موضوعات پژوهشی جدید در ذهن طلاب ایجاد شود
حجتالاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به ویژگیهای یک استاد خوب در حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: استاد خوب باید بر درس و بحث خود مسلط، صاحب اخلاق حسنه و رفتار کنترل شده باشد.
وی تصریح کرد: استاد باید در مباحث درسی خود به دنبال بازگشایی پرونده علمی باشد، خلاف آنچه که در دادگاهها وجود دارد و دادگاه موفق را دادگاهی مینامند که پروندهها را مختومه اعلام کند؛ یک استاد باید مباحث علمی خود را برای طلبه بازگشایی کند تا به صورت درست و دقیق برای دانش پژوه روشن شود.
این برگزیده بیستمین جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایرانی تاکید کرد: البته طلاب هم باید در تحقیق و مباحث علمی خود بسیار تلاش کنند و بکوشند افزون بر فراگیری دروس در پای کلاس استاد، قبل و پس از درس نیز مباحث تحقیقی خود را دنبال کنند.
وی انجام برخی تحقیقات علمی را برای طلبه و استاد ضروری برشمرد و ادامه داد: استاد موضوعاتی را در ذهن محصل خلق کند که بتواند با آن موضوعات تحقیقات جدیدی را در ذهن طلبه ایجاد کند و استاد باید همیشه پیشگام طلبه در موضوعات تحقیقاتی باشد.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با انتقاد از کم کاری برخی استادان حوزه در تدریس و تفهیم مطلب به طلاب گفت: متاسفانه گاهی دیده میشود برخی استادان در مباحث درسی و تحصیلی تنها یک مبحث جلوتر از محصل هستند که این مناسب یک استاد حوزوی نیست، استاد باید به تمامی جوانب مبحث علمی خود تسلط پیدا کند.
لازم به ذکر است،حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست که نقش محقق محوری حوزه تمحض فلسفه فقه در گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را بر عهده دارد از اساتید مبرز دروس عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق و رییس کرسی فقه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
کتاب فقه و مصلحت، اثر حجتالاسلام والمسلمین علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، در بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر برگزیده شاخه فقه و اصول معرفی شد.
گفتنی است، حجتالاسلام والمسملین علیدوست از درس حضرات آیات مکارم شیرازى، فاضل لنکرانى، جواد تبریزی، وحید خراسانى و سبحانى بهره علمی گرفته است، همچنین فلسفه را با شرح منظومه سبزوارى خدمت آیتالله گرامى و سپس آیتالله انصارى شیرازى و اسفار را نزد علمائى چون آیتالله مصباح یزدى، جوادى آملى، حسن زاده آملى، انصارى شیرازى و محمدى گیلانى و نکونام تلمذ کرده است./917/
ت302/ن