۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۶۱۱۷۱
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

تبیین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با روش تحلیل و استدلال امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه گفت: در طی مراحل تدوین کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» جلسات نقد و بررسی با حضور آیت‌الله مصباح برگزار شد و در واقع می‌توان گفت که این کتاب دو دوره زیر نظر ایشان بازبینی شده است.
تبیین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با روش تحلیل و استدلال امکان‌پذیر است
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه، سه‌شنبه عصر در نشست علمی نقد کتاب «فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» که در سالن همایش‌های انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: قبل از چاپ کتاب فلسفه تعلیم و تربیت نسخه‌ای از این کتاب را برای دست‌اندرکاران فرستادیم تا درباره آن نظر دهند، این کار بر اساس اعلام نیازی از سوی آموزش و پرورش صورت گرفت.
وی افزود: مؤسسه امام خمینی این کار را به عنوان یک طرح مورد نیاز مستقل تلقی کرد و این کار را برای مجموعه کارهای تربیتی در حوزه اسلامی ضروری دانست.
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به مراحل تدوین این کتاب زیر نظر آیت‌الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: در طی مراحل این کتاب جلسات نقد و بررسی با حضور آیت‌الله مصباح برگزار شد و در واقع می‌توان گفت که این کتاب دو دوره زیر نظر آیت‌الله مصباح بازبینی شد.
وی ادامه داد: برای روش‌شناسی این کتاب درباره حوزه فلسفه تعلیم و تربیت جلسات و بحث‌های متعددی صورت گرفته است، اما بحث روش‌شناسی فلسفه تعلیم و تربیت در این کتاب به طور مستقل نیامده است.
حجت‌الاسلام مصباح با اشاره به این‌که تلقی از فلسفه تعلیم و تربیت فلسفه مضاف به دانش تعلیم و تربیت و نه صرفا فرآیند تعلیم و تربیت و نه علوم تربیتی است، گفت: علوم تعلیم و تربیت نیز علوم مختلفی مانند روانشناسی، مدیریت و مانند آن را در بر می‌گیرد.
وی درباره فلسفه تعلیم و تربیت ابراز داشت: دانشی به نام تعلیم و تربیت وجود دارد که مضاف الیه فلسفه است، فلسفه مضاف درباره مبادی تصوری و تصدیقی آن دانش مضاف الیه بحث می‌کند.
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان داشت: مبادی جزو علم مضاف الیه است، البته برخی در این مطلب اختلاف کرده‌اند، گاه این مبادی نیز نیاز به بحث کردن داشته باشد، مبادی تصوری دانش تعلیم و تربیت آن کلیدواژه‌هایی مانند واژه، هدف، اصل، روش، عوامل و موانع است که دانش تعلیم و تربیت از آن استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: در این کتاب از یک سری بحث‌های تصدیقی مانند مبادی تصدیقی که گزاره‌هایی است که علم از آن‌جا شروع می‌شود که خود مبتنی بر مقدماتی است و در علوم دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره برده ایم.
حجت‌الاسلام مصباح خاطرنشان کرد: در فلسفه علوم و تربیت اسلامی، اسلامی نیز مضاف الیه است وقتی می‌توان از دانش تعلیم و تربیت اسلامی استفاده کرد که مبانی فلسفی آن تبیین شده باشد و ما به دنبال دفاع از مبانی و مبادی هستیم که از آن می‌توان به تعلیم و تربیت اسلامی دست یافت.
وی گفت: روش فلسفه اسلامی تحلیل و استدلال است، کاری که این‌جا انجام می‌شود این است که در تحلیل مبادی کلیدی و استنتاج مبادی تصدیقی که تعلیم و تربیت اسلامی بر آن مبتنی است نیاز به مبانی داریم.
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه ابراز کرد: این مبانی ممکن است از علم کلام آورده است، نبوت خاصه، تعیین امام بحثی کاملا کلامی است و از مبانی است، برخی از مبانی انسان‌شناسی تجربی یا فلسفی است، یک سری از مبانی هستی‌شناسانه و از فلسفه اولی است اما برخی مبانی استفاده شده در این کتاب ربطی به فلسفه ندارد./914/پ202/ق
ارسال نظرات