفانه روایات درباره جنبههای مختلف سیره آنان محدود است.
کارشناس رادیو معارف بیان داشت: خوشبختانه مجموع روایات درباره سیره حضرت زهرا(س) بیشتر از روایات وارد شده درباره سایر ائمه(ع) است و حتی اهل سنت نیز به سیره حضرت فاطمه(س) توجه ویژه نشان دادهاند.
وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) با فقر و محرومیتهای اجتماعی مواجه بودند، ایشان با وجود این فقر و محدودیتها به سمت مکارم و ویژگیهای اخلاقی حرکت کردند و ایشان در این زمینه بر دیگران اسوه هستند.
حجتالاسلام جباری خاطرنشان کرد: ائمه(ع) کسانی نبودند که بدون زحمت به جایی رسیده باشند، نباید گفت آنان شخصیتهای آسمانی هستند و قابل الگوبرداری نیستند، بلکه ایشان در راه دستیابی به مکارم اخلاقی زحمات و سختیهای فراوانی متحمل شدند.
وی گفت: خداوند بی دلیل ائمه(ع) را در قرآن مدح نمیکنند، ائمه(ع) لیاقتهای ذاتی خود را بروز میدادند و از این رو خداوند از آنان در قرآن تمجید میکند، آنان نشدنیها را شدنی کردند.
حضرت فاطمه حتی یک بار هم نسبت به نداری و فقر خود شکایت نکرد
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حتی یکبار هم حضرت فاطمه(س) نسبت به نداری و فقر خود در خانه به علی(ع) شکایت نکرد، ابراز کرد: ایشان افزون بر نداری در اطعام اهل خانواده حسنین را مقدم میداشتند، چون تربیت فرزندان از اهمیت ویژهای برخودار است.
وی گفت: ایشان فرزندان خود را پیش از شب قدر در روز میخوابانید تا در شب قدر از نشاط و شور ویژه برای عبادت برخودار باشد، حضرت فاطمه(س) به قدری در محراب عبادت میایستاد که پاهای وی ورم میکرد.
حجتالاسلام جباری ادامه داد: ورم کردن پاهای یک فرد در حین عبادت نیازمند یک معرفت و محبت عمیق به پروردگار است، فرد با معرفت و محبت این سختیها را بر خود تحمل میکند.
وی افزود: در روایتی از پیامبر(ص) نقل است که گفته شده، فاطمه زهرا(س) پاره تن من است، این به معنای آن است که نورانیت حضرت فاطمه(س) از وجود من است و عینیتی میان پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) وجود دارد و نفس پیامبر(ص) است.
کارشناس رادیو معارف با بیان اینکه از روایت «فاطمه بضعة منی» عصمت برای حضرت فاطمه(س) استفاده میشود، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) به قدری در خانه زحمت کشید که بدن او آزرده شد، لباسهای او از جارو زدن غبارآلود میشد.
حضرت زهرا لباس ساده و بیآلایش میپوشید
وی گفت: حضرت علی(ع) نیز در کار خانه به فاطمه زهرا(س) کمک میکرد، همانگونه که سیره پیامبر(ص) کمک کردن در خانه بود و حتی در خانه را باز میکرد و گوشت پاک میکرد.
حجتالاسلام جباری بیان داشت: فاطمه(س) از پیامبر(ص) نقل میکند که خداوند نسبت به کسانی که کفران نعمت میکنند، غضب میکند، آنان کسانی هستند که غذاهای رنگارنگ میخورند و لباسهای مختلف میپوشند اما همچنان بدگویی میکنند، که به طور قطع خود حضرت فاطمه(س) به این مسأله پایبند بود.
وی اظهار داشت: در جریان آمدن حضرت زهرا(س) به مسجد ایشان به سادگی لباس پوشید، راه رفتنشان مانند پیامبر(ص) بود، چادری به سر کرد که دارای وصله پینههای متعدد بود، موقع حرکت حتی پای فاطمه(س) پیدا نبود و حیای ویژهای داشت.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز در جامعه دیده میشود که کسانی این امر را رعایت نمیکنند، برخی حتی پاها را جزو حجاب نمیدانند و بدون جوراب در جامعه حاضر میشوند.
وی با اشاره به روایتی درباره عبادت فاطمه(س) ابراز داشت: ایشان در صحنههای مختلف پیرو پیامبر(ص) بود و هر آیه یا دستوری میرسید تا پیامبر(ص) ایشان را استثنا نمیکرد مانند دیگران به آن دستور عمل میکرد./914/پ201/پ
ارسال نظرات