عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:
امام زمان محور و علت غایی جهان هستی است
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام محور و علت غائی هستی است، گفت: اگر وجود امام(ع) نباشد نه تنها هستی ادامه پیدا نمی کند، بلکه زمین با اهل آن فرو می رود و نابود میشود.
حجتالاسلام مصطفی اسکندری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه امام زمان(عج) دردوران غیبت، حاضر است و این مردم هستند که آن حضرت را نمیشناسند، گفت: سرّ اصلی زمینه زندگی برای همه انسانها که امروزه آماده و فراهم است وجود مبارک امام زمان(عج) است.
وی با اشاره به اینکه امام عصر(عج) واسطه فیض بین خداوند و مخلوقات است، افزود: با اینکه حضرت برای عموم مردم قابل شناخت نیست اما واسطه در رساندن پیامهای خداوند به مردم و راهنمایی آنها برای رسیدن به کمال است، از این رو در زیارت جامعه هم آمده؛ که خداوند بواسطه امام(ع) گشایش ایجاد میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام امام زمان(عج) را ناظر بر اعمال انسانها دانست و اظهار داشت: یکی از گواهان انسانها در قیامت بنا بر اعتقاداتی که ما شیعیان داریم ائمه اطهار(ع) و پیامبران هستند و فرقی نمیکند امام(ع) حاضر باشد یا غایب، امام در همه حال ناظر بر اعمال امت است.
حجتالاسلام اسکندری با بیان اینکه امام زمان(عج) مثل خورشید پشت ابر است، خاطرنشان کرد: در روایات داریم که وجه بهره بردن از امام غایب مثل بهرهای است که مردم از خورشید پشت ابر میبرند، درست است که نور اصلی آن آشکار نیست ولی نورافشانی میکند و مردم از نور آن استفاده می کنند.
وی وجود امام زمان(عج)، هر چند در پس پرده غیبت را، موجب بهرهمندی و امیدواری بشر دانست و گفت: انسانها به حساب اینکه رهبری دارند خود را آماده میکنند و آینده برای آنها روشنبخش تر و امیدوار کنندهتر میشود و همبن امر موجب پایداری مکتب و حفظ ایمان و اعتقاد مردم است.
استاد حوزه علمیه قم علت غیبت امام مهدی(عج) را عدم وجود لیاقت و بهرهوری مردم از امام(ع) عنوان کرد و افزود: مشیت خداوند بر این امر واقع شد که امام آخرین را پنهان کند و ظهورش را وقتی قرار دهد که مردم لیاقت بهره گیری و آمادگی وجود حضرت حجت(عج) را پیدا کرده باشند و تا زمانی که این امر محقق نشود غیبت ادامه خواهد داشت.
حجتالاسلام اسکندری به روایتی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر اینکه، زمین هیچگاه از وجود حجت خداوند خالی نیست حال این حجت آشکار باشد یا پنهان و پوشیده به گونهای که مردم ایشان را نبینند،اشاره کرد و ابراز داشت: همین که پیامبراکرم(ص) صفت پوشیده و مخفی بودن را برای امام به کار میبرد این خود زمینهسازی برای غیبت است که حجتی خواهد آمد که از نظرها پنهان خواهد بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در ادامه افزود: امام علی(ع) در روایتی میفرماید؛ بدانید که زمین هیچوقت از حجت خدا محروم نمیماند، حال یا خداوند او را در بین مردم قرا میدهد که ببینند، و یا مردم را به دلیل ظلم و ستمی که می شود از دیدن امام محروم میکند امام اینگونه نیست که امام نباشد، و این روایت هم برای غیبت زمینه سازی میکند.
وی با اشاره به اینکه در روایات، غیبت تقدیر الهی شمرده شده و به سختیهایی که برای مردم در این دوران پیش میآید اشاره شده است، خاطرنشان کرد: موارد بسیاری در مورد غیبت و مشکلات و سختیهای زمان غیبت در روایات آمده است که همه اشاره به این دارد که از ابتدا برای غیبت یک آماده سازی وجود داشته است.
حجتالاسلام اسکندری در مورد این روایت که هر پرچمی قبل از قیام امام زمان برداشته شود و حکومتی را تشکیل دهد، طاغوت است، اظهار داشت: منظور از این روایت حکومتی است که داعیه مهدویت دارد و در بسیای موارد بسیار تندرو عمل میکند و به این معنا نیست که همه حکومتها را شامل شود چون حرکتی مثل حرکت امامخمینی(ره) و تشکیل حکومت اسلامی که زمینهساز حضور امام زمان(عج) است نه تنها طاغوت نیست بلکه ضد طاغوت است و حکومتی است که در راستای تحقق مهدویت و انتظار قدم برداشته است.
استاد حوزه علمیه قم حکومتهای داعیه دار مهدویت را مصداق بارز طاغوت برشمرد و افزود: حکومتهایی که در صدد تخریب وجهه مهدویت هستند و خود را مهدوی مینامند و قیام خود را منصوب به امام زمان(عج) میدانند در زمره طاغوتیان هستند و مقابله با اینها واجب و نوعی وظیفه است و حکومت جمهوری اسلامی هم برای اصلاح این موارد تشکیل شده و برای قیام امامزمان(عج) و ظهور آن حضرت زمینهسازی میکند و در هیچ مورد ادعای مهدویت نکرده است. /907/ت302/ن
ارسال نظرات