۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۰۵۱۸۳
امام جمعه قم:

مراقب حبط و نابودی عمل های خوب خود باشید

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم در درس اخلاق گفت: حفظ عمل احسن و جلوگیری از حبط عمل از انجام آن مهم تر و سخت تر است.
مراقب حبط و نابودی عمل های خوب خود باشید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری، در جمع روحانیان و طلاب سطح مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به این فراز «وبعملی الی احسن الاعمال» دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه گفت: رعایت اخلاص در قبل و حین و بعد از عمل از شرایط لازم عمل احسن است.

وی با بیان این که حفظ عمل احسن و جلوگیری از حبط عمل از انجام آن مهم تر و سخت تر است، خاطرنشان کرد: مشهور متکلمین قایل هستند که اگر انسان با ایمان از دنیا برود ثواب هایش حفظ خواهد شد و در صورتی که با کفر بمیرد ثوابی را با خود نخواهد برد.

امام جمعه قم با بیان این که برخی از علما با دلیل عقلی و نقلی حبط عمل را رد کرده اند، ابراز داشت: طبق نظر اینان حبط عمل ظلم به فرد است و ظلم از خدای حکیم قبیح خواهد بود.

وی با رد نظریه فوق گفت: در احباط هیچ گونه ظلمی وجود ندارد و روایات فراوان و عرف نیز بر صحت حبط عمل دلالت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اثر بیشتر عمل صالح مخفیانه توصیه کرد: عمل های احسن و نیکوی خود را اظهار نکنید که افشای آن حداقل از ثواب بالای عمل مخفیانه باز می دارد و حتی برخی اوقات عمل صالح به گناه و حبط عمل منجر می شود.

وی نداشتن ولایت حضرت علی (ع)، سبک شمردن نماز، دشمنی با مومن، منت گذاشتن، عجب و خود بزرگ بینی را برخی از مصادیق حبط عمل برشمرد./921/پ203/ص

ارسال نظرات