۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۵۶۳۵۷
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت؛

دعوت به همکاری برای مشارکت در تدوین، ترجمه و انتشار آثار آیت الله تهرانی

خبرگزاری رسا - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای دعوت به همکاری جهت تدوین کتاب های«اخلاق الاهی» و «سیر و سلوک» اطلاعیه صادر کرد.
اطلاعيه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن اطلاعیه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

اطلاعیه
وجود فرهمند و فرازمند استاد فرزانه‏، فقیه عارف، حجهًْ‌الحق، آیت‏اللّه‏ معظّم مجتبی تهرانی ـ قدّس الله نفسه الزکیّه ـ همچون کوهسارانی بود که بر دامنه‏های نشاط‏انگیز و طراوت‏خیز آن، چشمه‏ساران زلالی جاری‌ بود که شریعه‏ انبوه دل‏های تشنه‏ فقه و شریعت و آبشخور خیل جان‏های شیفته و شائق اخلاق و سلوک بود.
از دیرباز، محفل اشراقی دروس اخلاق و عرفان معظّم له، کانون تجمّع طیف طالب طهارت و معرفت بود. سال‏ها هزاران جوان از سرچشمه‏ صافی تعلیمات شرقانی استاد سیراب و سرشار می‏شدند و بوته‏ انفاس قدسی و مواعظ بالغه‏ او، نفوس مستعدّ و قلوب معدّ را می‏گداخت و جان‏ها و دل‏های گداخته را تزکیه می‏ساخت، چراکه استاد خود تندیس پارسایی و تجسم ساده‌زیستی بود، و مظهر نفسانیت‌ستیزی و جاه‌گریزی و مجمع علم و عمل بود.
دروس معنوی استاد، از جنس اخلاق نظری و انتزاعی رایج نبود و همچنین تعلیمات سلوکی ایشان با عرفان‌مسلکی نسبتی نداشت، دروس او فراتر از بازگفت تقلیدی اخلاق فلسفی و یونانی‌ بود؛ مباحث استاد آمیزه‏ای از اخلاق نبوی (ص) و عرفان علوی (ع) بود که با اتّکا به منطق اجتهاد، از زلال آیات و روایات برگرفته و با رعایت نیاز نسل امروز، سامان یافته و از جویبار لسان معظّم‏له در کام تشنه‏ طالبان سلوک فرو می‏ریخت.
مجموعه‏ مباحث چندین‌ساله‏ اخلاقی و عرفانی استاد، از دوهزاروپانصد درس فراتر رفته و تنقیح، تدوین و انتشار این ذخیره‏ گرانبها به حجت‏الإسلام و المسلمین استاد علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واگذار شده است. چند سالی است که پرداخت و ساماندهی این مجموعه ارزشمند تحت نظر ایشان و با همّت و همراهی تنی چند از فضلا و صاحب‌نظران و طبق چارچوب و فرایندی مضبوط و مشخص آغاز شده است. مباحث اخلاقی با عنوان «اخـلاق الاهی» و مباحث عرفانی نیز که با عنوان «سیر و سلوک» ارائه می‌گردد.
تا کنون، به‌جهت دشواری‌های خاصِ تبدیل مباحث شفاهی القاء شده در جلسات عمومی، به متون منقح، منسجم و مستند در یک مرحله دو دفتر از سلسله‌ سیروسلوک سامان گرفته و عرضه‌ شده است. چهار مجلد نیز از سلسله‌ دفترهای اخلاق الاهی با موضوعات: «آفات زبان» (بخش اول)؛ «آفات زبان» (بخش دوم)؛ «پیوند با معصومان (ع)»؛ و «پیوند با اهل ایمان» منتشر شده است. این مجلدات با استقبال درخوری مواجه گشته، و به چند زبان مطرح دنیا (عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اردو، ترکی، مالایو و تاجیک) ترجمه شده و یا در دست ترجمه می‌باشد.
مباحث سلسله‌ی اخلاق الهی، در نهایت به صورت زیر عرضه خواهد گشت:
جلد اول: شامل درآمدی بر اخلاق و خرد.
جلد دوم: شامل مباحث قوه‌ شهویه‌ 1 (شهوت‌طلبی، دنیاطلبی، جاه‌طلبی و...)
جلد سوم: مباحث قوه‌ شهویه‌ 2 (زهد، غنا، قناعت، سخاوت، خیانت و...)
جلد چهارم: مباحث قوه‌ شهویه‌ 3 (آفات زبان 1 )- چاپ شده.
جلد پنجم: مباحث قوه‌ شهویه‌ 4 (آفات زبان 2)- چاپ شده.
جلد ششم: مباحث قوه‌ غضبیه‌ 1 (شجاعت، تهور، حلم، خشم، مدارا، حسن خلق و...)
جلد هفتم: مباحث قوه‌ غضبیه‌ 2 (تواضع، تکبر، غرور، عجب، عصبیت و...)
جلد هشتم: آثار مشترک قوای سه گانه‌ نفس 1 (گناه، توبه، تقوی)
جلد نهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه‌ نفس 2 (آزمایش الهی)
جلد دهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه‌ نفس 3 ( صبر و شکر)
جلد یازدهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه‌ نفس 4 (ذکر، غفلت، نیت، اراده)
جلد دوازدهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه نفس 5 (اخلاص، ریا، صدق، نفاق، خوف و رجا)
جلد سیزدهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه نفس 6 (محبت، توکل، رضا، تسلیم، انس، شوق)
جلد چهاردهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه نفس 7 (اصول و موانع پیوندها)
جلد پانزدهم: آثار مشترک قوای سه گانه‌ی نفس 8 (اخلاق معاشرت)
جلد شانزدهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه نفس 9 (پیوند با اهل ایمان)- چاپ شده.
جلد هفدهم: آثار مشترک قوای سه‌گانه نفس 10 (پیوند با معصومان)- چاپ شده.
نیز مقرّر است سلسله سیروسلوک براساس یک صد منزل تکمیل، تدوین و ارائه شود.
سامان و تدوین نهایی این‌دو مجموعه سترگ، ترجمه به زبان‌های خارجی و نهایتاً چاپ در عرصه بین‌الملل نیازمند مساعدت‌های معنوی و مادی است که جز با همت و همکاری مشتاقان آن حضرت میسور نخواهد بود.
علاقه‌مندان به همیاری و مشارکت در تدوین، ترجمه و انتشار این‌دو مجموعه می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیش‌تر با روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌شماره تلفن 88742208 تماس برقرار نمایند. /996/د102/ق

ارسال نظرات