۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۲۸۸۲
عضو جامعه مدرسین:

نباید با رفتار خود موجب زاویه گرفتن بیشتر افراد از انقلاب شویم

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح حدیث گهربار امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان داشت: چرا وقتی اشخاصی پنج یا ده درجه با انقلاب فاصله پیدا می‌کنند به‌جای تلاش برای کم کردن مشکل آنها، کاری می کنیم که زاویه آنها بیشتر شود؟ درحالی‌که این با اسلام و ولایت‌مداری سازگار نیست.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شامگاه 21 دی‌ماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر و بزرگداشت آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی که در مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه اسلامی در میدان ابن سینای تهران برگزار شد با اشاره به این حدیث که پیامبراکرم(ص) فرمودند «من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم» ابراز داشت: اگر ما تمام تلاش و کوشش خود را بکنیم تا یک شمه‌ از ملکات فاضله پیامبراکرم(ص) را داشته باشیم، توفیق والایی به‌دست آورده‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه ما بداخلاقی‌هایی است که نتیجه آن ایجاد فاصله است درحالی‌که ما از امت رسول خدا(ص) هستیم و طبعا نباید برای آنها عار باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی عنوان داشت: حضرت عبدالعظیم(ع) روایتی از امام رضا(ع) نقل می‌کند که ایشان به همه شما سلام می‌رسانند. این سلام فقط متوجه مردم آن زمان نیست بلکه همه دوستداران آن حضرت را دربرمی‌گیرد و بعد می‌فرمایند به شیعیان من بگو تلاش کنند راهی را برای شیطان به‌سوی خود باز نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین این قسمت از حدیث گهربار امام رضا(ع) با اشاره به این‌که شیطان نمی‌تواند به‌جای انسان تصمیم بگیرد گفت: شیطان بر انسان تسلط ندارد و فقط نقش وسوسه و اغواگری دارد و نفس انسان است که بر او مسلط است.

وی تصریح کرد: اگر انسان به‌گونه‌ای خود را بسازد که به مقام مخلَصین برسد و از گناه نفرت پیدا کرده و بدی برای او چندش‌آور شود راه را برای شیطان بسته است اما اگر وابستگی و رغبت به دنیا بر او چیره شد، در معرض شیطان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با بیان این‌که اهل‌بیت(ع) در عصمت خود مجبور نیستند بلکه آن بزرگواران هم مانند ما انگیزه و نیازهای مادی و روانی دارند اما نفس خود را رام کرده‌اند ابراز داشت: امام رضا(ع) در ادامه روایت فرمودند به آنها دستور بده که راست بگویند و امانت را ادا کنند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: صدق، خصلت بسیار والایی است و یکی از مصادیق آن صدق حدیث است که انسان عادت کند دروغ و خلاف واقع نگوید و این‌طور نباشد که در جایی که ضرر مادی ندارد دروغ نگوید اما آنجا که ضرر مادی می‌بیند دروغ بگوید.

وی همچنین در توضیح سفارش امام رضا(ع) به ادای امانت اظهار داشت: دین، ولایت، کشور، خانواده و همسر امانت‌های خدا هستند و ما باید این امانات را حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به‌ این‌که امام رضا(ع) در ادامه روایت به حضرت عبدالعظیم(ع) فرمودند دستور بده تا می‌توانند ساکت باشند گفت: انسان باید از صحبتی که موجب رنجش و ریختن آبروی دیگران می‌شود و همچنین از تحلیل‌های بی حساب و کتاب پرهیز کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشت: یاران پیامبراکرم(ص) برای کنترل زبان، ریگ کوچکی را در دهان خود می‌گذاشتند که به گفته‌های خود توجه کنند.

وی زیارت مؤمن را از مهم‌ترین وظایف اهل ایمان دانست گفت: برخی افراد به بهانه‌های مختلف از همدیگر فاصله می‌گیرند درحالی‌که ما همه طرفدار انقلاب اسلامی و رهبری هستیم و به آنها باور داریم پس چه وجهی دارد که به‌دلیل مسائل کوچک مانند اختلاف سلائق از هم فاصله بگیریم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی تصریح کرد: زیارت مؤمن به‌خصوص وقتی‌که انسان بخواهد بر اساس ارزش‌های اسلامی به نقطه نظرات مشترک برسد، در انسان تعادل ایجاد می‌کند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: چرا وقتی اشخاصی پنج یا ده درجه با انقلاب فاصله پیدا می‌کند به‌جای تلاش برای کم کردن مشکل آنها، کاری می کنیم که زاویه آنها بیشتر شود؟ درحالی‌که این با اسلام و ولایت‌مداری سازگار نیست.

وی با بیان این‌که دنیا مسجد اولیای خدا است ابراز داشت: اگر کسب و کار، خواب و خوراک، مطالعه و حشر و نشر انسان با خانواده و دوستان همه الهی و برای خدا باشد، این همان آخرت است./956/ پ202/ع 

ارسال نظرات