۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۶۶۸۱
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:

اختلافات مسؤولان جامعه را فلج می‌کند/ سبک زندگی غربی پذیرفتن ولایت غرب است

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: اگر قرار باشد بعضی از مسؤولان با یکدیگر ستیزه گری کنند این حرکت سستی به همراه دارد و جامعه را فلج کرده و از قدرت آن گرفته می شود و سود این مسأله را دشمن و ضرر آن را ملت ایران می برد.
حجت الاسلام و المسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران، عصر روز گذشته در همایش بین المللی ولایت در اهواز با بیان این که پنج معنا برای ولی در برخی منابع وجود دارد ابراز داشت: یک معنای ولی فرزند، یاور، خویشاوندی، رب، خدا و ناصح است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی، با بیان این که بزرگان شیعی در آثار خود به معنای ولایت پرداخته، اظهار داشت: دو نوع ولایت وجود دارد یکی ولایت ایجابی و دیگری ولایت سلبی است، که هر دو باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در ادامه تصریح کرد: بحث ها همواره متمرکز بر ولایت ایجابی است در حالی که امروز توجه چندانی به آن نمی شود.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم ابراز داشت: در این کتاب آسمانی آمده است که ولایت عده ای شیطانی و ولایت عده ای دیگر الهی است و به یقین یک مسلمان نباید زیر بار ولایت شیطانی رود.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که در قرآن آمده است «ای مسلمانان، یهود و نصاری را اولیا خود قرار ندهید» تأکید کرد: در برهه کنونی دنیای اسلام از این آسیب به شدت رنج می برد و بسیاری از کشورهای اسلامی ولایت صهیونیست ها و استعمارگران را پذیرفته اند.

سخن ارتباط با آمریکا بیانگر پذیرش استعمار صهیونیست و نفی قدرت اسلام است

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران سخن از ارتباط با آمریکا و ایجاد رابطه با این کشور از سوی برخی ها را نشان از پذیرش استعمارگری صهیونیست و نفی اقتدار اسلام و فلسطین دانست و تأکید کرد: تعجب می کنم، کسی خود را مسلمان بداند ولی دشمنی صهیونیست ها را نپذیرد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در ادامه سخنان خود به تشریح ولایت ایجابی پرداخت و اظهار داشت: شهید مطهری ولایت ایجابی را بر دو قسم عام و خاص تقسیم کرده و قسمت عام را دوستی و محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر دانسته است.

وی تصریح کرد: ولایت ایجابی عام به این معنا نیست که مؤمنان با یکدیگر اختلاف نداشته باشند، اما نباید این اختلافات نباید به سمتی سوق یابد که جامعه را به سستی و به نفی قدرت بکشاند.

این نویسنده حوزوی پیش بردن امور با نزاع و اختلافات را شایسته انسان مؤمن ندانست و گفت: اگر قرار باشد بعضی از مسؤولان با یکدیگر ستیزه گری کنند این حرکت سستی به همراه دارد و جامعه را فلج کرده و از قدرت آن گرفته می شود و سود این مسأله را دشمن و ضرر آن را ملت ایران می برد.

رییس انجمن حکمت و فلسفه تصریح کرد: کسی نمی تواند ادعا کند که ولایت امیر مؤمنان را قبول دارم اما ولایت ایجابی عمومی، که محبت به مؤمنان است را قبول نداشته باشم.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به تشریح ولایت ایجابی خاص پرداخت افزود: این ولایت، ولایت ائمه نسبت به جامعه است که گستره وسیعی را دارا است و بر چهار محور تکوینی، تشریعی، سیاسی و اجتماعی و معنوی است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی ولایت تکوینی قدرتی است که ائمه دارند و  بر آن اساس کرامتی از خود نشان می دهند و در این میان وهابیت در مقابل این مسأله ایستادگی می کند و همواره در تلاش جهت انکار این مسأله هستند.

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: ولایت تشریعی بدین معنا است که رسول اکرم(ص) حقایق عینی را در اختیار ائمه اطهار(ع) قرار داده و آن بزرگواران به ترتیب آنها را در اختیار مردم قرار می دهند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تصریح کرد: عده ای از برادران اهل سنت مخالف ولایت تشریعی هستند و این ولایت را برای صحابه با عنوان «عدالت صحابه» می دانند.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی با اشاره به ولایت سیاسی، اجتماعی ابراز داشت: این ولایت به معنای فعالیت و حضور امام معصوم در فعالیت های سیاسی و اجتماعی و تصرف در امور عمومی جامعه است که در عصر غیبت این مأموریت به فقهای جامع الشرایط منتقل می شود.

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که گفته می شود ولایت مطلقه فقیه به معنای مطلق عمومی و همه مسائل است.

وی با بیان این که برخی از اهل تسنن معتقدند که نص مبنی بر ولایت سیاسی پس از پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد، ابراز داشت: شیعیان در این زمینه دلایل بسیاری را مطرح کرده اند و این عقیده آنان سبب پیدایش سکولاریزاسیون در جامعه اسلامی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ابراز داشت: در سکولاریزاسیون، ولایت تشریعی اهل بیت به حاشیه رانده شد و سبب روی آوردن مردم به عرف جامعه شد.

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: گروه دومی که ولایت سیاسی اجتماعی را انکار می کنند روشنفکرانی هستند که ادعای تشیع نیز می کنند و اگر کسی از آنان تبعیت کند به این معنا است که بخشی از اسلام را پذیرفته و بخشی دیگر را رد کرده است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی به تشریح ولایت معنوی پرداخت و خاطرنشان کرد: ولایت معنوی بدین معنا است که اگر کسی می خواهد افزون بر دانستن احکام شریعت اسرار آن را نیز بداند، تنها راه آن بهره گیری از ولایت مقصور است.

کشف منابع عرفانی حاصل از ریاضت، شیطانی و فاقد ارزش است

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه خاطر نشان کرد: اگر کسی مدعی شود که بر اثر ریاضت منابع عرفانی را کشف کرده، این مطلب از او قابل قبول نیست؛ چرا که کشفیات او شیطانی و فاقد ارزش است.

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان این که در برهه کنونی گرفتار عرفان کاذب شده ایم، ابراز داشت: ورود چنین جریان‌هایی در کشور سبب جدایی طریقت از حقیقت و یا بدعت در شریعت می شود.

نفی ولایت صهیونیست و آمریکا نفی ولایت سیاسی، علمی و فرهنگی آنها است

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی با تأکید بر گستردگی مسأله ولایت ابراز داشت: ولایت وسیع و دارای جنبه سلبی به معنای نفی ولایت صهیونیست و آمریکایی ها در این زمان است و این نفی نه تنها نفی ولایت سیاسی آنها بلکه ولایت علمی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.

وی با بیان این که جامعه اسلامی باید رشد علمی و فرهنگی داشته باشد اظهار داشت: داشتن سبک زندگی غربی به معنای پذیرفتن ولایت غرب است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در پایان سخنان خود بیان داشت: امروزه خطر استعمار علمی و فرهنگی بیشتر از استعمار سیاسی است؛ چرا که در استعمار سیاسی وضعیت مشخص است اما در استعمار فرهنگی، گرچه دشمن وارد کشور نشده است اما آثار باطنی او را می بینیم./9464/پ201/س

ارسال نظرات