۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۵۱۰۸۳
معرفی پایان نامه‌های حوزوی؛

افتراءات فقهی علیه شیعه

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه افتراءات فقهی علیه شیعه پژوهش محمد بلاغی به بررسی تهمت‌هایی که به شیعه روا داشته‌اند پرداخته است.
پايان نامه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «پایان نامه افتراءات فقهی علیه شیعه» افتراءاتی که اعم از اعتقادی، کلامی، تاریخی و رجالی به شیعه نسبت داده‌اند را مورد بررسی قرار داده است.
بنا بر این گزارش بیشتر این تهمت‌ها از ابن‌تیمیه به شیعه نسبت داده شده که در کتاب« منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه القدریه» شیعیان را به مسیحیان و یهویان تشبیه کرده است.
چکیده
افترا یعنی «نسبت امری قبیح را به دروغ به کسی دادن» که این امر در قرآن کریم و روایات شدیداً نکوهش شده و نشانه بی‌ایمانی دانسته شده است و از نظر حقوقی نیز جرم محسوب می‌شود.
متأسفانه در گذشته به انبیای الهی تهمت‌های زیادی زده شده است،قرآن کریم تهمت‌هایی را که به حضرت یوسف و حضرت مریم و پیامبر اسلام زده شده است را نقل می‌کند.
به مذهب شیعه نیز تهمت‌های زیادی در موضوعات کلامی و فقهی و تاریخی زده شده است که در این تحقیق به تهمت‌های فقهی پرداخته‌ و تهمت بودن آن‌ها را نیز ثابت کرده‌ است.
برخی نویسندگان ضد شیعی تهمت‌های زیادی به شیعه زده‌اند از جمله ابن‌تیمیه و شاه عبدالعزیز دهلوی و ابن‌عبدربه که برخی از آنان را نقل می‌کنیم مانند تهمت اینکه شیعه در نماز قدری از قبله منحرف می‌شود سر و شانه خود را تکان می‌دهد برای زن مهریه و عده حد قائل نیست.
و نمازهای واجب را پنجاه رکعت می‌داند، ازدواج با 9 زن را جایز می‌داند و به جای حج زیارت اهل قبور می‌روند و نماز خواندن را به سوی قبور به جای قبله جایز میدانند.
خمر را پاک می‌دانند مال همه مسلمانان را برای خود حلال می‌دانند و لواط مبطل روزه نمی‌دانند و همچنین خوردن برگ درختان را مبطل نمی‌داند و روزه را از طلوع آفتاب شروع می‌کنند و نماز را بدون ستر عورت صحیح میدانند.
ازاله عین نجاست از بدن بدون تطهیر آن را برای نماز کافی میدانند الکل و شراب را در حال نماز جایز میدانند.
اجرای حدود را در زمان غیبت جایز نمی‌دانند لعن خلفای ثلاثه را بعد از نمازهای پنج‌گانه واجب میدانند.
ازدواج با جد مادری را جایز میدانند شیخ طوسی سجده بر غیر تربت امام حسین (ع) را سبب عدم قبول نماز می‌داند هر کسی را که در جمعه متولد شود حتی از طریق حرام را سید میدانند تمام فرق اسلامی « غیر شیعه را» کافر می‌داند.
هدف شیعه از مراسم عاشورا تفرقه افکنی میان مسلمین است امامت زن و حمل را که در شکم مادر است جایز میدانند به سنت پیامبر اعتقاد ندارند و نظام جمهوری اسلامی نظام مجوسی و کسروی است و بالاخره شیعیان در تمام مساجد ایران در اذان‌ها پس از استقرار جمهوری اسلامی پس از چهار بار الله اکبر خمینی رهبر میگویند.
در غیر مباحث فقهی نیز تهمت‌های زیادی زده‌اند مانند اینکه شیعیان درباره حضرت علی(ع) غلو می‌کنند ایشان را خدا میدانند و داخل ابر میدانند تمام دوازده امام را پسران خدا میدانند.
قرآن موجود در دست مسلمانان را قبول ندارند و به جای آن به قرآن حضرت علی (ع) و مصحف حضرت فاطمه(س) عقیده دارند و با جبرئیل دشمن هستند او را خائن میدانند پس از نمازها سه بار خان‌الامین میگویند. از خاک قبر امام حسین(ع) برای شفا استفاده می‌کنند شفا را از خود خاک میدانند نه از پروردگار از عدد ده متنفر هستند و آن را بر زبان نمی‌آوردند حتی ساختمانی که ده پایه یا ستون داشته باشد نمی‌سازند اصولاً کاری را که10 تا باشد انجام نمی‌دهند چون با ده نفری که اهل سنت میگویند پیامبر(ص) آنان را بشارت به بهشت دادند مخالف‌اند گوسفندی را عایشه می‌نامند او را شکنجه می‌کنند و موهایش را می‌کنند و این کار سبب عذاب عایشه می‌دانند.
این افتراءات بزرگ‌ترین اختلاف و شکاف و بدبینی در میان مسلمان به وجود آورده است و از اسباب تسلط دشمنان بر مسلمانان شده است ما باید تهمت‌های را رفع کنیم و از مظان تهمت بپرهیزیم.
مقدمه
ایجاد وحدت میان صفوف امت اسلامی از مهم‌ترین اولویت‌ها است که در دستور کار شریعت مبین اسلام قرار داشته است، حقیقتی که در سایه، امت اسلام به امنیت و ثبات رسیده و قادر به ایجاد فضایی مملو از دوستی صمیمیت و محبت خواهند بود.
در نتیجه بذرهای خیر و صلاح در جامعه اسلامی کاشته و از این رو امت اسلام به عنوان اسوه و الگو برای تمامی ملت‌ها و جوامع معرفی نموده و امت‌های دیگر را برای گرایش و تشرف به این دین اسلامی فرا خواسته است.
بدیهی است که اتحاد، محبت، دوستی و صمیمیت می‌تواند باعث تشکل قوی و محکم امت‌ها و ملت‌ها گردیده و از هرگونه سوء نیت و نیرنگ بدخواهان و دشمنان جلوگیری نماید.
لذا دین مقدس اسلام همواره بر حفظ وحدت استحکام هر چه بیشتر آن تاکید ورزیده و علاوه بر آن عواقب سوء تفرقه، تشتت و جدایی را بیان کرده است لذا خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید«  وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا«آل عمران(١٠٣)» و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید.
و نیز می‌فرماید« وَ لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ‌ (انفال٤٦)» نزاع و کشمکش نکنید تا سست نشوید، قدرت و شوکت شما از میان نرود و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است.
و هم چنین در جای دیگر می‌فرماید« وَ لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَ أُولٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‌ (آل عمران 105)»و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند پس از آن نشانه‏های روشن (پروردگار) به آنان، رسید و آن‌ها عذاب عظیمی دارند.
همچنین در روایات اسلامی نسبت به این مسأله تاکید فراوان شده است به خاطر اطاله کلام از بیان آن صرف نظر می‌کنیم.
در این میان برخی از متعصبین جاهل و نادان که از آبشخور دشمنان اسلام آب می‌خوردند به طرح افکار و آرایی می‌پردازند که با اساس و مبانی فکری و اعتقادی اسلام اصیل و منشور وحدت بخش آن کاملاً در تضاد و تنافی است که در پوشش اصلاح و بازگشت به اسلام واقعی و احیاء آن صورت می‌گیرد در حالی که جوهره آن جز جهل، تعصب، افراط و تندروی چیز دیگری نیست.
راهبران این جریان همان گروهی هستند که امروزه به نام وهابیت شناخته شده‌اند و اساس بنیان فکریشان توسط ابن‌تیمه‌حرانی متوفای سال 827ه.ق که پیروانش لقب «شیخ الاسلام» بر او نهاده‌اند پایه ریزی شده است.
ابن‌تیمیه در فهم خود از متون و نصوص اسلامی با بسیاری از مسلمات دینی به اثبات رسیده مخالفت نموده و آن‌ها را با برداشت سطحی‌نگر خود تفسیر نموده و کسانی را که با این افکار غلط و نادرست آن‌ها مخالفت نموده بدعت‌گرا و کافر شمرده است این تفکر غلط و بی‌اساس و مغرضانه، متأسفانه امروز در جوامع اسلامی شکاف عمیق ایجاد کرده است.
دشمنان اسلام با نیرنگ حیله و برنامه ریزی بسیار دقیق و حساب شده، در باطن صاحبان این اندیشه نفوذ نموده و بوسیله این نوع افکار، شدیدترین ضربات را به پیکر جامعه اسلامی وارد می‌نمایند و در نتیجه مسلمانان را با ایجاد تفرقه، روبروی هم قرار می‌دهند.
در شرایط کنونی تنها راه مبارزه با این افکار غلط و معضل که امروز در میان جوامع اسلامی بوجود آمده است، مراجعه به متون اسلام اصیل، و دستورات ائمه معصومین و فهم درست آن است.
نتیجه گیری
در هیچ عصر و زمانی همانند عصر حاضر، دشمنان اسلام، پیچیده و خطرناک نبوده است آنان با طرح شعارهایی به ظاهر زیبا مانند آزادی، حقوق بشر، صلح جهانی، ترک خشونت و ده‌ها عنوان ظاهر فریب دیگر و در کنار ناکارآمد نشان دادن تعالیم اسلامی و با عناوینی مثل تحجرگرایی و اصول‌گرایی مدت‌ها است اذهان و افکار برخی از انسان‌های کم اندیش و ظاهر بین را به خود مشغول نموده‌اند.
اگر در گذشته با حربه‌های نظامی در صدد تسلط بر جوامع اسلامی بوده هم اکنون حرکت استعماری خود را به گونه‌ای دیگر طراحی نموده تا با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را به دست آوردند.
دشمنان اسلام می‌خواهند با تهی کردن جامعه اسلامی از تعالیم دینی و بی‌تأثیر جلوه دادن الگوهای دینی در عرصه اجتماعی، تربیتی، و غیره راه سیطره خود را هموار نمایند.
با توجه به اوضاع کنونی، جای تأسف است که برخی از صاحبان قلم، ناآگاهانه و گاه آگاهانه و مغرضانه به جای آگاهی، وحدت و تبیین ارزش‌های متعالی اسلامی، دست به نشر اتهامات، افتراعات مطالب خلاف واقع می‌زنند و با این اندیشه، تفکر و عمل خود بذر نفاق و تفرقه را در جامعه اسلامی کاشته و سبب گسترش دشمنی در میان مسلمانان می‌گردد.
در حقیقت این گونه تفکر و اندیشه و رفتار، حرکت در مسیر دشمنان اسلام و پاسخ مثبت به خواسته‌های آنان است.
متهم کردن و نسبت دادن تهمت‌های ناروا به مکتب اصیل تشیع یکی از خواسته‌های دشمنان اسلام است.
اهمیت این مسأله زمانی آشکار می‌شود که انسان با اهل سنت ارتباط زیادی داشته باشد و در جستجوی بررسی انگیزه و عوامل اختلاف بین شیعه و اهل سنت باشد.
انسان متوجه می‌شود که عمده‌ترین و اساسی‌ترین ریشه اختلافات بین شیعه و اهل سنت، نشر این گونه تهمت‌ها، افتراعات مطالب کذب همانند جنایت‌کار و مشرک معرفی کردن شیعه است که از طرف برخی از مغرضین متعصب، بی‌خرد و متحجر، نشر می‌شود.
واژه افترا بیش از 60بار در قرآن به کار رفته است و این افزون بر واژگانی دیگر است که این مفهوم را به شکلی دیگر منتقل می‌کند.
از این واژگان می‌توان به بهتان، رمی و تقول و مانند آن اشاره کرد.
از نظر قرآن کریم، افترا به عنوان خصلت اخلاقی مذموم و از نظر اجتماعی نابهنجاری رفتاری تلقی می‌شود و خداوند در قرآن آن را گناه عظیم «سوره نسا آیه 48 و سوره نور آیه 15» ظلم و زور«فرقان آیه 4» می‌داند.
مرتکبان آن از نظر قرآن مردمانی گناهکار و زیانکار « سوره اعراف آیه 53» و فاسق« سوره نور آیه 4» و ستمگر« سوره آل عمران آیه 94» و حتی ظالم‌ترین افراد « سوره انعام آیه 21 و 93و 144» شمرده شده‌اند.
از انسان‌ها خواسته شده است تا از آن پرهیز کنند« سوره طه آیه 61» تا از لعن و نفرین خداوند« سوره هود آیه 18 و سوره توبه آیه 30» در امان بمانند.
افتراعات در همه شئون اعم از فقهی، تاریخی، کلامی، و رجالی وجود دارد.
نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها گاهی از روی عمد و آگاهی، برای ایجاد تفرقه دست به نشر این‌گونه افتراعات می‌زنند.
مطالبی را به دروغ می‌نویسند و نشر می‌کنند، برخی آرای فرقه‌های خاصی را که در مسیر تاریخ بوده و اکنون نام و نشان از آن‌ها نیست، را جمع‌آوری کرده و آن را به شیعیان نسبت می‌دهد و به گونه‌ای مطرح می‌کند که شیعیان دارای چنین عقیده‌ای بوده و هستند.
دسته دیگری دنبال مسائل شاذ هستند، اگر عالمی در کتابی مطلبی را مطرح کرده که اکثر علما مخالف آن بوده آن را به حساب همه شیعیان گذاشته و میگویند شیعیان چنین عقیده‌ای دارند و آن را به عنوان دلیل انحراف یا حداقل ضعف مکتب تشیع قلمداد می‌کنند.
از جمله کسانی که این‌گونه افتراعات و تهمت‌های ناروا را بسیار نسبت به شیعه داده ابن‌تیمیه است، وی کتابی دارد به نام« منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه القدریه» در فصل اول و دوم این کتاب تلاش دارد که شیعیان را شبیه به یهودیان و مسیحیان معرفی کند و می‌نویسد « و لهذا کان بینهم و بین الیهود من المشابهة فی الخبث و اتباع الهوی و غیر ذلک من اخلاق الیهود و بینهم و بین النصاری من المشابهة فی الغلو والجهل و غیر ذلک من اخلاق النصاری» از این جهت بین شیعه و یهود مشابهتی در خباثت و متابعت کردن هوای و غیر این‌ها بوده است، شباهت با نصارا در غلو بوده که نصارا مسیح را پسر خدا دانستند و شیعیان، علی را خدا می‌دانند.
ولی قبل از او و بعد از او نیز افراد زیادی بودند که به شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) تهمت‌های زیادی زدند که از باب نمونه مقداری از آن‌ها را بیان کردیم امیدواریم مغرضین رسوا گردند و افرادی که سوء نیتی ندارند از این مطالب عبرت بگیرند و دیگر هرگز به شایعات بدون تحقیق اعتماد نکنند تا وحدت مسلمین خدشه دار نگردد و عزت و عظمت مسلمین متزلزل نگردد.
شایان ذکر است پایان نامه افتراعات فقهی علیه شیعه پژوهش محمد بلاغی و با راهنمایی حجت‌الاسلام حسن ضیا توحیدی و با مشاوره حجت‌الاسلام محمدرضا ضمیری برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فقه و معارف اسلامی با گرایش اصول و فقه مقارن مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی نوشته شده است و در سال 1389دفاع شده است.
علاقه‌مندان به مطالعه این پایان‌نامه می‌توانند به کتابخانه جامع در «مجتمع آموزشی امین جامعة المصطفی العالمیه» مراجعه کنند./905/پ201/ن
ارسال نظرات