۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۵۹۹۶۷
آیت‌الله جوادی آملی:

انسان مشکل علمی ندارد، مشکل هوسی دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به حوادث مخرب در عالم گفت: گاه کوتاهی در استفاده از فکر و تدبیر انسان است، یک وقت انسان بیراهه می‌رود و مشمول کیفر الهی است بین انسان و اعمال انسان و حوادث جهان رابطه‌ای مستقیم است، اگر انسان بی‌راهه رفت خداوند مهلت می‌دهد تا بازگردد، اگر بازنگشت خداوند او را کیفر می‌کند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه سجده پرداخت و گفت: سوره مبارکه سجده در مکه نازل شد و مطالب محوری سوره‌های مکی اصول دین و خطوط کلی اخلاق و فقه است، در آیه 3 خلقت آسمان‌ها و زمین را بحث کرد و سپس به بحث پرورش پرداخت.
وی با اشاره به آیه «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ» ادامه داد: تدبیر امر از آسمان شروع می‌شود و در زمین تأثیر می‌گذارد، همین امر به طرف خداوند در روزی که اندازه آن هزار سال به حساب شمارش انسان است، بالا می‌رود، اگر امر فرمان باشد، جمع او اوامر است، اما اگر به معنای شأن و کار باشد، جمع او امور است، در این جا به معنای امور است، خدا امور را از آسمان نازل می‌دهد.
هیچ نقصی در عالم نیست
مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: تدبیر به معنای تنزیل است، یعنی این‌که امور در بالا تدوین و سپس نازل می‌شود، سماء به معنای مخزنی از مخازن الهی است که به روی کافران گشوده نمی‌شود، «لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ» وگرنه این آسمان ظاهری مورد رفت و آمد بسیاری از کفار است، همین امور آسمانی نازل‌شده به زمین به سوی خداوند بازگردانده می‌شود.
وی با اشاره به آیه «ذَٰلِکَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ» اظهار داشت: کارهایی که در آیه قبل ذکر شد به این دلیل است که خداوند عالم غیب و شهادت است، باید این کار از مخزن غیب مهندسی شود، آن اموری که تدبیر شده باید در زمین نگه‌داری و اجرا شود از این رو خداوند عالم شهادت است، او باید نفوذناپذیر باشد تا در تمام کارها کارآمد باشد و هیچ آسیبی نبیند، باید همه کارهای او با نظم و بی تصادف باشد چون او حکیم است و حکیمانه کار می‌کند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ» خاطرنشان کرد: هر چه آفرید زیبا آفرید، هر چه را آفرید به زیباترین وجه آفرید و نقصی در عالم نیست، در سوره طه فرمود «قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ» زیبایی به این است که هر شیء هر چه لازم دارد، خداوند به او داد و این چیزها با هم هماهنگ است.
خداوند به انسان مهلت می‌دهد تا از راه کفر باز گردد
وی گفت: ساختار نظام داخلی زیبا است و همچنین هر شیء هدف‌دار است، خداوند برای اشیا غایاتی خلق کرد و آنان را به مقصدشان هدایت کرد، «مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» رهبر همه موجودات خداوند است، خدوند هر چه را که یک مار و عقرب لازم دارد به او داد و او را در مسیر هدایت کرد.
استاد عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: عقل می‌گوید اگر نظامی بهتر از این ممکن بود و ذات اقدس اله نیافریده بود، یا به دلیل عدم علم، یا فقدان قدرت یا فقدان جود است، که این مسائل نیست، هر سه از اوصاف سلبی خداوند و محال است، این قیاس ثابت می‌کند که نظامی بهتر از این نیست و نظام کنونی عالم نظام احسن است.
وی ادامه داد: خداوند انسان را به عنوان انسان آفرید نه به عنوان مصرف‌کننده، انسان می‌تواند جایی خانه بسازد که گسلی و زلزله‌ای نباشد، گاه کوتاهی در استفاده از فکر و تدبیر انسان است، یک وقت انسان بیراهه می‌رود و مشمول کیفر الهی است بین انسان و اعمال انسان و حوادث جهان رابطه‌ای مستقیم است، اگر انسان بی‌راهه رفت خداوند مهلت می‌دهد تا بازگردد، اگر بازنگشت خداوند او را کیفر می‌کند.
انسان با سؤ اختیار خود از راه هدایت منحرف می‌شود
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: اگر تقوا پیشه کردند و کتاب‌های آسمانی را به پا داشتند، خداوند برکات خود را نازل می‌کند، «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم »، «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» بین ما و حوادث عالم ارتباط مستقیمی وجود دارد، ما را موجود مصرف‌کننده خلق نکرده است، اگر یک مقدار عقل و هوش را به کار ببندد انسان می‌تواند بفهمد کجا زلزله می‌آید یا کجا احتمال گسل و مانند آن است، سدسازی نیز از این دست است.
وی اظهار داشت: خداوند انسان را برای تلاش و کوشش آفرید، چیزی از طرف ذات اقدس اله در عالم نیست که کمبود داشته باشد، «اللَّـهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ»، هر چیزی هر چه لازم بود خداوند داد و او را برای هدف خلق کرد و ابزار پیمودن راه را به انسان داد و پیشانی او را گرفته و در راه هدایت می‌کند، اما اگر کسی به سؤاختیار خود از صراط کناره می‌گیرند، با خودشان است که فرمود «عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ».
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: عالم الغیب به معنای این نیست که چیزهایی از خداوند پنهان است و اکنون خداوند به آن علم پیدا کرده است، بلکه علم به غیبت تعلق پیدا نمی‌کند، بلکه این امر در نظر ما غیب است.
وی با اشاره به آیه «ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ» خاطرنشان کرد: هر چه را آفرید زیبا آفرید، در برابر این زیبایی معاد مطرح است، اگر عالم در دنیا خلاصه شود، و هر کس هر کاری کرد کرد و کسی مسؤول نباشد، این عالم باطل می‌شود، خداوند در ادامه می‌پردازد به این که آفرینش انسان نخستین را از گل آغاز کرد، البته در معنای دیگر با واسطه نسل فعلی نیز از خاک آفریده شده است، به این معنا که نطفه‌ از غذاهایی که خورده می‌شود و آن غذاها از خاک ایجاد شده تولید می‌شود، از این رو نسل بشر از خاک آفریده شده است.
خداوند روح انسان را مستوی خلق کرد
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: خداوند تمام ساختار درونی انسان را درست و نیکو ساخت، خداوند انسان را مانند مجسمه نساخت که روح را در او بدمد، مراحل دمیدن روح به انسان طی شد، انسان همان ابتدا چیزی نمی‌دانست، نه از علوم حوزوی و دانشگاهی چیزی دانست، خدا روح انسان را ملهم کرد و این روح مستوی الخلقه خلق کرد، برای انسان گوش و چشم قرار داد، مهم‌ترین مجاری درک گوش و چشم است، اما انسان باید تشکر کند، اما بسیاری از افراد حق‌گزاری نمی‌کنند.
وی بیان کرد: خداوند هر چه خوب و هر چه بد است به روح انسان گفت، ممکن است بعضی از اسرار خلقت را نداند، اما زشتی و زیبایی‌ها را می‌فهمد، ما که نمی‌خواهیم او به اندازه علمای حوزه و دانشگاه شود، هر کس بخواهد بهشت رود، سرمایه آن را دارد، هر کس این سرمایه را در غریزه دفن کند، بدفرجام می‌شود
نویسنده کتاب مفاتیح الحیاة با قرائت آیه «وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِی الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ کَافِرُونَ» اظهار داشت: می‌گویند آیا زمانی که در زمین گم شدیم، آیا به راستی در آفرینش جدیدی خواهیم بود، بدن انسان از میان نمی‌رود در عالم است، انسان باید بداند با مردم از پوست بیرون می‌آید نه این‌که بپوسد، شما یک مشکل نفسانی دارید نه مشکل علمی، شما نمی‌خواهید به حضور خدای سبحان بیایید چون خود را می‌خواهد رها ببیند.
مشاهده حضرت عزرائیل نصیب هر کس نمی‌شود
وی ابراز داشت: «قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ»، شما انسان‌ها مستوفا هستید و تمام حقیقت شما پیش ما هست، بدن و جان پیش فرشته‌های ما است، گاه به ملائکه نازل نسبت داده می‌شود و گاه نیز به وجود مبارک عزراییل نسبت داده می‌شود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: مشاهده حضرت عزرائیل نصیب هر کس نیست، می‌توانیم رابطه‌مان را با حضرت عزرائیل حفظ کنیم تا ایشان با رفق جان ما را بستانند، در برخی موارد از اوحدی موحدان ذات اقدس اله را در هنگام مرگ می‌یابند، انسان مشکل علمی ندارد، مشکل هوسی دارد، «بَلْ هُم بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ کَافِرُونَ» مرگ که پوسیدن نیست، مرگ هجرت و از جایی به جای دیگر رفتن است./914/پ201/ج
ارسال نظرات