۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۵۰۱۰۴
30 آذر در مشهد؛

دومین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گفت: دومین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه در ایران، 30 آذر با حضور علمای مشهد، نماینده صلیب سرخ در ایران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.
دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي

 حجت‌الاسلام محمد خامه‌گر، مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: دومین همایش اسلام و حقوق بشردوستانه در ایران با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه برگزار می‌شود.

 

وی هدف اصلی این همایش را تبیین جایگاه حقوق بشردوستانه در فقه و حقوق اسلامی دانست و گفت: هدف حقوق بشردوستانه، بررسی و حمایت از حقوق افرادی است که برای مددرسانی و مداوای مجروحین و اسیران جنگی حضور دارند، یعنی همه کسانی که در جنگ شرکت نکرده یا جنگ را ترک کرده‌اند و منازعات بین دولت‌ها باعث می‌شود حقوق آنان سلب شده و به آنان ظلم شود.

 

وی توضیح داد: معمولا در جنگ‌ها حدودی رعایت نمی‌شود و پیگیری بحث حقوق بشردوستانه و تبدیل شدن آن به الزام بین‌المللی ضروری است که توسط غرب انجام می‌شود و هدف این همایش نیز بررسی دیدگاه‌های اسلام در این زمینه است.

 

حجت‌الاسلام خامه‌گر به اهداف دیگر اشاره کرد و گفت: نهادینه سازی این مسأله با جلب توجه افکار عمومی و نشان دادن این‌که این مسأله از غرب شروع نشده و در آیات و روایات اسلامی بحث‌های مفصلی درباره آن وجود دارد نیز از دیگر اهداف است.

 

وی افزود: بر خلاف تبلیغاتی که علیه اسلام به عنوان دین همراه با خشونت می‌شود، مسأله حقوق بشر در اسناد اسلامی از گذشته بوده است، همچنانکه آیه شریفه می‌فرماید: «وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ»، همچنین روایات مفصلی در مورد حقوق اسیر و مجروح در اسناد اسلامی موجود است ولی غرب برای آن سازمان بین‌المللی درست کرده و آن را پیگیری کرده است.

 

وی به اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این همایش جلسات متعددی با حضور هلال احمر، مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران برگزار شد که بخشی از کارهای علمی همایش و کارهای اجرایی آن به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سپرده شد.

 

مدیر کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، محورهای همایش را سه محور اصلی با عناوین آموزه‌های عرفانی و حقوق بشردوستانه، حقوق بشردوستانه از دیدگاه اسلام و مراقبت‌های درمانی در معرض خطر عنوان کرد و گفت: فراخوان مقاله همایش در این سه محور انجام شد و مقالات رسیده پس از بررسی، ویرایش و آماده شده است که همزمان با برگزاری همایش به چاپ خواهد رسید.

 

وی با اشاره به این‌که دیدارهایی با علمای مشهد در این زمینه انجام شده است، گفت: این همایش از ساعت 8:30  سی ام آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پییر ریتر، نماینده صلیب سرخ جهانی در ایران و نیز محمدی عراقی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال احمر، آغاز شده و با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با موضوع حقوق بشردوستانه از دیدگاه قرآن ادامه می‌یابد.

 

وی افزود: در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با موضوع مبانی فلسفی حقوق بشردوستانه، صلاح‌الدین از پاکستان با موضوع درآمدی بر حقوق بشر بین‌الملل بشردوستانه و دکتر رضا سعیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موضوع مراقبت‌های درمانی در معرض خطر، سخنرانی می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام خامه‌گر ادامه داد: همچنین از ساعت 12 تا 14 نیز سخنرانی دکتر عظیمی شوشتری با موضوع جستاری کلی در مقررات بشردوستانه در فقه اسلامی، دکتر میرمحمدی با موضوع حمایت از اشخاص و اموال پزشکی در مخاصمات مسلحانه، دکتر باغستانی با موضوع سیاست‌های بشردوستانه صلاح‌الدین در جنگ‌های صلیبی، دکتر جلالی با موضوع ریشه‌های جنگ و انسان‌دوستی در عرفان مولانا و حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با موضوع ممنوعیت فقهی تعرض به امدادگران، برنامه‌های همایش خواهد بود.

 

گفتنی است، مخاطب این همایش عموم فرهیختگان، طلاب و دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه هستند که در پایان نیز بیانیه همایش قرائت شده و از مقالات برتر تقدیر به عمل می‌آید./932/ت302/ب

ارسال نظرات