داشتن سنخیت معنوی شرط شفاعت اهل بیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی در برنامه امروز سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش میشود ارتباط با نوریان یا ناریان در آخرت را منوط به ارتباط انسان با آنها در دنیا دانست و افزود: در روایت داریم که ائمه حق یا باطل پیروانشان را به بهشت یا جهنم وارد می کنند.
وی ادامه داد: در جلد هشت بحار الانوار در حدیثی از امام صادق(ع) آمد است: از طرف خداوند ندا دهنده ای ندا می دهد : آیا این از عدالت پروردگار نیست که هر کس در دنیا پیرو او بودی در آخرت با همان محشور می شوی. به طور کلی این یک اصل قرآنی است که روز قیامت روزی است که هر کس با امامش محشور می شود. این اصل و اساس شفاعت است، در عالم آخرت که اعمال ما تجسم پیدا می کند، ارتباطات ما نیز تجسم پیدا می کند.
وی در ادامه گفت: در آیات و روایات عنوانی داریم به نام «الحاق و پیوند» که ماهیت آن شفاعت است مثلا در آیه 21 سوره طور خداوند می فرماید: کسانى که ایمان آورده و فرزندانشان در ایمان از آنان پیروى کرده اند، فرزندانشان را هر چند ایمانشان کمتر باشد، در درجات بهشت به آنان ملحق مى کنیم تا مایه سرورشان گردد و هرگز از پاداش پدران نمى کاهیم، زیرا هر کسى در گروِ کارى است که انجام داده است؛ پس باید پاداش آن را دریافت کند و چیزى از آن کاسته نشود.
این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: در این جا سوالی مطرح است که چرا با اینکه فرزندان نسبت به پدران در عمل در درجه پایین تری قرار دارند فرزندان را به پدران ملحق می کنند ، آیا این ظلم نیست؟ در جواب این سوال باید گفت در این الحاق و پیوند صلاحیتی در فرزندان ایجاد می شود تا بتواند به پدر ملحق شوند.
وی ادامه داد: هر گناه در روح انسان تاثیر می گذارد و به تبع آن روی شخصیت فرد نیز اثرگذار است. امام باقر (ع) می فرماید: انسان وقتی به دنیا می آید لوح دلش سفید است هر گناه نقطه سیاهی روی سفیدی لوح ایجاد می کند، اگر توبه کند آن نقطه سیاه پاک می شود والا هر گناهی نقطه ای است بر روح و جان فرد و اگر لوح روح انسان کاملا سیاه شود به تعبیر قرآن بر او مهر می خورد و دیگر هدایت شدنی نیست.
حجت الاسلام عالی ادامه داد: خداوند از سر لطف، اسباب پاک کردن گناهان از صفحه دل را در دنیا و آخرت قرار داده است. اسباب زدودن گناهان در دنیا مثل توبه که علاوه بر از بین بردن گناه، سیئه را به حسنه مبدل می سازد. اسباب تطهیر از گناه در اخرت مثل، شفاعت و ملحق شدن به امامان و پاکان است که باعث از بین رفتن گناه می شود. البته در صورتی که فرد صلاحیت شفاعت شدن را داشته باشد یعنی در حیطه معنویت آنها قرار بگیرد.
وی افزود: پس در مساله الحاق، فرد باید شایستگی کسب کند تا عین حسناتی که برای پدران معنوی او نوشته شده برای او هم نوشته شود و این پاک شدن به واسطه الحاق به آنهاست. ایه 21 سوره طور بشارتی است برای مومنین تا همین که ایمان داشته باشد اثری دارد که باعث الحاق او به پدران معنویش می شود.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هر میزان محبت و پیروی و سنخیت بیشتری با ائمه حق داشته باشیم به همان میزان رتبه هم نشینی با آنها در عالم آخرت برای ما بیشتر خواهد بود ولی در هر حال این همنشینی شامل همه مؤمنین خواهد شد ولی در میزا ن هم نشینی تفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به این که کسی که اصرار به گناه داشته باشد و توبه نکند از ولایت حق خارج می شود و شفعاء او خصماء او می شوند، افزود: شفاعت مخصوص قیامت نیست در برزخ و این دنیا هم شفاعت وجود دارد زیرا در هیچ عالمی دست ائمه و اهل بیت(ع) بسته نیست. پس همراهی و تبعیت از ائمه در هر عالمی راه گشاست.
حجت الاسلام عالی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: محبت اهل بیت در 7 جا به کمک فرد می آید، هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخیز، هنگام گرفتن نامه اعمال، وقت حساب، کنار میزان و سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط . بنابراین دوستی اهل بیت(ع) در همه جا به کمک انسان می آید مگر جایی که رحمت خدا قطع شود که این مظاهر رحمت خدا رحمتشان قطع گردد.
وی بیان داشت: شفاعت اصلی اهل بیت(ع) در قیامت است و در باقی عوالم توجه ایشان، کرامت و عنایت است، اصل شفاعت در قیامت است که انسان محتاج ترین وقت به دستگیری است.
حجت الاسلام عالی در پایان صحبت های خود گفت: دو نکته در ماه رمضان قابل توجه است: اول اینکه سعیتان بر این نباشد که چه بکنید بلکه سعی تان بر این باشد که چه نکنید. روایت است که حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) سوال کرد: یا رسول الله افضل اعمال چیست؟ پیامبر فرمودند: افضل اعمال این است که کارهایی را که نباید بکنید، نکنید. دیگر اینکه با قرآن و اهل بیت(ع) سنخیت پیدا کنید، از تلاوت قرآن به تفسیر قرآن رو بیاورید. ائمه ما هم می خواستند که ما را به امام زمان توجه دهند ، یک سوم دعای افتتاح در مورد امام زمان(عج) است، یا دعای بعد از نماز، (اللهم ادخل علی اهل القبور السرور) یعنی ظهور امام زمان، با وجود امام زمان پیوند برقرار کنید که همه اینها آماده سازی برای عصر ظهوراست./916/پ202/ع