۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۶۷۸
معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی:

مباحث فرهنگ دینی به فرهنگ عمومی تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه موارد زیادی در فرهنگ دینی وجود دارد که می‌تواند به فرهنگ عمومی تبدیل شود، خواستار فعالیت روحانیت و رسانه‌ها در این حوزه شد.
حجت الاسلام روحاني نژاد معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي كشور

 

به‌گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ اصیل اسلامی با فرهنگ عمومی کشور ما عجین شده است، گفت: مردم کشور ما فرهنگ اسلامی و دینی را جزو اولویت خود قرار داده و هر جایی که با فرهنگ عمومی تطبیق نمی‌کرد، در آنجا فرهنگ عمومی را کنار گذاشتند و فرهنگ اصیل دینی و اسلامی را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه فرهنگ اصیل اسلامی در باورهای مردم عمق دارد و در طول تاریخ کشورمان اسلام همیشه خود را نشان داده است. شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی به بررسی این مسئله پرداخته است.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم به صرف دیدن و احساس کردن این مسئله که بین فرهنگ عمومی و فرهنگ اصیل اسلامی فاصله‌ای به وجود آمده است، چنین قضاوتی داشته باشیم، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر بحث بدحجابی و یا تظاهر به روزه‌خواری را یک نمونه بارز فاصله بین فرهنگ اسلامی و فرهنگ عمومی بدانیم باید گفت که در زمان همیشه بدحجابی، بی‌حجابی و تظاهر به روزه خواری بوده است، اما باید دید غلبه عمومی مردم چگونه است.

وی افزود: اکثریت خانواده‌های ایرانی مقید به رعایت حجاب هستند و حجاب را به عنوان یک واجب شرعی باور دارند؛ این افراد کسانی نیستند که وقت خود را در خیابان‌ها و کوچه‌ها سپری کنند و حضور زیادی در جامعه ندارد. ولی تعدادی از افراد هستند که مدام به دنبال خیابان گردی و تردد در اجتماع هستند که نمود خارجی زیادی در جامعه پیدا می‌کند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به حضور گسترده بانوان در مراسم شب‌های قدر و مراسم مذهبی، عنوان کرد: در مناسبت‌های دینی و مذهبی بخشی از بانوان ما شرکت می‌کنند و وقتی مراسم تمام می‌شود شهر از جلوه زیبای حجاب این بانوان پر می‌شود و تکثر حضور این بانوان در جامعه نمود پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: هر کجا فرصتی به وجود آمده است که ارزش‌های دینی به خوبی مطرح شود، اقبال عمومی را شاهد بودیم، مثلاً قرائت دعای عرفه امام حسین(ع) در روز عرفه به فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه معتقد نیست که بین فرهنگ عمومی و فرهنگ اصیل اسلامی فاصله‌ای به وجود آمده است، اظهار داشت: کسانی که کار منفی انجام می‌دهند در یک جامعه که اکثریت جامعه کار مثبت انجام می‌دهند نمود بیشتری پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در ریشه‌یابی دلایل رفتارهای خلاف دینی در جامعه گفت: هسته‌های فرهنگی باید در این زمیه بیش از گذشته کار کنند و اگر احساس می‌کنند فاصله‌ای در حال به وجود آمدن است، قبل از آنکه شکاف عمیق‌تر شود باید برای از بین بردن آن تلاش کنند. دستگاه‌هایی هم که وظیفه برخورد دارند باید برخوردهای قانونی خود را انجام دهند تا مثلاً کسی جزأت تظاهر به روزه‌خواری را نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان و اولیای امور در این زمینه باید هوشمندانه عمل کنند تا مشکلی به وجود نیاید، به تبدیل شدن برخی از اعمال دینی به فرهنگ عمومی اشاره و اظهار کرد: طبیعی است که انجام برخی از اعمال عبادی و مناسک دینی می‌تواند تبدیل به فرهنگ عمومی شود و فرهنگ عمومی جامعه ما را از فرهنگ اسلامی تفکیک شده نیست. مثلاً اقبال و استقبال از عمره نشان می‌دهد که فرهنگ دینی جایگاه خود را در بین آحاد مردم ایجاد کرده است و این اقبال و استقبال ارزشمند است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: یا وقتی بحث اعتکاف پیش می‌آید مردم و جوانان استقبال می‌کنند و این به فرهنگ عمومی تبدیل شده‌ است. زیارت امامزادگان، امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نیز به فرهنگ عمومی تبدیل شده است، به نحوی که مردم سعی می‌کنند در سال حداقل یک بار به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

وی با اشاره به اینکه هر کجا فرصتی به وجود آمده است که ارزش‌های دینی به خوبی مطرح شود، اقبال عمومی را شاهد بودیم، گفت: مثلاً قرائت دعای عرفه امام حسین(ع) در روز عرفه به فرهنگ عمومی تبدیل شده است. هر کجا چنین فرصتی به وسیله شبکه تبلیغی یعنی روحانیت و رسانه‌ها به خوبی تبیین شده است عامه مردم از آن استقبال کرده و به عمومیت تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد: در فرهنگ دینی ما بسیاری از مسائل وجود دارد که باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود. آنچه که مهم است، این است که روحانیت امروز معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برای مردم بیشتر مطرح کنند، به بحث اخلاقیات عمومی بیشتر بپردازند، اوصاف پسندیده را ترویج و تبلیغ کنند و از اوصاف پست و دون مانند غیبت، درغ، حسد و کبر و .... مردم را بر حذر بدارند. که این کار سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برخی از مسائل دینی مثلاً قرائت زیارت جامعه کبیره در سالروز شهادت امام هادی(ع) به فرهنگ عمومی تبدیل شود./9192/د103/ن

ارسال نظرات