استمرار فعالیت در فضای مجازی از معیارهای معرفی خادمان حسینی است

امیرحسین شیوا آزاد، از داوران ششمین طرح ملی بوی سیب، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آثار برگزاری این طرح در فضای مجازی گفت: فعالیتدینی بسیاری بدون چشمداشت در فضای مجازی با نیت ترویج این معارف انجام میشود، این طرح نیز با هدف حمایت و تقویت این فعالیتها شکل گرفته است.
وی افزود: با برگزاری این طرح کسانی که فعالیت قدرتمندی در این زمینه دارند به عنوان الگوی مناسب معرفی میشوند، این چنین طرحهای ملی میتواند انگیزهبخش افرادی که به تازگی در این عرصه ورود پیدا کردند نیز باشد.
داور ششمین طرح ملی بوی سیب با اشاره به تغییر نحوه داوری امسال نسبت به سال گذشته، بیان داشت: شرکتکنندگان در این طرح در سال گذشته در بخش وبلاگ در دو زیرعنوان وبلاگمحوری و پست محوری در این سوگواره شرکت کردند، استمرار فعالیت یکی از معیارها محسوب میشد، گاه ممکن بود فرد فقط با یک پست برتر حائز تقدیر شناخته میشد، گاه نیز فرد توانمندی خلق اثر ندارد بلکه در نشر مطلب با ضمیمه کردن عکس خوبی به یک متن یا طراحی یک قالب مناسب به حسینی کردن فضای مجازی کمک کند.
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر تغییراتی در فضای مجازی صورت گرفته است، شبکههای اجتماعی پدیده جدیدی در فضای مجازی محسوب میشود، بر این اساس طرح ملی بوی سیب فضای خود را تغییر داد، بهترین خادم حسینی میتواند فقط وبلاگی از خود داشته باشد یا میتواند این مطلب را در شبکه مجازی گسترش دهد که این موضوع در طرح امسال نیز در نظر گرفته شده است.
شیوا آزادبا بیان اینکه در طرح امسال از کاربران درخواست کرده بودیم کسانی را که میشناسند معرفی کنند، ابراز داشت: نزدیک به هزار و 800 ورودی اعم از وبلاگ و شبکههای مجازی در مسابقه امسال شرکت کرده بودند که برخی از این شبکهها فیسنما، کلوپ و گوگلپلاس بود، اما هنوز برخی افراد به دلیل فضایی که از مسابقه پارسال مانده بود به معرفی وبلاگها و پستهای وبلاگ پرداخته بودند.
وی اظهار داشت: یکی از ملاکهای معرفی خادم حسینی در فضای مجازی استمرار فعالیت وی در این فضا است و ما در این بخش به بررسی فعالیت فرد در طول سال پرداختیم، که گاه برخی افراد در طول سال مطالبی نامتناسب با این فضا منتشر میکردند که آنان از معرفی به عنوان خادمان حسینی بازماندند.
داور ششمین طرح ملی بوی سیب خاطرنشان کرد: تعداد مخاطبان وبلاگ، قالب وبلاگ، کیفیت متنها، نوشتن متن توسط خود فرد، خلاقیت در انتشار مطالب، تناسب بین عکس و متن، استفاده از عکسنوشته، پسندیدن و به اشتراک گذاشتن آن در فضای شبکههای اجتماعی از ملاکهای داوری این دوره محسوب میشد.
وی اضافه کرد: به طوری کلی برای برتر شدن باید دید آیا آن رسانه مجازی که از آن در تبلیغ فضای حسینی استفاده شده است آیا رسانهای قدرتمند است و مورد مراجعه قرار گرفته و توانسته حس حسینی را به دیگر افراد منتقل کند.
شیوآزاد با بیان اینکه به دلیل این تغییر فضا این طرح با استقبال چندانی مواجه نشد، ابراز کرد: کار و فعالیت در فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ دین است، به دلیل ویژگیهای فضای مجازی غفلت در این فضا وجود دارد و این قبیل برنامههای فرهنگی سبب افزایش توجه کاربران به موضوع امام حسین(ع) میشود.
وی ابراز کرد: در این طرح تنها به بررسی شرکتکنندگان بسنده نشد، بلکه برخی از وبلاگهای و صفحات شبکههای اجتماعی که در این زمینه فعالیت کردند نیز رصد شد./914/ت302/ن