ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در تبریز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجانشرقی، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجانشرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در شهر تبریز، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی استان، اظهارکرد: برخی از عزاداران حسینی در روز تاسوعا با حضور در 41 مسجد شهر تبریز، 41 شمع روشن میکند.
وی افزود: بنا بر روایتی که امام حسین(ع) و یارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق میکنند، عزاداران شهر تبریز در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن 41 شمع در 41 مسجد شهر را برپا میکنند.
محمدی زمان اجرای این آیین عزاداری مذهبی را بعد از اذان ظهر تاسوعا عنوان کرد و گفت: افرادی که نذرشان برآورد شده، پای پیاده با روشن کردن شمع در مساجد این نذر را ادا میکنند.
وی تصریح کرد: در این مراسم که از ظهر روز تاسوعا تا پاسی از شب ادامه مییابد، مردم عزادار تبریز به صورت گروهی و در قالب دستههای عزاداری از یک مسجد به مسجد دیگر و از محلهای به محله دیگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع میکنند.
قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تبریز را خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراثدار فرهنگ عاشورایی در کشور دانست و یادآور شد: بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانهها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیینهای تجلی یافته به شمار میرود.
وی آیینهای دینی، مذهبی و اجتماعی نظیر عزاداری را گره خورده با فرهنگ و باورهای مردم دانست و تصریح کرد: این آیینها همواره در جامعه رشد خواهد یافت همچنان که عزاداری امام حسین (ع) و واقعه کربلا با گذشت بیش از هزار سال هنوز هم زنده بوده و هر سال پر شورتر برگزار میشود.
ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه
تراب محمدی با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: طی این مراسم در صبح عاشورا، عزاداران حسینی شهر مراغه یکپارچه احرام پوش میشوند.
قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه عنوان کرد: موعد این آیین به عنوان یکی از رسمهای منحصر به فرد آذربایجانشرقی، صبحگاه عاشورا است.
این مسئول در تشریح این آیین عاشورایی گفت: دستهجات سینه زن و عزادار قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا، دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حولهای به نشانه احرام پوشیدهاند، به حسینیه حاج غفار مراغه میرسند.
محمدی ادامه داد: عزاداران بعد از ادای نماز صبحگاهی عاشورا، در حالی که صورتها را گل و خاکستر مالیدهاند با پای برهنه دو ردیف را تشکیل میدهند. سردسته این هیئت ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بی شمار» گفتن دستهها، جماعت را آماده میکند، سپس کم کم دعایی را با مضمون «الله، الله، حسینا واینا» یعنی (خدایا، خدایا، حسین کجاست؟) میخواند.
وی تصریح کرد: مردم با هیجان همچون حرکت حرکت در صفا و مروه به جوشش درآمده و بر سر زنان عبارت «اللهم لبیک یا حسین» یعنی (حسین ما برای بیعت آماده ایم) را میخوانند. این مراسم با گردش در نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه مییابد و در مسیر این دستههای عزاداری قربانیهای بسیاری برای اطعام عزاداران ذبح میشود./935/د101/پ