۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۷۰۷۴
با معرفی نفرات برتر؛

سومین سوگواره فیلم و عکس لحظه‌های عاشورایی به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ برگزیدگان سومین سوگواره سراسری فیلم و عکس «لحظه های عاشورایی» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در مشهد معرفی شدند.
سوگواره لحظه هاي عاشورايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین پایانی سومین فراخوان سراسری فیلم و عکس «لحظه های عاشورایی» شب گذشته با حضور شخصیت ها و هنرمندان برجسته کشوری در تالار نور مشهد برگزار شد.

مسعود زارعیان، دبیر سوگواره در این مراسم اظهار داشت: باید به خاطر داشت که جامعه ما به تفکر عاشورایی و انقلابی نیاز دارد و جای جای تاریخ شیعه وبه ویژه انقلاب اسلامی ایران ومنطقه، گواهی روشن بر برکات این قیام تاریخ ساز است.

وی تأکید کرد: درد امروز سینمای عاشورایی، در کنار شعارزدگی و بلندپروازی و ساخت کارهای سفارشی وگاه کم محتوا، بی انسجامی متولیان هنر عاشورایی نیز هست چرا که نمی توان بدون پشتیبانی فکری ومادی مسوولان ونهادها، تغییری در رویکرد آثار و افزایش حجم تولیدات را شاهد بود.

مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هر هنرمند متعهدی که در عرصه ثبت و ضبط تصویر دنیای فانی، هنری خلق می کند، به دنبال این حقیقت است که در پس لنز خود به گوشه ای از معانی نهفته در این عالم برسد ومخاطب خود را سهیم در معنا ومعنویت کند.

وی ادامه داد: در این میان، برای روح تشنه انسان معاصر که سیراب از شورابه های شهوت و گرفتار سراب چشمه های آلوده به انانیت است، هیچ جان افزایی گواراتر از عطشی که حضرت اباعبدالله به دل عاشقانش ارزانی داشت، نیست.

زارعیان تصریح کرد: بر اصحاب اخرالزمانی امام حسین(ع) پوشیده نیست که هر معنا از حماسه وهر واژه از گل واژگان حیات عزتمند و جهاد پرافتخار او، آیینه ای از زندگی حقیقی و راه و رسم بندگی بشریت تا به ابد است
عاشورای حسینی، تجلی صفات معبود بی همتاست که هدف از آفرینش را ابتلا و امتحان خواند.

وی گفت: سوگواره لحظه های عاشورایی، سپاسگزار حضور هنرمندان متعهد و فهیمی است که هنر خود را در قاب زیبای قیام عاشورا و عظمت فرهنگ حسینی به تصویر کشیده و موجب شور و رونق مجلس یاد حسین(ع) شدند که نه برآمده از شعارهای ساختگی و سفارشی بلکه به خاطر جوشش معنا از روشنای ضمیر هنرمندان در حال و هوای سوگواره جاری شد.

دبیر سومین فراخوان سراسری فیلم و عکس «لحظه های عاشورایی» یاداور شد: در مجموع، 5140 اثر در بخش های عکس و فیلم(مستند، داستانی و انیمیشن) و فیلمنامه به دبیرخانه سوگواره ارسال شد که از این میان، 4910 عکس از 505 عکاس، 195 فیلم توسط 163 فیلمساز و 35 فیلمنامه توسط 32 فیلمنامه نویس بوده است.

دبیر سومین فراخوان سراسری فیلم و عکس «لحظه های عاشورایی» ابراز امیدواری کرد: این برنامه بتواند میزبان خوبی برای ظهور هنر ناب و زلال هنرمندان کشورمان بوده و ثمرات این لحظه های ناب در ادامه حرکت راویان عاشورا موثر واقع شده و موجب رضایت بزرگ راوی آن، زینب کبری(س) قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، از حمید عطایی، بازیگر نقش «صائب بن مالک» به نمایندگی از داوود میرباقری، کارگردان سریال مختارنامه تقدیر شد. وی پس از دریافت لوح و تندیس جشنواره خطاب به حاضران گفت: در مختارنامه هر زمان تلاش کردم بازی کنم موفق نبودم اما هرگاه نقشم را باور کردم به باور مخاطب نشستم.

جواد اردکانی نیز پس از نمایش بخش هایی از مراحل تولید آخرین فیلمش با عنوان «شور شیرین» در خصوص زندگی شهید کاوه، خطاب به جامعه هنرمندان ابراز داشت: از عاشورای رضوی و شهدای مظلوم آن نیز فراموش نکنیم.

در ادامه این برنامه، بخش هایی از مراحل تولید فیلم«روز رستاخیز » به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی علی قلی زاده به نمایش درآمد. قلی زاده در توضیح روند اجرایی تهیه فیلم گفت: فیلمبرداری این اثر در اربعین سال 88 آغاز شده و هم اکنون به پایان رسیده است و امیدواریم تا پایان سال به مرحله پخش برسد.

همچنین حسین ترابی، نماینده هیئت داوران بخش فیلمنامه سوگواره پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، تأکید کرد: آثار برگزیده در این بخش از بهترین فیلمنامه های دینی محسوب می شود که باید به همت و پشتیبانی متولیان امر به مرحله تولید برسد.

بر اساس این گزارش، جایزه ویژه هیئت داوران این بخش از سوگواره متشکل از حسین ترابی، فرهاد توحیدی و محمدرضا گوهری، به دلیل پرداخت حرفه ای وبه کارگیری خلاقیت در بازتولید آیین در زندگی روزمره به فیلمنامه «بی بی»، اثر غلامرضا احمدی تعلق گرفت و از فیلمنامه های «مجلس عاشقانه خنجر و خاک» اثر مهدی جواهرپور به دلیل استفاده از ایده مناسب و تصویربرداری نمادین سینمایی و «موسی کوتقی سفید» اثر نرگس خرقانی به دلیل نگاه ظرفی وتخیل قوی در ترسیم مفاهیم عاشورایی ، تجلیل شد.

در بخش عکس نیز، عبدالرحمن مجرد از اردبیل، محمود بازدار از مشهد و احمد تاجی از شهر کرد، به عنوان رتبه های اول تا سوم و امین جوانی از سبزوار، سهیل زندآذر از تهران، روح الله طامهری از یزد، سیدمهدی مصباحی از مشهد شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین از عباس اشرفی چهل چهره، عکاس خراسانی دفاع مقدس باحضور سیدعباس میرهاشمی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

تقدیر از احمد صبریان، خبرنگار صفحه فرهنگی روزنامه خراسان به عنوان رسانه برتر سوگواره و تقدیر از تله تئاتر «پشت پرچین این امارت» به کارگردانی هادی حاجتمند تولید صداوسیمای خراسان رضوی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در این مراسم همچنین به منظور احیای سنت نقال خوانی، بخش هایی از مصائب اباعبدالله الحسین(ع) توسط مرشد،میرزاعلی، نقالی خوانی شد و برای نخستین بار، به همراه لوح و تندیس سوگواره، طاقه شال نمادین سوگواری حسینی نیز به برگزیدگان اهدا شد.

در پایان نیز کتاب دومین شامل مجموعه عکس ها ومعرفی فیلم ها و کتاب سومین دوره سوگواره به عنوان نخستین منبع نظری و تخصصی عکاسی عاشورایی در ایران شامل مجموعه مقالات و عکس های برگزیده رونمایی شد.

ابراهیم حاتمی کیا، مجتبی راعی، جواد اردکانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، عبدالحسینی، عباس میرهاشمی و جمعی از هنرمندان و عکاسان استانی و کشوری از دیگر حاضرتن در مراسم بودند.

گفتنی است سومین سوگواره سراسری فیلم و عکس لحظه های عاشورایی از بهمن ماه سال گذشته با محوریت ثبت لحظات ماندگار عاشورایی و ترویج فرهنگ صحیح عزاداری و آیین های بومی در این خصوص به همت گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آغاز به کار کرد./930/پ201/س
ارسال نظرات